|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Mitt sökande efter ny bil är i full gång men än spretar mitt sökande väldigt, vet ännu inte inte vad som ska införskaffas. Ett alternativ, mer praktiskt än den nyss avyttrade 330Ci'n, skulle kunna vara en E39 530 Touring. Denna är lite intressant trots avsaknad av M-paket. Elmanövrerade sportstolar, drag, DSP, en ägare och rätt färgkombinationer bidrar bl a till det. Länk Kommentarer? | |
| Saknar kanske xenon... i övrigt klart vettig, liksom priset! | |
|
Helgeson; Avsaknad av xenon var också en av mina tankar först, ända tills jag såg i modellguiden här på Autopower att det blev standard fr o m årsmodell 99. Skönt! Något som vet vad som innefattas i DSP, större HiFi anläggning? |
|
|
Länk intressant gällande priset. |
|
|
Den ser fin ut. Håller med om att det är en en av de trevligaste färgkombinationerna. Skulle väl gärna se fler bilder, både exteriört coh interiört. |
|
|
Xenon var standard på svensksålda 530i så det finns garanterat på bilen. simon_en: Det är inte direkt samma typ av bil i din länk. 14000 mil, import och ett flertal fel på bilen gör att den blir avsevärt billigare. Men det priset var verkligen grymt lågt (men kan inte sägas vara "facit" för vad 530 bör kosta) //Lövet |
|
|
En ägare, fullständig servicebok och nyligen genomförd stor service (jag antar insp II) borgar för att detta exemplar är föga likt den som simon_en länkar till. Eftersom jag ännu inte lyckats få tag på ägaren så kvarstår vissa frågor, där kanske följande kan besvaras av Autopower-panelen: - Vad exakt innebär DSP? - Innefattar elmanövrerade stolar även minne på förarsidan? - Är vi alla överens om att det är Topazblå metallic? |
|
|
DSP innebär DigitalSignalProcesser, enkelt förklarat kan man få ljudet att låta som en katedral t ex. Någon mer ljudkunnig kan säkert förklara mer. Gällande priset tycker jag att det var intressant att ha ett exempel på en nyligen såld bil av samma modell. Dessutom verkar många 530 förbli osålda trots att många verkar lågt prissatta. Låsning som på större delen av begbilmarknaden just nu. Ett slags chickenrace. Köpare och säljare väntar ut varandra, säljarna verkar dra det kortaste strået just nu... |
|
|
Tror säkert bilen i länken i Simons inlägg ovan var ett klipp för dom pengarna men jag är också ganska säker på att det fanns en anledning till att priset var såpass lågt. Att priserna har skjunkit är nog alla överens om och likaså att det är stiltje rent generellt på bilförsäljnigen men 62' är ännu inte ett normalpris för en 530 men de milen. Finns ju en annan 530T annonserad här på AP med liknande mil där priset är 150' och nyligen sänkt från 165' om jag inte missminner mig vilket också kvalificerar som ett icke-normalpris... ___ //Ulf |
|
|
Johan: DSP var det största ljudsystemet som gick att få till E39 (bortsett från ett Individualsystem som fanns att köpa till M5). Massor med högtalare (12-13?), subwoofer samt möjlighet att leka med ljudbilden lite mer än i standardsystemet. Det låter ok men inte så mycket mer och framförallt så låter det inte så bra som det borde med tanke på vad det kostade som tillval. Elmanövrerade stolar innebär också elmanövrerbar ratt och 3 x minne som håller reda på stol, ratt och speglar. Går också att programmera två av nycklarna för dessa inställningar. Ser ut som Topasblåmet. ___ //Ulf |
|
|
Priset kommer att hamna någonstans mellan utgångspris och simon_en´s länk. Troligen något närmare utgångspriset än den billiga. Importbilen kanske idessutom inte rullat 14000mil heller.. Det har ju hänt förr. |
|
|
Johan: Ja den är Topazblå. Jag har samma färgkombination på min 525iM Touring, kolla mitt galleri så ser du hur inredningen ser ut. /Rickard |
