|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vet att detta är fel forum men eftersom jag "hör hemma" här så kastar jag ut fråga ändå. En kollega till mig ska ta steget in i BMW världen och har köpt sig en 330 -06. Han har då bjudit ut sin gamla trotjänare A8 4,2 -97 på arbetet. Bilfirmorna gjorde inte precis vågen när han skulle byta in den. Då till frågan: Törs man fynda upp sig på en sådan eller blir det ekonomiskt självmord? Det handlar inte om mycket pengar (25-30.000) vill han ha för den. Tror den gått kring 20.000 mil. Går det att serva och sköta dom själv som jag gjort med min E30? Är det inte ungefär likvärdigt som att äga en äldre E38? Jag behöver den inte egentligen men man blir så sugen, för bilen ser bra ut (silver met). :/ /L | |
|
Bilen är likvärdig med E38 men har fördelen att den inte kommer att rosta. En nackdel är svindyra kamremsbyten, kolla gärna att det är gjort. Annars är det bara att tuta och köra, men visst kostar det lite grann att åka begagnad A8 men inte mer än jämförbara bilar. //Lövet |
|
|
kamremmen tänker jag inte ge mig på, men kan man byta olja, filter och stift osv. på den själv? Ska kolla upp hur det står till med kamremmen. Frågan är om mindre verkstäder klarar ett byte på den eller om man är förpassad till VAG? Känns inte som man vill lägga ut allt för mycket på den... /L |
|
|
Småverkstäder kan byta remmen, principen är densamma som på småaudisarna. Olja, stift, bromsar osv löser du själv. Skaffa en KKL usb OBD2-sladd och tanka VAG-COM så har du massor med hjälp. /Linus, fd ägare av A8 -96 och S8 -00 :) |
|
| Just ja, ska du byta kamrem, se till att byta termostaten samtidigt. | |
|
Nu har jag ingen erfarenhet alls av just A8(eller Audi öht egentligen),men jag vet att när jag kollade på en dylik(visserligen ingen A8 utan en S4 4,2,men förmodligen lika trångt i en A8!?) och "låtsades" vara spekulant på en så sa försäljaren att kamremmen var nyligen bytt och det kostade firman dryga 20000kr(kvitto fanns),men då byttes v-pump mm i "samma sväng".. Dyyyyrt i vilket fall. Mvh Janne. |
|
|
Janne: jepp, jag gjorde 12000-milaservice med extra allt på min S8. Kamrem, termostat, tändstift, växellådeolja och filter, motorolja, kupéfilter osv. Har för mig att det landade på 24k hos VAG. Ett enkelt rembyte bör kosta under 10k hos en allbilsverkstad. VAG tar ju en något högre timpeng för A8 och S-bilarna vid service. |
|
|
Se till att ha en buffert för en del grejer är riktigt dyra och till vissa jobb krävs specialverktyg. Annars är det grymt mycket bil för pengarna, det är härliga bilar! |
|
|
Oj då rembytet är dyrt! men jag har tittat på bilen nu på lunchen och det är otroligt mycket bil för pengarna. Jag ska ringa runt på verkstäderna och kolla upp priser på rembytet. Riktigt fina karosser på A8. Dom ser moderna ut fast dom är så gamla. /L |
|
|
Jag älskade min S8, may it RIP :( :) Länk A8'an var ok med Länk |
|
|
Ta gärna med i din förfrågning vattenpumpsbyte också, ty det är lika bra att byta den i samband med kamremmen(även termostaten som sagts av "Lus"),tråkigt(o dyrt igen) att plocka bort "hela fronten" en gång till efter ett litet tag pga läckande pump osv.. Vet inte hur pass frekvent vattenpumparna "far" på en A8 generellt sett,men den håller ju inte i all evighet skulle jag kunna tänka mig :) Mvh Janne. |
|
| Man bör, som du säger Janne, byta den varje kamremsbyte, dvs var 12000:e mil. Det är en liten merkostnad i sammanhanget och en billig motorförsäkring. | |
|
Janne T: Det är inte nödvändigt att plocka fronten för att byta kamrem. Länk Det blir mindre trångt, men det går. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Olja: det tar mycket längre tid att inte ta bort fronten, tyvärr. Jag förskte byta termostat på min AQH (40v V8) utan att ta bort, men jag gav upp, det är verkligen skittrångt! | |
|
OK, nu har jag fått pris av en Allbilverkstad på 13.000kr för K-remsbyte, vattenpump, och termostat. det är ju en slant men jag ska kolla på bilen 1 gång till så får vi se hur det blir... Det roliga med just A8 istället för 740 är ju 4WD och avsaknad av rost. /L |
|
|
...bara en sådan sak som att få säga, när någon frågar: Vad har du för bil? - jag kör en A-ÅTTA FYRAKOMMATVÅ QUATTRO! Bara namnet låter potent, liksom smakar gott i munnen och bara säga det ;) /L |
|
|
Leffo: Ok...Fet vagn naturligtvis,och får du den så billigt som du säger så är det ju bara att slå till :) Kan man få så mycket bättre vintervagn för den pengen idag? Tror inte det.. Mvh Janne. |
|
|
Gillar A8an starkt och 30 bly verkar vara ett bra kompispris. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Jag hade köpt den om den är i skapligt skick! Trött på rostande bilar... __________ |
|
|
30 lök för en A8??? Tveka inte!!! Jag saknar min fortfarande.. UNDERBART att köra om med den! Bilar formligen SLÄNGDE sig åt sidan när man närmade sig bakom dem. =) "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
| Köp köp köp om du kan! Om du kan men ändå inte köper den så kommer du garanterat att ångra dig senare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.