|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Tänkte kolla med er vilket lufttryck ni skulle rekommendera för 225/55 16" vinterdäck på BMW E39? Själv körde jag med rekommenderat lufttryck förra vintern (typ 2,2) men noterade till min fasa när jag monterade av dem att de hade slitits oerhört mycket i mitten på bakdäcken. Normalt sett säger man ju att för högt däckstryck ger den effekten men jag hade verkligen inte särskilt högt :-( Tror att jag någon gång gick upp mot 2,6-2,8 under en semesterresa eftersom bilen var så tungt lastad. Men ska detta däcktryck verkligen slita så mycket i mitten? Vad är era erfarenheter av bästa däcksstryck på E39an? Vill inte slita ut mina bakdäck totalt liksom. //Lövet | |
|
Det där med högt tryck och slitage på mitten stämde förr och kanske idag på lite högre profiler. Ett rent lågprofildäck beter sig tvärtom. Vid högt tryck slits ytterkanterna mer. Kanske beter sig orginaldimensionen 225-55-16 så. Det är ju varken ett riktigt lågprofil-däck eller ett högt däck. En bilskolelärare jag pratade med, som även lär ut eco-driving sa att alla bilar på hans körskola går med minst 0,5 bar högre tryck än rekommenderat och han har aldrig haft problem med ojämnt slitage. Enl. honom så specas lufttrycket för ljudkomfortens skull, vilket i.o.f.s kan vara en egen uppfattning. Ta en linjal och lägg tvärs över slitbanan vid 1,5 bars tryck. Prova sedan att tillfälligt klämma i 3-3,5 bar och se hur däcket beter sig. Lite populärvetenskap krypandes runt hjulen piggar upp på forumet ;) |
|
|
Hej, Jag kör med 2,2-2,3 och har friktionsdäck. Mina slits normalt. Är precis som du säger att ett för högt lufttryck sliter ut däcken i mitten. Verkar lite konstigt att de slits ut i mitten med det trycket. //Håkan |
|
|
Problemet är att jag har hört både Håkans och Anders förklaringar. Att lågprofil och "vanlig" profil beter sig annorlunda har man ju också hört. Frågan är bara vad 225/55 räknas som? //Lövet |
|
|
Några med fler erfarenheter av just 225/55 16? På sommaren kör jag med runt 2,8 bak och de slits inte i mitten alls. Det är det som gör mig så fundersam. //Lövet |
|
|
Jag kör 225-55-16 på sommaren med 0,3-0,4 bar för mycket. Denna sommar fick min granne montera en uppsättning fina begagnade Dunlop av den dimensionen, och skall jag vara ärlig så vet jag inte vad det är för tryck i dom nu. Dom tog mig till jobbet idag trots 2 dm snö :) Har inte sett något ojämnt slitage i.a.f. På vintern kör jag 205-65-15. |
|
| På ett brett däck är kordmattan i slitbanan så styv så att ett högt tryck får de vekare däcksidorna att jäsa ut något och på så vis vränga in slitbanan så att den blir svagt konkav. Men frågan kvarstår huruvida 225:orna beter sig, det är därför vi vill se Lövet krypa i snön med linjalen i högsta hugg :) | |
|
Jo, jag är jättesugen på att kräla runt i regnet nu när det är 4 grader ute. ;-) Men om det blir hyffsat i helgen så kanske jag ger det ett försök. //Lövet |
|
| Jaså ingen snö därnere. Jag trodde allt det här vita som ramlade ner här i natt skulle hamna söderut. Så jag planerade byta till vintersulor samtidigt med fjäderbenslagringen här i helgen. Ack vad man bedrog sig.. | |
|
Kör med 225/55-16 dubbat på 530'n men är lite osäker på trycket jag körde med, men har för mig att det var kring 2,3-2,4. Är i alla fall säker på att det var avsevärt lägre än de 2,8-3,0 jag har på 18" sommardäck. ___ //Ulf |
|
|
Det brukar alltid stå i förardörren vad det är för rek. däckstryck. Kan instämma att det verkar ha blivit högre tryck på senare år..... //Fredrik |
|
|
Tack för alla svar. //Lövet |
|
| Ett litet tillägg , tänk på att om du pumpar däcket med luft som är 15-20 grader varm så får du ett visst tryckfall när du kör i -grader,så de kan vara bra att ha ca 0,2 bar över de du tycker blir lagom. | |
|
