|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns det någon här på forumet som är eller känner någon som är expert på E28? Tacksam för svar. The Dude | |
|
Expert,neej...Men har du problem så fråga du KAN kanske bli hjälpt.. Mvh Janne. |
|
rsarits |
Har åkt E28 i ganska många år, men expert är att ta i Micke |
|
Jag har symptom som verkar "vanliga", men som verkar omöjliga att lösa, det kan vara så mycket...verkar det som. Bilen e chippad. Det känns som den misständer, framför allt på låga varv, vet ej om den gör det när man gasar ordentligt, bilen är så stark då så det är svårare att avgöra om den fortfarande misständer (om det nu är det den gör?). Men kanske att det oxå känns som det är lite för mycket motstånd i gången när man kör, inte att den är sur som om den fick för mycket bensin eller nåt, men att det är lite för mycket motstånd innan den ökar farten. Den känns bedrövlig från stillastående, bräcklig, som om något ska ge sig. Det känns som vibrationer i bilen, om än diffusa sådana. De är ganska mjuka tror jag, en ovetande chaufför känner kanske inte ens av dem...Jag har bytt fördelarlock, rotor. Gjorde en inspektion II på Wölkes för sådär 8 månader sen. Ingen skillnad. Hardy skiva e bytt, vilket jag trodde var orsaken från början, för det känns lite som det kommer underifrån, men ändå känns det mer som misständningar och som jag tidigare skrivit så känns det framför allt vid låga varv 5-2000 rpm. Tomgången står lågt, ca 600 rpm. Tomgång går inte att höja då bilen har en elektronisk styrenhet som styr allt. Jag har gjort komp. prov på bilen och värdet låg mellan 8-10, vilket är godkänt, vilket jag oxå fått bekräftat ifrån BMW. Tändkablarna är uppmätta, ca 1,8 Ohm på kablarna och tändspolekab. ca 1,075 Ohm. De ska enligt BMW ligga på 6 Ohm (tändkab.) och 2 Ohm (tändspolekab.) Men här har jag märkt att det råder delade meningar, det finns de som säger att bara värdena e lika så är det ok, någon annan på en annan BMW trodde på ca 1 Ohm på alla kablar...??? Men killen jag pratat med som sa 6 Ohm och 2 Ohm verkar säkrast vilket e det jag nu tror på. Tändkablarna kommer att bytas, men det är ju inte säkert att det är hela problemet...? Frågor: 1. Hur mycket kan en skitigt luftfilter göra på ett sånt här symptom? 2. Hur känns bilen om nu Ohm värdet på tändkablarna är fel? 3. Kan det ha med bränsletrycket att göra? Bilen är absolut tyst när man vrider om tändningen, på många bilar hör man ett surrande ljud när man vrider om nyckeln (tändningen), men inte här, det är knäpptyst, är det normalt? 4. Kan chippningen vara orsaken? 5. Hur kan man höja tomgången? Varför e den för låg? Vad kan i så fall orsaka detta att den är för låg? Bilen är en BMW 535 i 87 E28. Oerhört tacksam för era ev. svar. The Dude |
|
|
Hmmm. Lite tips om min motor då. Jag har en låg tomgång när bilen är varm ungefär som din(600r/min enl. varvräknaren).Tomgångsmotorn fungerar perfekt,alltså helt normal tomgång. Jag har oxå lite småryckningar vid låga varv,troligen härstammar dem från skitiga spridare el. dyl. Har blivit något bättre nu efter att ha hällt i en del "mirakelmedel+kört lite hårt ett tag. Dvs hållit ett lite högre varvtal o "dragit" lite längre på växlarna. Mycket stadskörning kan nog sätta igen spridarna och orsaka detta. Om du gjort en insp.II för 8 månader sedan så borde inte du ha något problem med skitiga filter osv,om du inte kört mer än 1500mil sen dess(ungefärligt). Åk tillk någon V-stad o kolla bränsletrycket om du är osäker på det. Chippningen KAN ha med det o göra,prova sätt dit original chippet. Tomgången är inte helt lätt att ändra på iom som du säger är styrd via tomgångsmotorn. Prova och ställa om/kolla co-halten om det gör någon skillnad på gången...Hur ser dina stift ut förresten?? Ang. ohm-värdet på tändkablarna så har jag ej undersökt vad jag har på dessa eller om dina värden är normala.