|
|
Programmer; Det låter betryggande det du säger om DSP, vetskapen att det är den stora stereon känns bra. Jag vet av erfarenhet att den vanliga Business stereon är sisådär lagom pappig, så det lär ju vara avsevärt bättre än den i af. Bilden känns än mer positiv när du konstaterar att de elmanövrerade tingestarna (stol, ratt, speglar9 åtföljs av minnen. Klocrent! Särskilt när man är bortskämd med det sedan tidigare. En mycket praktisk finess tycker jag! Känns som bilen närmar sig ett köp för min del, nu ska bara ägaren (överläkare fr Uppsala) komma tillbaka från sin utlandsvistelse och försäkra mig om att allt är så bra som det verkar! Fortfarande så hoppas jag att han bara glömt nämna PDC, något som annars är ett klart minus... Rick; Snygg kombination färg interiör/exteriör på din, M-paketet gör också sitt! |
|
|
Johan: om du inte har gjort det än så rekomenderar jag att du läser begagnatguiden för E39. Dom typfel som finns beskrivna där stämmer bra med mina egna erfarenheter efter 3 st E39. Vissa av felen finns ju även på E46, typ rost- och fläktslutstegsproblem. ___ //Ulf |
|
| Jag vet ju inte hur det är i denna E39, men i mina tidigare E39 och E38 var det bara förarstolen som hade minne, på passagerarsidan saknades den funktionen. | |
|
Har nu pratat med säljaren och kan fylla på med följande: - Regnr: SZF 513 - Köptes ny på BMW Novation i Uppsala av nuvarande ägare - Insp II vid 9800 mil, nu gått 10200 mil - Ny huv aug 08, påbackad av en SUV. Ärendet hanterat genom BMW - Nylackad baklucka för några år sedan, också parkeringsskada - Ej använd som dragbil - Xenon - Lodrät spricka i plasten under höger dimljus fram - Har krupit lite rost vid insteget (vid listen) till höger bak - Regelbundet servad på Mr Cap sedan ny - Stora stereopaketet, inte bara signalprocessor utan stort högtalarpaket etc Att döma av alla bilder så ser den mycket fräsch ut, såväl interiört som exteriört! I skrivande stund inväntar jag bilder på de defekter jag tagit upp ovan samt på sommar- och vinterfälgarna. Vinterfälgarna är BMW 16" alu med nya dubbdäck (Nordfrost). Pioneer DVD'n är installerad av fackmän och integrerad med stereon. Har inte bestämt mig om det är ett plus eller minus än. Odet inte är stora defekter, vilket jag inte hoppas, vad tyxker ni då att den är värd, bilpriser.se säger 125'-137'SEK? Kan man genom regnr ta reda på VIN numret och på så sätt över internet få reda på den fullständiga utrustningslistan, någon som vet? |
|
| Regelbundet servad hos BMW Novation och lackkonserverad regelbundet av Mr Cap, om det var otydligt.. | |
| Jag fattar inte hur bilpriser.se kan ligga så högt på denna bil! | |
|
Mr C; Jag instämmer i det, bilpriser.se ligger alldeles för högt i sin värdering. I detta fallet är priset satt till 112' SEK, vilket jag förhandlat ned en del. |
|
| Överraskande nog så är den inte Topasblå utan Toledoblå! Någon som har en bar bild på en BMW i den kulören? | |
|
Här Länk finns lite exempel på färger. Ett annat tips är ju att söka begagnad bil på www.bmw.de och selektera på E39 och blåmet. Vad jag vet så finns inte DSP med olika högtalarpaket men har man DSP så har man många högtalare (12-13st om jag kommer ihåg rätt). Bilpriser har inte hängt med när priserna skjunkit. För några år sedan så låg dom ständigt lågt på BMW. Det begärda priset minus prut är inget överpris. Det finns billigare 530T på marknaden men det innebär inte alltid att dom är mer prisvärda. VIN-nr kan man ta reda på mha regnr men enda sättet att få en utrustningslista är via en BMW-åf. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.