225/55/16 på sommaren 2.8-3.0. 215/55/16 på vintern 2.8. Jämnt slitage. Alltid bättre med högre tryck än dörrskylten.Både för bränsleförbrukning och slitage. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Med 2,2 bar har mina 225/55-16 slitits mer i mitten på bakhjulen men jämnt på framhjulen. 2,8-3,0 bar verkar sjukt i mitt huvud. Det kör de ju bara i när de monterar däcken, sen släpper de ur och justerar ned till runt det jag har. Mina 235/40-18 går också på 2,2 bar - jämnt slitna. Jag är ledsen, Anders -72, men orsaken till slitaget i mitten är högt tryck och inget annat. Det är nämligen omöjligt för ett lufttryck att öka pressen mot vägbanan på kanterna eftersom däcksidan håller däcket tillbaka. Trycket håller ut mitten av slitbanan och avsaknaden av tryck låter mitten av slitbanan sjunka in mot fälgen - därför blir kanterna mer slitna av lågt tryck. Det är naturlagar och inget som fabrikanterna kan styra. Däremot kan jag enkelt köpa att det krävs högre tryck i hjulen nu för tiden. För 20 år sedan hade man 1,7-2,0bar i däcken. Numera är det säkert hårdare/tjockare gummi och mer plast i däcken så det krävs säkert högre tryck för samma presseffekt i mitten av slitbanan. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Ett för lågt tryck gör att däcket har svårare att behålla sin form/profil medans ett ngt högre lufttryck gör att däcket bättre håller den form som är tänkt , lufttrycket är lika mkt åt alla håll och koncentrerar sig inte på ngt speciellt ställe av däcket. föv kör jag med minst 2.5 f+b på mina 215/55-16. | |
| Lika ledsen jag med, men naturlagarna gäller även för lågprofildäck. Och de beter sig faktiskt annorlunda vid högt tryck. Om inte den styva stommen skulle jobba på det sättet skulle det bli problem med däckbredder kring 275 och bredare. Moderna lågprofildäck fungerar ypperligt runt 2,8 bar utan ojämnt slitage. Ljudkomforten är det som blir lidande. Ut med linjalen någon och pressa lågprofildäck till 4 bar så får ni se att det inte blir något "MC-däck" av det. | |
Transocean |
Om E39:ans grundkonstruktion liknar E34:ans så slits bakdäck i mitten mens framdäcken får sidoslitage. Alla mina däck har slitits på det viset, sommardäcken är av dimension 225/50/16 vilket är rätt nära det Andreas frågade. Jag har 2.4 bar runt om på sommarn, 2.3 bar på vinterdäcken men dessa är smalare, 205/65/15, dock med samma slitningsfenomen. Enligt BMW skall det ju vara något högre tryck bak än där framme men jag tyckte att bakdäcken slets även fortare med 2.6 bar så det är nog p g a bilens konstruktion och inte p g a trycket bakdäcken tar stryk i mitten. Bentleys rekommenderar inte däcksrotation på E34 då man kan få försämrade köregenskaper om man sätter mittslitna bakdäck på framaxeln, jag testade i våras med 2 år gamla bakdäck och bilen spårade helt vansinnigt. Det va bara att köpa nytt. Mina vinterdäck roterade jag dock då dessa inte gått alltför många mil. Så jag tror att om man roterar en gång per säsong kan man uppnå någorlunda jämnt däckslitage. |
| Det står ungefär samma sak i Bentley-manualen för E39, enligt den rekommenderar BMW (det är alltså inte Bentley som avråder) inte att man roterar däcken eftersom det kan ge försämrad väghållning och grepp (Rotating the tires may adversely affect road handling and tire grip). | |
|
Men faktum är fortfarande att lägre lufttryck ger MINDRE slitage i mitten. Att man sedan kan höja trycket mycket över rekommenderat säger inget, men till slut kommer du till ett tryck som ger en mc-profil på däcket och det är ett tryck som är högt - inte lågt. Att det sedan kanske inte är förrän 5bar på vissa däck och redan vid 2,5 bar på andra är irrellevant. Det enda luften KAN orka trycka ut är mitten av slitbanan. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
esadh: Det är lite skillnader på lågprofildäck och andra med smalare/högre profil. Du kan fråga många som råkat ut för detta, jag har själv bevittnat samma sak vid ett par tillfällen på några av våra tjänstebilar. Normalt (och i alla äldre körskoleböcker osv) ritar man upp däck som böjer inåt på mitten vid lågt tryck osv. Helt OK kanske när du står stilla, men i 90km/h eller så slungas däckets mittdel ut av centrifugalkraften och allt slitage hamnar där. Och det går fort kan jag lova dig, några hundra mil och sen är däcket blankt på mitten vid för LÅGT tryck. Garanterat. Att mäta med linjal på den åtkomliga delen av däckets yta säger inte allt, det är på den oåtkomliga anläggningsytan mot vägen som man skulle behöva kolla. Det finns speciella intrument för detta, ser ut som en vågplatta med smala slitsar med separata lastceller på varje, men fortfarande kan man bara mäta det statiska trycket mot vägbanan. Vid rotation och högt varvtal blir det nåt helt annat. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.