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för svaret, vad gäller filtret så är det inte bytt, för jag har ett sånt där återanvändingsfilter, det var någon som kallade det insatsfilter (var det kanske du?) Jag ska ta o göra rent det, men jag tror inte det gör så mycket att bilen blir bra för det, möjligen hjälper det till positivt. Jag får byta kablar och kolla bränsletrycket helt enkelt... The Dude |
|
|
Vad tror du om trasigt tändstift? Körde o kring så skitlänge med min E28 innan jag fattade felet eftersom stiften var nybytta då det började j**las och dessutom varierade beroende på driftstemperaturen. Mer misständningar vid kall motor än varm. Kolla funktionen genom att ansluta stroboskoplampa till varje stift. Blinkar det inte eller blinkar oregelbundet så är det stiftet eller tändkabeln paj. Mvh LEF |
|
|
KAN kanske vara något samband mellan ditt sportfilter(insatsfilter) som du har och din chippning. Du kan prova med att bara byta luftfiltret till ett vanligt pappersfilter(billigt att prova iaf). Men ett stiftbyte +tändkabelbyte(som du visst skulle göra)är väl inte fel heller. Checka kompressionen i cyl. är oxå en sak att kolla upp.När jag testade min motor legade alla cyl. på mellan 12,7-13,3(möjligen någon tiondelsbar upp el. ner). Bör inte skilja flera kilon mellan "burkarna"..Enl. vad jag tycker så MAX ett kilo för att jag skulle vara NÖJD med tätheten iaf. Men du kan oxå åka till din lokala BMW-återförsäljare o be dessa kolla upp div. enheter,som t.ex.luftmängdsmätare+tändkablar..är inte speciellt dyrt. Mvh Janne. |
|
Hello Nasty |
Jag har kört 5år nu med min 535-87, men det är längesen jag körde den med org motor. Det är lite småknyck o ryck på lägre varv på M30 3.5l men nu vet jag ju inte hur din motor beter sig. Men som dom skrivit innan spridare, luftmängmätare är ju värt att kolla upp. Tändkablar skulle nog inte jag lägga pengarna på har själv bytt utan att märka någon skilnad, beror lite på hur långt bilen gått om man ska byta eller ej. När du skriver att tomgången är låg 600rpm/min så kan det ju vara så enkelt att din varvräknare inte stämmer så var det i mitt fall. Varvstoppet gick i vid 5900rpm när det ska slå vid 6300rpm medans hastigheten var samma som på kompisens 535 så bytte jag instrumentering och allt funkade pefekt. Köp BMW org. tändstift o sätt i till att börja med. MVH/Henrik |
Hello Nasty |
Kolla upp bränslepumpen i tanken (förpumpen). Mvh/Henrik Kör tills det rasar |
|
Janne! Jag skrev ju att jag har gjort komp. prov och att det låg på mellan 8-10, vilket jag fått bekräftat ifrån BMW att det är ok. Dina värden om nu det är samma värde som jag pratar om ligger ju i så fall för högt?? The Dude |
|
|
OK,jag missade det där med kompen :) 8-10 bar är inte normalt enligt vad jag har fått veta/tagit reda på. Underligt att BMW tycker det är normalt måste jag säga...Verkar som om din isf är jämnsliten,dock lite för mycket tycker jag. Jag skulle vilja säga att man bör ha över 13 helst 14, men huvudsaken är iofs att det inte SKILJER så mycket emellan cyl. Din motor kanske inte var varm när du gjorde det? Eller så använde dem sig av ett mätinstrument som inte var kalibrerat o justerat rätt..(kan nog vara så om du inte tycker motorn saknar kraft eller drar speciellt med olja). Mina värden ÄR normala i en tät o driftsvarm motor. Mvh Janne. |
