|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW M3 får större motor för att klara konkurrensen BMW M3 är snabb, inget snack om saken. 0-100 km/h på 4,9 sekunder för sedanmodellen, men det räcker inte riktigt till eftersom värsta konkurrenten gör samma sprint på 4,5 sekunder. Därför har BMW nu påbörjat arbetet med en vassare M3-motor. Senaste generationen BMW M3 väcker ett stort habegär hos många, men bayrarna är ändå inte helt nöjda med att deras bil är distanserad, om än väldigt lite, av värsta konkurrenten från Stuttgart – Mercedes C 63 AMG. M3:ans V8 på fyra liter levererar 420 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder, räknat på sedanmodellen. C 63 AMG:s V8 på 6,2 liter och 457 hästkrafter avverkar sprinten på 4,5 sekunder, något som BMW inte accepterar. Dessutom distanseras M3:an ännu mer av Mercedes best vid högre farter. För att knäcka C 63 AMG har BMW redan påbörjat arbetet med en ny motor till M3:an. Enligt uppgifter som Teknikens Värld tagit del av ska den nya V8-maskinen ha en motorvolym på 4,4 liter som tillsammans med ett par stora turboaggregat ska höja effekten till minst C 63 AMG-nivå. De stora aggregaten tillsammans med helt ny teknik ska minimera turbofördröjningen. Några prestandauppgifter har vi inte fått tag på, men vänta dig siffror likvärdiga de som C 63 AMG har – minst. Exakt när M3 utrustas med denna nya motor vet vi inte, men enligt uppgifterna sker det relativt snart. //Stefan | |
BCR |
Löjligt. Motorcykelbranschen höll på så där tills det ballade ur rejält... Vem kunde i slutet av detta eviga krig om hästkrafter försvara en motorcykel som vägde under 200 kg och som hade 200 Hk! Än mindre kontrollera och köra dessa övermotoriserde monster! MC-tillverkarna verkar nu ha insett det absurda i detta HK-vansinne och börjat med självsanering. Thank God! Hoppas BMW, Mercedes och Audi snart slutar med detta larviga tävlande om mest hästkrafter. Körupplevelsen är ju inte alltid detsamma som 0-100 km/h och om det är någon variabel som borde justeras så är det vikten på bilarna och inte antalet hästar. Personligen är min egen drömkärra från BMW en lite lätt 3-serie på max 1.100 kg och en lättviktsmotor på 250-300 hk. /Håkan OO=00=OO |
|
Som alltid när det gäller Tekniker Svärds "spionrykten" så tror jag det när jag ser det. De har väl lovat V16 turbo i Volvo S80 ungefär.. Känns ibland som det är praon som får ta spionspalten - ett gäng mopedkillar som sitter och gissar. Har mycket svårt att tro att BMW M skulle lägga S65an i malpåse, en motor som har hyllats av hela världens motorpress, och som har kostat ofantliga pengar i utvecklingskostnad. Men jag hoppas i detta fall att jag har fel, hade varit riktigt kul om M3 kunde sätta kommande RS5 på plats :) |
|
|
Min dröm BMW: saxat ur DN år 2011. ;) År 2012 Nu kommer nya 3-serien modellnamn E507 med instegsmodellen 312 på 205 HK. 312 har 4cyl 1,2L diesel/hybrid med variabel kompression och kompressormatning. Nya 3-serien är 200 kg lättare än modellen den ersätter (E90) trots detta har innerutrymmena, längd och bredd ökat med 5 cm tack vare att man använt lättviktsmaterial på fler ställen. Säkerheten har också ökat då man i Göteborg tillsammans med dotterbolaget Volvo har utvecklat en helt ny säkerhetsbur i monocock. (liknande konstruktioner som F1-bilar använder sig av). Bränsleförbukningen vid blandad körning anges till 0,19 L diesel /mil /L |
|
|
Tror heller inte på de där ryktena, speciellt inte de om turboaggregat på M3:an. En lättad/sportigare version i begränsad utgåva låter dock plausibelt! Som många andra är man nyfiken på RS5:an - om det nu kommer någon. (När S8:an kom fanns det ju lika mycket spekulationer om en RS8...) |
|
|
Håller med BCR faktiskt. Det verkar som om bilindustrin "glömt" att det effektivaste sättet att öka en bils prestanda är att minska dess vikt och luftmotstånd. En e30 M3a vore kanske något. |
|
|
Mc-branschen kör vidare som vanligt, toppfarts-hetsen stannade väl dock av en aning. Men det är fortfarande jakt på effekt och vikt och snabbare race-hojar, otrolig utveckling de senaste 5 åren. Från 135-140hk på bakhjulen uppåt 180 och däröver på 1000cc hojar. Kan det inte vara 550-motorn man svamlar om här som det ryktas skulle turboladdas? |
