AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.816

Vad tycker ni min M5:a är värd? Får bara skambud

Sida 2 av 3
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det beror helt på hur man ser det.

Jag är helt övertygad om att en säljande annons med bilder som verkligen framställer bilen bra ger mer intresse hos köpare. När det handlar om entusiastbilar är det alltid ett visst mått av känslor inblandade, inte bara hårda fakta.

Kan man väcka vill-ha begäret med en bra annons är det till säljarens fördel helt enkelt.

Farre-mannen; Med din lite besvärliga attityd bör du räkna med att gå ner i pris i och med att du inte har någon lust att lägga nästan noll engagemang på försäljningen, ett tips är att låta en kompis som är intresserad sköta försäljningen det är bättre än ditt oengagemang tror att det lönar sig att ge honom 10% än att fortsätta på egen hand.

Stephan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller helt med Stephan.

Jag vill normalt sett inte köpa en så pass fin och dyr bil av någon som inte bryr sig. Kan göra undantag om priset istället är riktigt lågt.

Visst har du rätt i att bilen är det viktiga och inte tvätthallen men det är inte vad det handlar om. Att inte "orka" köra ut bilen i bra dagsljus i en hyffsat trevlig miljö ger inte det bästa intrycket.

Du har en fin och snygg bil och har alla möjligheter att skapa en attraktiv annons. Behöver inte vara proffsfoton men betydligt bättre bilder kan du enkelt åstadkomma. Läs gärna fotoguiden på forumet.
Folk på forumet brukar kunna komma med användbar konstruktiv kritik på annonstext och bilder om du bara tar det på rätt sätt och inte personligt.

Det finns helt enkelt många sköna tusenlappar att tjäna på att lägga lite krut på annonsen. Nu har du också satt ett mer realistiskt pris så det ska nog ordna sig.

Lycka till!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Farre-mannen: "Du gillar bilen på bilden så vad spelar det för roll om den står i en tvätthall eller på månen?" Ditt resonemang är fullt logiskt men bilköp är inte alltid 100% logik utan det är mycket psykologi inblandat. Varför tror du företag lägger miljontals kronor på att placera sina produkter i rätt miljö, rätt atmosför i sina butiker, etc etc.

I dagsläget är det många fler bilar till salu än det finns köpare och vill man då sälja en bil så måste man ju göra vad man kan för att fånga så många intressenter som möjligt och jag och många med mig anser att bra bilder på en ren och städad bil i en trevlig miljö är en bra start. Det gäller först att fånga intresset hos den som surfar på Blocket och att en sk "Vill ha"-känsla skapas.

Vad jag kan se så har du en 99:a som är i ett skick utöver det normala för årsmodellen och då bör du också lyfta fram detta så att du kan få ett pris utöver det normala för årsmodellen, dvs motivera varför någon ska betala 20-30' mer för din än en annan 99:a.

___
//Ulf
Om jag fortsätter använda dom bilderna som jag har nu, Vad tycker ni min bil är värd så som den står? Vill bara veta vad ni tycker den är värd. Vill inte fortsätta diskutera mina bilder,utan vill bara veta värdet.
Tack
MVH.Farre
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
130-140 hade jag nog kunnat tänka mig att ge om den är så fin som den verkar.
(Dock är jag student nu och det går inte att driva en M5 på CSN)

Det som i mina ögon höjer den för dom runt 120 på blocket är svensksåld (vettigare försäkring), miltal, fälgar, blocketgaranti & 16:9 navi (bli inte tokig nu, men en bild som visar att du har den nya navin hade hjälpt dig lite också :)

320d GT xdrive -16
Frågan är varför man ska köpa en sån bil för "vad den är värd" i dagens läge, i ditt fall tror jag som weeman värde 130-140 000:-. Är själv ute efter M5 E39, 330 E46 eller M3 E36 till nästa sommar och jag resonerar som så: Förr eller senare dyker det upp en fin bil i min närhet vars säljare är desperat och släpper den för 110-120 istället för smärtgränsen 140(Om man ska ta farre-mannens bil som exempel)... Jag har ju som sagt inte brottom, ska inte åka finbil förns maj. Framåt dec-januari börjar nog ett flertal säljare bli lite desperata;)
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
@Deimos
Jag tror att det kan vara en dålig affär att köpa en billig bil av nån som är desperat att sälja....förmodligen är den då också ej underhållen som den förtjänar.

