|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag var nyss hos min något stressade BMW-Meck och rådfrågade om ett missljud vid låga varv, under 2000. Han sa då att motorn spikade, sen hade han inte tid att förklara mer... Jag som novis blev då lite illa till mods så jag tänkte höra med er vad det kan vara och om nån haft samma problem.... | |
|
Spikningar är när bränslet självantänder okontrollerat i cylindern, pga tryck och värme. Ungefär som en dieselmotor antänder sitt bränsle, men där sker det kontrollerat. Detta kan leda till skador i bland annat förbränningsrummen och på kolvarna. Ett par tänkbara anledningar till detta: *För lågt oktantal på bensinen. *Igensotade förbränningsrum som därför har höjt kompressionsförhållande. *Motorn går för varmt. *Felaktig tändinställning. *Felaktiga/slitna tändstift. mm. Här kan du läsa mer om fenomenet: Länk Mvh |
|
|
Den "missar" dvs tänder ej eller hur man ska förklara..dvs bränsle/luftblandningen i cylindern förblir oförbränd typ...Kan bero på taskiga/gamla tändkablar...Kolla att dina tändningsdelar e friska!!! |
|
|
Glömde en vanlig orsak: *Felaktig bränsle/luft blandning. Mvh |
|
|
Johan B har nog rätt...Ja trodde mer att din bil "bluddra"...dvs gick något ojämt på låga varv dvs under 1500 typ....När min M5 gjorde så var det tändkablarna.... |
|
|
Det du tar upp Dawwe är väl tändningsmissar som nästan alltid beror på fel i tändsystemet. Detär inte samma fenomen som spikningar. Spikningarna brukar höras som om någon slog en massa små körnslag i motorn ljudet brukar vara "metalliska knäppningar" (det kan dessutom bli körnslagsliknande märken på kolvar mm i motorn av just detta fenomen). De brukar oftast uppträda när man segdrar motorn på låga varv. Mvh |
|
|
Du han före mig Dawwe! ;) Mvh |
|
|
Är den chippad? Min spikade på samma sätt efter en chippning som förmodligen var lite för "optimistisk" på låga varv. Dvs, tändningen var lite väl tidig på låga varv. Detta fixas i styrsystemet och är inget du själv kan göra. Fick min fixad på några minuter. De som kan, kör. De andra putsar.... |
|
|
Jag tror inte att den är chippad, men jag är inte helt säker. Föregående ägare sa att den inte var det i alla fall, men man vet ju aldrig. Jag kör på 95 oktan för det mesta. Bytte stiften ganska nyligen (ca 200mil sedan). Det sitter Bosch Y5DDC (Har jag för mig). Meckan pratade om knacksensor eller nått?... |
|
|
Hej hopp! Min måste köras på 98, är det skillnad mellan enkel & dubbel-vanos. Ola |
|
|
98 oktan ska man köra på 3.0 oxå. Ja kör alltid 98 och har även läst på forumet här att bilen går dåligt på 95 så testa å börja köra på bara 98. larsson -m3 93- |
|
| Om jag börjar köra enbart på 98 oktan i fortsättningen, kommer bilen att repa sig då, om felet berodde på det... eller? | |
|
Om knackningarna enbart beror på för lågt oktantal kommer de att upphöra i samband med att bensin med högre oktantal börjar förbrännas. Är tanken i princip tom när du tankar ny 98 oktan tar det bara en liten stund innan den gamla bensinen som finns i ledningar och filter har förbrännts. Därför bör det inte ta så många kilometer innan du bör uppleva att knackningarna har försvunnit. Sedan kan knackningarna bero på andra orsaker som jag nämnde, men det är både enklast och billigast att prova 98 oktan i tanken. Mvh |
|
|
Det e så sant som ni säger, kör man 95okt så spikar den ibland men kör du 98okt så kommer den att sluta med det efter ett tag.. Jag har kört med båda och vet att det e j**la skillnad.. Sen kan han ju ha några andra fel det vet man ju inte.. Den som har flest saker när han dör vinner... |
|
|
Hej! Det är väl så att alla BMWs M-bilar bör köras på 98! Jag kör iaf. alltid 98 på min M3:a! /Fredrik Larsson BMWCS syd #4131 "BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an" |
|
| Tryckprova spridarna, kan ge för fet blandning på någon eller några cylindrar. | |
|
Vince! Vart vänder jag mig för att få styrsystemet ändrat så jag får bort knackningarna i min motor. Min knackar lite ibland mellan 2500-3000varv. Maol, hur tryckprovar jag spridarna, är de enkla att demontera och montera. M3 ska gå på 98 okt. och inget annat, enligt instruktionsboken. Tack på förhand, |
|
|
mpilot: Tryckprova spridarna kan man göra på en vanlig verkstad och dom har lite utrusting. Och det är inga problem att demontera och montera spridarna. Jag har bytt 2 spridare på min och det tog ca. 20 min att ta bort och sätta dit igen. Är ett vanligt fenomen om bilen står avställd på vintern. |
|
|
Maol: Ok jag får plocka bort spridarna och få dem testade. Hur bär jag mig åt för att demontera dem, de verkar sitta med något litet clip mot bränsleröret, samt kontakterna hålls fast med små låsclip. Verkar svårt att komma åt, hur börjar jag? Tack för hjälpen, |
|
|
Det går faktiskt att "ultraljudtvätta" spridare om de har beläggningar eller kärvar. Jag gjorde det på BMW i Sundsvall för många år sen. Att ändra i programmet är ju per definition att "chippa". Jag gjorde det på en för forumet inte helt okänd firma JWR. Mycket nöjd med prestandan faktiskt. Också att det gick lätt och snabbt att få en efterjustering. Jag plockade ur min box och Jörgen justerade chippet. Gick bättre efteråt när inte knacksensorerna jobbade så att säga.... De som kan, kör. De andra putsar.... |
|
|
Nu har jag kört 70mil med 98 i tanken, passade på att byta sås under min långresa i helgen! Resultat: Den går som en dröm, allt ljud borta. Tack för alla bra tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.