|
|
Om man slår upp i instruktionsboken så står det kompression: 10. Vad betyder det då? Nej, olja drar den inte och den är snabb o stark när man trycker till ordentligt. Fast det är när man "fiiskör" om man säger så som man tydligast känner misständningarna (om det nu är det?) The Dude The Dude |
|
|
Jo hej! Man kan inte blanda ihop kompressionsförhållandet med kompressionstrycket du mäter upp i cylindrarna(tätheten). Ryckningarna som du har KAN oxå bero på (som man redan skrivit) på sliten förpump i tanken... Jag har bytt min(i samband med ett tankbyte)och ryckningarna har blivit betydligt mindre efter det.. Den kostade 1869:- för mig på BMW. Även problemen med att motorn "dör" när man ger "pellen" vid låg nivå i tanken har blivit betydligt lindrigare nu,men den tendensen finns kvar. Nu kan jag iaf gasa fullt med nästan tom tank utan att det händer allt för ofta. Mvh Janne. |
|
|
Något sådant problem att motorn dör har inte jag, har i a f inte märkt av det... :-) Ska testa och koppla ur strömmen i 12 timmar, så kanske den elektriska styrenheten ställer om sig till sitt grundläge om den genom åren blivit lite "buggig"... The Dude |
|
|
ja asså hur är det här med styrenheten , för jag bromsade min bil i höstas med chipet och original och konstaterade att den gick jämnare , finare och hade mer effekt med orignialchipet men då satte dom tillbaka superchipet , för jag hade sagt åt dom att sätta tillbaka chipet som satt där , trodde det var original som satt där ! men icket och sen har jag prövat 2 ggr efter det att stoppa i det själv , men den vägrar starta !? varför ? /Mvh Göran |
|
|
upp ! /Mvh Göran |
|
Paap Reeder |
Hej! 1) Tändkablarnas motstånd skall ligga på ca 5,1 Kohm. 2) Har Du MotorNord chip skall motronicen stå i läge noll d v s moturs så mycket det går. Har Du annat chip måste Du fråga den "konstruktören" om läget. 3) Är fördelarlocket slitet stiger tändspänningen (14KV) 4) Bensinpumpen snurrar ej i läge ON utan bara i läge strart som givetvis efter att motron gått igång Har Du en 292- kam? isf är det bara att ge fanken i att "fiisköra" som Du säger. Märkligt att chipet inte höjer tomgången. Det gjorde den på min men då var chipet anpassat efter kammen. Vet precis vilka ryckningar Du talar om. Min absoluta övertygelse är att tyvärr är dagens soppakvalitet så jävla dålig att om man vässar henne litet så blir det så här....... förutsatt att alla andra punkter är OK. Kompen bör ligga på mellan 13-14,5 med handmätare och varm motor. MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Vart på styrenheten ändrar man det där , har hört nåt tidigare , men längst till vänster dvs moturs är ju original medans ett hack åt höger resulterar till 3& mer soppa och så... /Mvh Göran |
|
Paap Reeder |
Hej! Det är den tre-kantiga "skruven" i plast som sitter under den lilla plastniten. Varje läge är olika vadgäller bränslemängd samt för resp sen tändpunkt. Ej stigande eller fallande skala utan lika kombinationer i varje steg. Min stod i läge 6. Det blev CO typ 5,0 och ombes. MVH /// Paap R |
|
vad kostar det att komptesta den ? känns dyrt... hittade ett papper där det står Cylinderdiagnos och dom ända siffrorna som är över 10 så står det U-sekundär: cyl 1: 16 cyl 5: 14 cyl 3: 14 cyl 6: 13 cyl 2: 16 cyl 4: 12 Kompression: cyl 1: 23,8 cyl 5: 22,9 cyl 3: 23,8 cyl 6: 23,2 cyl 2: 23,3 cyl 4: 23,7 nån som vet vad det här betyder ? /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.