AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.934

Törs man "fynda" på A8?

Sida 2 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jo det lutar åt att jag köper den, men jag är lite skeptisk över det här med kamremmen. Var in på Nordicaudi och fick upp en sida som visar steg för steg att byta kamrem på A8. Och det verkar milt sagt vara ett j**"a skitjobb!!.
Hela fronten måste ner/bort, + alla prylar som hör fronten till och det är INTE lite på A8. Hur sjutton kan man tillverka en sådan motor med kamrem?
Remmen såg ganska klen ut också för att ha så lång löpbana som den har på 4,2:an.

Jag gjorde det jobbet själv på E30:n och det kändes lite "lagom hemtrevligt" med jobb att få den remmen på plats, men på A8 är man totalrökt om man skulle vilja meka/byta själv. Grejen är den att man kan blunda för det här och betala 13.000kr till verkstaden så fixar dom, men om vattenpumpen eller termostaten rasar efter några mil då? Dom ska bytas i samband med rembytet men en termostat kan ju fallera inom kort ändå trots att den är ny!?

Inte kul att riva hela fronten för att komma åt termostathelv....t!.
Grejen med en entusiastbil är ju att man ska kunna göra lite grejor själv på den. Mina funderingar har gått så långt att jag börjar snegla på E38 som alternativ.

Men själva affären lockar med A8:an och fyrhjulsdriften, alukarossen, osv.
Jag vill ju helst ha en A8 men jag har lite ångest nu faktiskt.
Verkar som E38 är mycket lättare att leva med i längden....

Usch jag blir galen av detta!
jag skulle få köpa den för 28.000kr inkl. vinterhjulen.
Den kommer alltså kosta 28+13 (rembyte) =41.000kr
Kollegan funderar på att sätta ut A8:an på blocket så jag har inte så lång betänketid heller. :/

/L
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur kritiskt är det med kamremsbyte, har den gått över intervallet?
Är bilen fin annars så känns inte totalt 41' så farligt mycket på en A8 4.2 -97.
Eller köp den och kör ett par månader. Gillar du den så kan du kosta på den rembyte, annars sälj.

Merca med skruvad sexa.
Leffo: Jag kollade med en som jobbat på en Audi-verkstad. Enligt honom behövde inte fronten tas bort. Trångt, men det går snabbare än att riva fronten.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kamremmen ska ju bytas var 12' mil alt. var 5:e år och så länge ska du väl inte ha bilen så jag förstår inte denna tokfokus på en liten rem. Finns ju andra saker som kan gå sönder som är ännu dyrare...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Den har gått drygt 23.000 så jag kommer att åka på bytet hur som helst.
Men det kanske är värt det?

/L
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Min ex-svåger hade en A8 -98. Han sade så här om den: "-Den är så dyr att reparera så om den går sönder får man SKROTA den och köpa en ny!"

Iofs så mekar han inte själv, men ändå...

Han sålde bort bilen jätttebilligt, pga att automatlådan havererare och VAG ville ha 54000 för att laga den.
Oj, det lät svettigt men man undrar...

Leffo, "hyr" bilen en vecka eller helg och känn efter OCH ring själv och kolla med verkstäder vad, om, när och hur mycket det kan det kan belasta ekonomin. Jag tycker A8 knäcker men den kan säkert knäcka ekonomin som alla tjocka och tunga lok...

The way we see the problem is the problem.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...jag tycker ju ändå att du ska handla den...28000kr är inte dyrt för en A8,trots att kamrem och annat inte är riktigt fräscht i dagsläget(mest troligt),risk för automatlåderas osv osv..

Jag menar så här i vilket fall>>>rasar t.ex motorn pga att kamremmen går av så har du ju "bara" förlorat 28000kr(inte ens det,man kan säkert sälja den för minst 8-10000kr ändå)...OM du inte vill reparera den,hitta ny begagnad motor på skrot osv..

Ähh...kör den över vintern och "känn efter" och sälj till våren om det inte känns bra etc...ska väl inte behöva "haverera" innan dess iaf.

Lite chansningar måste man göra då och då.....eller?

Mvh Janne.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har bytt rem på många VAG bilar där fronten tas bort, det tar lite tid första gången, men det är inte svårt, när väl fronten är borta sätter man sig på en stol framför och byter remen.

Bytte nyligen på en A6 2,7TT som är änu knöligare, tog 4 timmar, delarna gick på 5000:-, VAG bejärde 19.000:- för det jobbet.

Kamremen är som sagt det minsta problemet, Automatlådorna är värre, har varit dåliga på alla VAG bilar med längsmonterad motor så länge dom funnits.

Sen har vi framvagnen, samma ökända pinnar o leder som Passat A4 A6 mfl, och dom håller ju inte bättre på en bil som är ett ton tyngre !!

Kolla oxå efter lekage, normalt finns lekage av alla vätskor, frågan är bara hur mycket, automatlådan kan man inte fylla eller kolla själv, precis som på BMW, MB är dom så kallade permanentfyllda (idioti)
Alla VAG bilar med G12 (röd) kylvätska dräller vatten med tiden, det oxiderar runt slanganslutningar.
Läckande servopump och styrväxel är oxå ett VAG fenomen som följt dom i många år, även detta sen dom införde sin egen servovätska.

A8 är ingen dum bil att åka i, men dom är väldigt billiga, för det kan bli ruggigt dyrt att äga dom.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
För att sammanfatta A8-ägande kan jag bjuda på en konversation när farsan skulle betala parkering på hockeyn och tyckte det var dyrt:

-Men kör du sån här bil borde du väl ha råd?
-Det är ju just därför jag inte har råd!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.