AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.503

BMW 730iA V8 - 95... Några 7 serie kunninga?

Sida 1 av 2
Tanner
Jag har precis köpt en 730iA och den har gått 23500 mil.. det finns små problem men inga stora som jag märkt. När motorn är varm och är på tomgång så vibrerar den svagt. Automatlådan lägger ibland inte in i den högsta växeln på motorvägs fart utan jag får lägga in den i 4 och sedan D för att den ska växla upp, ibland slirar
läge D om man accelerar kraftigt. Jag har inte kollat automatlådan, men motorns olja är lite ljus för sin färg och i expansionslocket fann jag pyttelite klet på stickan men inget märkbart. Finns inga bubblor eller något klet under oljelocket.

Ett annat problem är att förarsidans stolvärme efter man tryckt in knappen så lyser den grönt i 2 sekunder därefter stängs den av... vad kan detta betyda?

Väldigt tacksam för hjälpt. Kan också tillägga att jag inte bytt något på bilen hittils
Conan999
Vibrationerna är helt normala vid tomgång. Var likadant på min 530 -94

Conan999
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Kan vara det berömda plastkule problemet.

Sök inlägg så har du en stunds läsning.

Mvh Jojje
Tanner
Ja, min är 3,0 liter motorn
Fel på automatlådor kan molle325 bäst av alla svara på. Ang stolvärmen så gissar jag på att det kanske beror på att elslingorna i stolen har gått av på något ställe.
Tanner
Men har någon hört om att topparna har problem på dessa motorer?
Transocean
Inga problem med toppar, M60 tåler hur mycket stryk som helst. Och ja, dom vibrerar på tomgång men så är det bara.
Tanner
Men har denna växellådan problem med plastkulor? För att jag har tänkt att byta oljan i lådan snart. Vad är beteckningen på min växellåda?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nej sen eller utebliven uppväxling är inte pga slitna kulventiler (plastkulor). Oftast är det fel oljenivå eller fel på nån givarsignal från motor eller abs givare vid hjulen som ger detta. Börja med att kolla lufttryck, hjuldimensioner och däckslitage är lika runt om. Ger det inget är det oljenivå och fekloder som gäller. Känns onödigt att byta oljan i blindo om A-kopplingen slut och slirar.

5HP18 heter lådan och i mektipset finns info om hur göra nivåkontroll.

molle
Tanner
Vad menas med A-kopplingen, jag har tänkt att byta olja och filter i lådan för att vara på den säkra sidan. Annars funkar lådan helt OK när den är varm, ibland så kommer D in lite sent så jag får lägga in i N därefter D. Vid kickdown läge så kan 2an fastna och det tar tid tills 3an kommer in vid varvstoppet. Vissa stunder kan växlingarna känns lite hårt och ibland mjukt, är det pga av oljan har förlorat sian smörjegenskaper... vad jag tror har oljan aldrig byts på den innan?
Tanner
Numera har automatlådan börjat bete sig konstigare, när jag tex kör fort sen bromsar ner till tex 20 och börjar gasa igen så klonkar växeln in, det händer ungefär var tredje gång nu och växlingarna slår i lite dvs dem går inte in mjukt. ibland när jag lägger in den i D så tar det tid tills den börjar rulla, om jag gasar medans den fortfarande är så så hoppar växeln in men slår i mycket kraftigt samma sätt med R vad kan det bero på?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Fortfarande samma sak som innan, så jag citerar mig själv från ovan:

"Börja med att kolla lufttryck, hjuldimensioner och däckslitage är lika runt om. Ger det inget är det oljenivå och fekloder som gäller."

Fenomenet du beskriver i sista inlägget talar starkt för att du ska kolla oljenivån innan du använder bilen mer. Finns i mektipset. Tills dess undvik att pressa lådan så den slirar. Lameller och ny olja kan förstöras på bara några mils körning och därefter går lådan inte att rädda utan totalrenovering.

molle
De
232
Depeche_Mode
E30/318 Cabrio, 1992 (16000 mil)
F15/X5 xDrive40d
Min nyinköpta 735 -97 har åxå gått 23000. En av anledningarna till att jag föll för just den här [förutom den pedantiska serviceboken + ALLT bytt i framvagnen] var bland annat den nyrenoverade lådan. Automatix/Kungsbacka som gjort. Den växlar fantatiskt fint och precist åt alla håll.

Lite smått är det ju alltid. En konstig grej jag har är att högerspegeln, som vinklar ner sig när man lägger i backen, bara fäller tillbaka sig 7 av 10 gånger. Finns ingen logik utan "bara är så". En annan sak är att den varnar för trasigt bromsljus när jag stänger av den, men inte alltid. Troligen nåt glapp, för man kan få bort det genom att stänga luckan igen. Om lampan lyser eller inte har inget med varningslampan att göra...

Well, den är 10 år, men som min granne sa idag - "oj, har du köpt fabriksny lyxbil?".

Jag ville inte säga att jag gett under 40 för den... med 19" Hartge och finfina 245-265/35 + nya friktionsdäck till vintern [på separata fälgar] + fick med en reservHartge [!]

Sorgebarn att ta hand om;

- Radiofirman har slaktat min MID
- Pixelfel from h*ll i instrumenthuset.
- Ett par fula märken [som 50öringar] på huven.
Tanner
Molle, Däck dimensionerna är orginal, jag kollade upp däcktrycken då var dem 1,5 så jag pumpade upp till 3,0. JAg märkte att växlingarna blev lite mjukare och bättre,, vart kan jag titta på mer innan jag kollar upp oljan
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Tanner: Nej, nu är det oljan som står på tur och det är där jag tror att du kommer att finna att nivån är låg.

Antingen kollar du nivån själv med lyft o digital tempgivare eller så åker du till en kunnig lådverkstad och då får du ev felkoder på lådan samtidigt. Då ser du också på oljans färg hur mkt skada som oljan tagit av att lådan slirat.

molle
Tanner
en fråga till har min växellåda plastkulorna?
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Citat från mektipset: "Det finns två små plastkulor i ventilhuset i växellådan ZF 5HP30/A5S 560Z. .........
Detta mekartips är resultatet av byte av ventilhusets plastkulor i växellådan ZF 5HP30 på 3 olika bilar som uppvisat symptom av varierande grad, 740iA -93, 540iA -95, 540iA -93."

Som molle325 konstaterat har du 5HP18, med andra ord en annan låda som inte omfattas av problemet.

Tanner
tack, molle vilken automatlåde olja ska jag köpa som är bra och inte så dyr som jag kan hitta i vanliga reservdelsbutiker?
Allt du behöver veta hittar du här Länk
Tanner
jag har tänkt använda biltemas olja för att skölja lådan ett tag, den oljan förstör väl inte lådan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
JO det kan den göra DU får ALDRIG blanda olika oljetyper när det gäller hydraloljor, speciellt inte mineral och del/helsyntet utan enbart använda samma olja som är i lådan,eftersom du inte får ut mer än mellan 3-4 liter dvs 35% del av lådans oljevolym när du lossar tråget och byter filter.
Det finns en typskylt på lådan som visar vilken typ av olja som din låda ska vara fylld med.
En 5HP-18 årgång -95 ligger mitt i mellan byte av oljetyper, så här är det lurigt.
E34 530 har tex lifetimeolja Shell LA 2634 tom 11/95 medans E36 med 5HP-18 har Essos LT 71141 liftimeolja från 10/94 Dessa är inte heller blandbara med varandra.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.