|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Lämnar du 15% på ett grundpris så är hela produktionen av bilen en förlust. På en redan producerad bil kan en återförsäljare tvingas lämna rejäla rabatter eftersom han då redan sitter med skägget i brevlådan. Ser ni inte skillnaden? //Lövet |
|
|
En bekant tittar på ny tjänstebil och hade inga större problem att få -15% på en basic 520da kombi (ej lagerbil) BMW kan säkert lämna betydligt mer än 15% i rabatt på en ny 5-serie. I bilens pris ingår utvecklingskostnader, vinst o.s.v.. På extrautrustningen finns det ännu större marginaler. I en högkonjuktur mjölkar BMW kunderna maximalt......... /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
olja: Nu är vi tillbaka på det där med ramavtal. Transocean ska köpa bilen som privatperson. Över 15% är inte omöjligt vid sådana köp, har själv fått en offert från BMW med 21% rabatt på en 520d. Men det är en jäkla skillnad på rabatten för en välutrustad tjänstebil (där generalagenten står för halva rabatten) eller en snålutrustad instegsmodell för en privatköpare. //Lövet |
|
| Skulle vilja se konkreta bevis på privatpersoner som får 15% rabatt på en BMW som beställs från fabrik utan olika kampanjer. Har slagits med näbbar och klor för att få bästa möjliga pris på min nya 330i -09. Har haft kontakt med 5 olika åf och ställt dom mot varandra och jobbat hårt för att få bästa möjliga rabatt. Och inte blev det några 15%. | |
|
Ser också fram emot det, men jag hoppas inte för mycket. Kan inte bara Transocean ta sig till handlaren och be om offert på en 520i någon gång? Min gissning är att han får 7% ungefär. //Lövet |
|
| "produktionen går hela tiden med allt vad det innebär av löner och materialåtgång, alltså bilar spottas ut hela tiden." Inte riktigt sant då BMW under den senaste tiden dragit ner årsproduktionen med 65 000 bilar dvs reducerat löner och material kraftigt! Hade de fortsatt att producera i samma takt som tidigare, hade du nog ganska snart kunnat beställa en snik 5:a privat med 15% rabatt, men det är knappast troligt att någon ÅF får kostnadstäckning på en sådan beställning. | |
|
Samuel2, Det var en riktigt dålig jämförelse det där med att dra in Mac..och att jämföra datorer, inte ens relevant. Det viktiga är att förstå att man behöver inte vara "så duktigt" bara för att man ska kunna skilja ut "agnen från vetet" så att säga. Menar att bara genom sunt förnuft och lite samtal med kunniga kan man enkelt själv sätta sig in i och få kunskap och förståelse för vad som är ett bra exemplar av en bil och ett dåligt exemplar, så man slipper besöka saluhallarna och invaggas i de olika säljarnas snack, visserligen trevligt a tt bilarna har förvarats inomhus, en endå merpriset är högre än vad det smakar. Nej en utrustad BMW köper man begagnad och en ny naken och alla vi som köper "beggat" kan alltså glädja oss åt situationen. Tidigare var extrautrustning värd mera anser jag, men idag är väl knapps elstolar, hissar, eluppvärmda backspeglar, antispinn, PDC mfl något som känns exklusivt utan i hög grad något som faktiskt kan krångla och kosta pengar, vilktigare är att bilen är hel och fin och går som den ska! |
|
| Samuel2, det var alltså riktat till mig själv, kritiken. | |
| Autopartner sålde redan i april -08 520i-08 med dynamic / comfort och lite annat småplock typ sportratt /trä/prof stereo/metallic et.c. för 298 kkr mot list ~385. 23% rabatt, någon som tror att de säljer mer bilar idag än då? Klart det går att pruta - wake up.... | |
|
Verkar som du missat att att Transocean vill ha 15% på grundpriset utan utrustning på en egenspecad bil. Det finns 25 olika exempel i den här tråden på folk som fått bra rabatter. Alla har antagligen valt mycket utrustning, eller kombinerat ramavtal med paketerbjudande. Jag säger det igen: Aldrig att BMW säljer en egenspecad, helt grundutrustad bil, till 15% rabatt. Lagerbilar är en helt annan diskussion. //Lövet |
|
|
Läste någonstans att MB lämnar ~ 25% på E klass och har stängt SAMTLIGA fabriker under en femveckorsperiod i årsskiftet - tror du på allvar att bilbranschen är välmående? Klart att det går att göra en bra affär på en ny bil, det är garanterat dyrare för BMW att stänga fabriker pga otillräcklig efterfrågan än att sälja bilar med 15% rabatt. Vänta och se när alla varsel börjar exekveras om 4-6 mån i SE - you ain't seen nothing yet - var så säker. Konnjunkturen i resten av EU är inte mkt bättre, vi är på väg in i en recession 2009 och förmodligen 2010 också, räntevapnet är i princip oanvändbart för att elda på ekonomin då finanssystemen är i obalans och sänkningarna inte når slutkonsumenten - hallå vakna.... |
|
| Ja jag köpte min 1-cab precis innan Lehmans Bros gick i konka. fick i alla fall 7% men hade jag väntat till nu hade mina besparingar säkert sjunkit massor mycket i värde och därför är jag såå glad nu att jag har bilen och tänker behålla den genom hela lågkonjunkturen. Och hade jag inte köpt då hade jag haft kvar en 330cab-04 att försöka sälja nu i värsta nedgången och som idag dessutom under varningar för snöstorm! | |
| Cab-Ingemar: Du kör nercabbat ikväll:) | |
|
Jag köpte en ny bil 3 april i år fick 11 % (ramavtal) Bilen levereras om 3 veckor. (Äntligen) Att det skiljer så mycket i rabatt ni räknat upp beror säkert till stor del av tillgång/efterfrågan och att det är standardbilar som ändå skulle rullar ut på bandet dom kommande månaderna. Skulle jag beställa min bil i dag får jag vänta ca1 år och få max 8% i rabatt. //Stefan |
|
|
nenkelexus: Nercabbat? Du menar uppcabbat väl! Fast jag har faktiskt varit ute o gasat lite idag i nämaste industriområde med breda gator och ingen trafik. Kul att känna hur alla antisladd-program funkar. Som om Gud Fader sänder ner en hand och tar över och styr mej genom kurvorna. Fast lite bussladd tillåter vår Herres hand via Bayern. Min 330 provade jag på sammma gator för nga vintrar sen men den var hållen i mycket strangare tyglar. Lutherskt tråkig. Och den här cabben är så härligt ombonad o tyst o varm o skön så om det inte var för att jag blev hungrig hade jag fortsatt åka länge till. Visserligen out of topic men kan nu njuta istf att pruta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.