Gillar fordon med fart
Först får man höra att jag begär för mycket. Så jag sänkte priset. Nu får man läsa inlägg om att den är för billig och att man nu är desperat att bli av med den. Och att den förmodligen ej är underhållen som den förtjänar. "740 power" Du vet ingenting om min M5:a. Så skriv inte såna idiotiska inlägg.
Jag kanske har ekonomiska bekymmer,kanske har jag köpt en lägenhet och behöver pengar.Vad vet du om min situation???

Det var nog ett misstag att starta ett inlägg här på forumet.!!!

Min M5:a Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag tror inte "740 power" menade din bil, utan mer allmänt om billiga bilar och desperata säljare...

Mvh. Richard
Farre-mannen,

har svårt att se att ett lågt eller högt pris alltid per automatik innebär att en bil är bra eller dålig, vanvårdade eller välskötta. Det kan även brista i säljarens bedömning av en rimlig prisnivå.

En annan aspekt är annonsering av karaktären "går det så går det" som inte leder till affär i annat fall än att det är mycket fördelaktigt för säljaren.

Vill önska dig lycka till i dina försök att sälja din bil!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Farre, tror du kan få runt 120 kanske något mer i bästa fall med denna annons.

Med en seriös annons och fina bilder.... just det, skulle inte diskutera det ;)

Tror inte alls på teorin att för billiga bilar inte bli sålda om de bara är fina. Fanns en till synes fin -99:a med färre mil som försvann med ett annonserat pris på 122´.
För dyra bilar blir däremot sällan sålda till begärt pris.
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Det var inte din bil som jag syftade på Farre-mannen utan en hel del av M5:orna som finns på blocket,din bil verkar bra.
Men med din attityd så fårstår jag att du inte får den såld.

Gillar fordon med fart
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det spelar stor roll hur miljön kring fotot av bilen ser ut. Helst vill jag se en bild av bilen på en garageuppfart framför en välskött trädgård, det säger en lite om ägaren.

Jag brukar titta på andra detaljer än just bilen när jag är spekulant, är det ordning och reda runt omkring säljaren så känns det som det är större chans att han även lagt energi på bilen.

Foton från en tvätthall går helt bort, den sjaskiga miljön drar ned helhetsintrycket.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Precis det jag menade...

Att man slänger ut en annons med osmmanhängade text och bilder från en tvätthall tolkar jag det som att ägaren är slö och oengagerad...

Om man ber om ett utlåtande och får konstuktiv kritik så bör man ta till sig det.

Annars, varför fråga?
Hej.

Har reagerat på att det I denna diskussion där denna M5 jämnförts med andra M5or antytts att de senare skulle haft manipulerad mätarställning.

Hur förklarar man då farre-mannens egen bild där "km-dotten" lyser på hans kombi instrument. Märkligt att ingen tycks ha reagerat på en så tydlig bild!

Länk

Denna symbol lyser enbart då chassinummer i IKE (kombiinstrument), EWS eller LCM ej överenstämmer. I detta fall tror jag dock det är kombiinstrumentet som har fel chassi nummer, och därmed även LEW som övertar VIN från IKE.

Hur vet man att detta kombiinstrument överstämmer med det som satt i, eller har det manipulerats för att överensstämma med LCM och EWS.

Hur som haver är det inte korrekt då kodningen i IKE ej överensstämmer
med bilen, Och säkerligen ej heller miltal med LCM och EWS (om det inte manipulerats) vilket gör denna bil lika manipulerad som tidigare nämnda, ivartfall i mina ögon.

Mvh J
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Pricken har jag sett, trodde att pricken som indikerar detta skulle sitta vid mätarställningen?
Där satt den i alla fall på en E38 -95'a jag stötte på i mitt bil letande.

Har kvitto på det. Mätaren köptes begagnad men bmw segeltorp programmerade om den nya. Dom informerade oxå om att km dotten skulle lysa. Mätaren som sitter i nu har gått 200mil längre än den som satt från början.Men ni får tro vad ni vill. Har ni mera kritik så är det bara skriva.
Visa användare
298
Martin_M
525dA M -11
530iA -01
Lite OT men:

Farre, vad kostade att byta ut displayen?
Mina pixelfel är dryga, har länge funderat på att byta.

Någon som vet om det går att byta displayen utan dotten lyser?

MVH
Martin
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Martin: du får byta till ett nytt kombiinstrument för slippa dotten. Bytte själv för någon månad sedan och det kostade ca. 7000kr för nytt instrument, arbete + inkodning.

Mitt var ett garantiärende men hade jag betalt själv så hade jag nog skickat i väg det befintliga för reperation. Kostar ca. 1500kr i Tyskland och ska finnas någon firma i Svedala (orten) som utför dessa arbete dock dyrare.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.