|
| Det kan vara den nya V8:an med turbo som kommer först i nya 7:an som rör ihop det kanske? Det mest imponerade på den förutom kraften är ju bränsleförbrukningen. / John | |
|
Var det inte liknande rykten om M5 E60 då Audi släppte sin RS6? RS6an kom men ingen turbomatad M5.. Teknikens värld är inte ett sjunkande skepp i mina ögon utan redan ett vrak. Mvh Johan |
|
|
Slänger dom i överladdning i sina M bilar tror jag att dom kan tappa många kunder. En bil från BMW:s M avdelning ska ha sugmotor. SECOND PLACE FIRST LOOSER |
|
| man kan väl öka effekten på den motor man har nu utan överladdning.. om dem gör om motorn till en 4.2 eller 4.4 borde det väl öka i effekt än aning... det skiljerj u bara 43 hästar till mercan så det borde väl inte vara svårt att plock ut | |
|
För ett par år sedan körde BMW med 3,0 liters V10 motorer i F1 som lämnade ca. 880 hk vid ca. 18800 RPM. Nu kan man ju inte begära att det skall sitta en F1 motor i M3:an men nog går det att klämma ut ca. 50hk ytterligare ur V8:an men ngt större motorvolym + ngt högre varvtal med bibehållen tillförlitlighet. Självklart skall en M-bil bestyckas med sugmotor. De som önskar ytterligare mos i maskin kan ju med fördel montera turbo eller kompressor.. |
|
BCR |
Jag tror BMW snart inser (tvingas) att det inte går att pressa ur hur mycketet effekt som helst ur sugmotorer... trots att BMW besitter den kanske bästa kompetensen på marknaden. Mer effekt ur sugmotorer innebär tveklöst större motorvolym och/eller högre varvtal vilket gör att du nästan måsta tanka två gånger på sträckan Malmö-Stockholm... Räckvidden på en full tank för nuvarande BMW M5 är ju löjligt kort vilket är priset man får betala för en sugmotor på 507 Hk... Jag resonerade också som många har på forumet att BMW´s identitet och själ skulle försvinna med tubo men har tvingats ändra åsikt efter att ha provat moderna turbomotorer. Dagens turboteknik är här för att stanna, synd att BMW inte hoppat på tåget tidigare. /Håkan OO=00=OO |
|
Har inte BMW tillverkat bilar med turbo? Nån enstaka modell måste väl finnas? Håller även med om att en del av BMW's identitet ligger i sugmotorerna. Men som BCR skriver så är det nog dags för BMW att börja tillverka bilar med turbo. /Jonas |
|
|
det är inte bara hk/ps som räknas, se TopGear 1/4mile Audi R8 mot Porsche C2S, där Porsche har 70hk mindre, 4.2L mot 3.8L Länk "don't imitate, innovate!" |
|
|
Det stora frågan är egentligen om gemene man verkligen ska köpa en M3. Då de flesta inte utnyttjar varvtalsregistret. Jag tycker själv att i de flesta vardagssituationer är både 335d och 335 fullt acceptabla. Men visst är det en enorm känsla med v8:an men jag håller med BCR om bränsleförbrukningen. P-car Porsche har alltid levererat bra 0-100 tider. (Upp till 70 km/h är S5:an snabbare än M3:an. Så visst måste BMW göra något åt prestandan när det snart nalkas en ny RS5:a) //Stefan |
|
|
Vikten.... en kompromiss som gjort nya m3 alltför tung. Lätta bilen, bort med plåtkarossen eller dyligt Gt eller sport... ? |
|
|
Ja, hur skulle det se ut om gemene man köpte en M3:a :-) Vikten har blivit ett problem för många! En rejäl bantningskur skulle sitta fint på många prestanda vagnar stället för jakten på höga effektuttag //Stefan |
|
| håller med om lättning... man skulle lätt kunna ta bort runt 100kg tror ja(fast då försvinner den mesta utrustningen)... en sportbil ska itne ha en massa lulllull | |
| Dom går samma väg som japanerna med sporthojarna i början på 90 talet mer eff och tyngre för varje år. hoppas dom inser att det är fel väg att gå med att glida in i toringträsket som japanerna jorde, m3an kommer för nära deras gt vagnar och det borde synas i deras mätningar att dom tar kunder av sej själva. tyvärr gör ju konkurrenterna samma sak så vi får nog inte se någon snabb omvändning om det inte kommer an audi som är snabb lätt SNÅL och svinkul. | |
| Jag är kanske ensam om detta, men jag förstår inte varför varenda människa vill ha AC i bilen. Speciellt inte i vårt klimat. I princip totalt onödigt. Tycker åtminstone att man borde få kunna välja bort AC på sportbilar/coupé/cab versioner. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.