AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.696

Någon som tittat på denna 740

Sida 2 av 2
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Subidious: Här har du ett par skottsäkra bilar på blocket. Menar du att man inte skulle få köpa dessa? Finns det något "licenskrav" på skottsäkra bilar?

Länk
Länk

//Lövet
Exakt min tanke lövet!

Verkar ju vara ett knepigt upplägg, då borde ju bilarna inte säljas från början utan hyras ut.

The way we see the problem is the problem.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det finns självklart inga licenser på skottsäkra bilar , dock är Sverige en av de enda länderna i världen där det mycket väl skulle kunna bli licensplikt på skottsäkra fordon.

Det är nämligen så uppseendeväckande helknäppt att vi i Sverige har licenskrav på vanliga ljuddämpare till jaktvapen , även om själva ljuddämparen bara består av en stump järnrör som vemsomhelst med en bågfil och en gängtapp själv kan tillverka.
Även ljuddämpare till luftgevär ( ! ) är licenspliktiga i Sverige.

Men oavsett vilket , väldigt få vill ha en skottsäker bil , de väger väldigt mycket och drar rejält med bränsle , väghållningen är tråkig och vissa delar skiljer sig till ekonomisk nackdel från vanliga delar , bla. bromsdetaljer är annorlunda och dyrare , de är också dyrare i inköp.
Jag har vid ett tillfälle kört en "E38 Protection" och det kändes som en vanlig E38 740 fast mycket tyngre , träligare och jobbigare med kanske något lägre ljudnivå i bilen - inte värt att ha för en vanlig konsument.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Licensplikt finns också på batonger, skyddsvästar och viss annan väktarutrustning för att kriminella inte ska kunna beväpna sig med dylik utrustning.

(Nu fixar de sådana saker på annat sätt men de mest korkade brottslingarna kan man stoppa på det sättet)

//Lövet
Då kan vi tro att denna annons inte var verklig överhuvudtaget då ett realistiskt pris skulle vida överstiga min gissning på 145k.

The way we see the problem is the problem.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det finns olika skyddsklasser på skottsäkra bilar , från klent skyddad och "bara" några hundra kilo tyngre till kraftigt skyddad och väldigt tung.

Men alla former av fabriksbyggda skyddsklassade fordon bör vara mycket dyrare än den i låtsasannonsen , den 750il jag provkörde för några år sedan kostade otroliga 50 000:- Euro och det var endå en -98a.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Fel av mig. Vissa tillverkare av skottsäkra fordon köper tillbaka sina bilar om jag förstått det rätt vid närmare efterforsking..
Shit pommes frites en halv miljon Länk en vanlig dödlig får vara bra rädd och skitnödig för andra människor för att kunna motivera ett sådant köp. Fast i Irak eller Afghanistan så skulle det vara lugnande för nerverna och åka omkring med en sådan.
Ra
23
RallyGubben
735iAL -91
Saknar pistolenfach!

Beamish
hatter
Ringde med på bilen idag. Den var såld sa kvinnan. Påtala att dom skulle ta bort annonsen. Vet ej om den ligger kvar än!! verkar mkt skumt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.