|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad var det jag skrev? Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Tittade på klisterlappen i dörröppningen när jag fyllde mina vinterdäck. Rekommenderat för 4 pers. 2,3 fram och 2,7 bak. 3,3 vid full last. Innehållsrikt och bra skrivet Folke. När man får sig en tankeställare är innlägget givande ;). |
|
|
folke: Mycket tänkvärt. Men hur menar du att ett högt tryck INTE skulle hjälpa till att trycka ut mittendelen av slitbanan? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Jag har inte undersökt hur ett (för) högt tryck påverkar lågprofildäcken, min erfarenhet gäller vid för lågt tryck. Jag tror man får höja mycket över det normala för att få MC-stuk på profilen, däcken blir hårda och stabila (plana) vid måttligt förhöjt tryck. På tal om MC-däck så är det rätt intressant att studera profilen med hojen på centralstöd eller servicestöd och bakhjulet fritt. Jag har en glidarhoj med 180-bredd bak, varvar man upp hojen på högsta växeln så blir man förvånad över hur mycket däcket växer i diameter och samtidigt minskar i bredd. Det skulle vara intressant att göra samma sak med en bil som är upphissad och med några olika däck/profiler osv. FP |
|
|
Med för lite lufttryck borde man alltså få en "variomatic-funktion" där utväxlingen blir högre med högre fart :) Med experiment med upphissad bil gäller det att man inte har anliggande bromsar eller så, för då ser differentialen till att ett hjul snurrar i över 400 km/h. Då börjar grejorna ta stryk. En kompis skojade till det lite med en gammal Saab turbo med ett upphöjt framhjul och gasade lite på femmans växel, med resultatet att något, ev. hjullagret varmnöp en stund :) |
|
|
Titta på dragsters, där kan man tala om att diametern ökar rejält. Pratiskt vid acceleration då tyngdpunkten åker bak samtidigt som bakaxeln pressar på uppåt - rejält tryck mellan däck och asfalt en kort stund när det behövs som bäst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.