AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.274

Är det fel att köpa snikmodeller?

Sida 3 av 4
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Eastwood
ja det där är ju ungefär precis vad jag ville ha fram uti mitt tidigare inlägg, man kanske mognar med åren och värdesätter helt andra saker för samma mängd pengar om man kunde göra om affären
mvh Uffe/bildock
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Japp det återkommer med en dåres envishet att bilar med mycket utrustning är lättare att sälja. Jag har hittills inte sett något bevis på det. Några exempel från verkligheten.

Sålde min 330 ganska nyligen utan M-paket plus den gamla tråkiga "bussratten". Jag hade dock feta csl-replikas plus M-exteriör, dvs en bil med mycket fin yta. Till detta väldigt proffsiga bilder enligt mitt tycke samt en bil som i skicket var precis lika fin som på bilderna. Slutpengen landade över nuvarande marknadspris på två veckors annonstid.

Detta ska jämföras med en kompis som hade en fullutrustad 320. M-paket och allt man kan tänka. Han lade ner mindre energi än mig på bilderna. Bilen var oxå i lite sämre skick i lacken, dock fortfarande en väldigt fin bil, men det framgick inte på bilderna. Slutpris marknadspris efter flera månader.

Ytterligare ett exempel från verkligheten är en 325 cupé, lika fullutrustad denna, men lika fullt otroligt svårsåld, han har sänkt priset i omgångar har jag fått veta och är nu nere så lågt att det inte är nån idé längre att sänka mer. Bilen är en långmilare. Energi på bilderna i annonsen är i lägsta laget. Inget slutpris ännu, men nuvarande annonspris är lågt, mycket lågt.

Min bil såldes alltså till ett betydligt högre pris trots avsaknaden av allt det där som man tydligen måste ha.

Min slutsats:
Det finns många faktorer som har större betydelse än utrustningsnivå när man ska sälja bil, så det där med att det är mer lättsålt med högre utr.nivå, det håller inte.

Men jag förstår varför man vill hävda att så är fallet.

Visa användare
886
bildock
coldhex
jag får gratulera dig till din smidiga försäljning, egentligen så förstår jag varför du lyckades så bra det har du talat om genom ditt sätt att tänka vid försäljningen såsom puts och bra bilder, och det betyder långt mycket mer än vad många tror, du har precis samma inställning som jag, skoj att se det finns fler som tänker lite annorlunda, men det syns ju också att det verkar vara "rätt"
mvh Uffe/bildock
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nu är det väl såhär också att lite elakt sagt så dem som går till bilhallarna och köper sin BMW inte riktigt förstår och har koll på läget alla gånger. Varför betala en massa extra? Vore bättre om folk satte sig in lite mer i allt de köper istället för att behöva lita på andra "det här är en bra bil" -ja den köper vi säger barnfamiljen.

Alla vet väl att bilhallarna lägger på (ofta) 20-30% på det priset vi privatister begär, enda fördelen med att köpa där är möjligheten till garantier om någonting skulle gå sönder. Har man någorlunda koll på bilar och känner till de kritiska punkterna så kollar man upp dem själv om man köper privat så man vet vad man får, tex komprova, kolla "alla" lager, läckage, avgasernas färg, glapp i leder, vibrationer och andra missljud, mm mm. Det vill säga man vet ganska mycket vad man köper och slipper oftast de värsta överraskningarna.

En bilförsäljare är endast en försäljare och är bestyckad med talets gåva, en entusiast, mekaniker, tekniker, ingenjör vet oftast mycket, mycket mer..lätt att luras alltså av en bilförsäljare, dessutom är det skrattretade att få struntpengar för sin fina bil i inbyte bara för att kunna få den nya bilen billigare. Jag sätter en miljon kr på att man kan få inbytespriset genom att bara pruta, en bekant bevisade nämligen detta så det är dags att sluta gynna dem och inte vara så handikappad helatiden.

En fin bil kan man sälja privat och även köpa privat utan mellanhänder!!

Visa användare
886
bildock
FRIFART
ytterligare ett väldigt bra och kritiskt inlägg, förmodligen så gör vi entusiaster på det sättet du beskriver, även om vi inte är yrkesmän, men ack så många det finns som så gärna vill ha "det där " men vet eller kan förvånansvärt lite.

Jag läser med stor inlevelse de flesta inläggen och även för ett annat bilmärke som jag kör som bruks, och det är förfärligt vilka frågor som kommer upp, dessa personer måste vara lättfångade kunder, men vi som varit med ett tag kanske både genomskådar och frågasätter, kanske därför en sådan här tråd dyker upp.
mvh Uffe/bildock
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Som köpare så väljer man ju bland ett antal bilar och då spelar utrustningen en viss roll förutom priset. En del saker är kanske krav från mig medan andra bara är nice to have och det betalar jag inget extra för.

Vissa utrustningskombinationer är helt felaktiga. Kolla den här:

Länk!

Inga xenon eller sportstolar och manuell AC på en 123d. Priset är väl i och för sig inte jättehögt men man kan få en 120d M-sport med all lullull för 30.000 kr mindre. Då väljer jag hellre den senare.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alltså det läskiga är att det är egentligen inga svårigheter att lära sig lite av den teknik man köper, istället för att köpa en ny dator (ush det gjorde jag idag, tog 18timmar att komma fram till vad jag egentligen behövde, varför lägga ut 18000kr på en MAC, när det finns annat så at säga).

Det jag menar är att har man tummen någonstans långt bort ifrån där den ska vara och är väldigt ohändig kan man läsa sig till väldigt mycket och få insikt i saker och ting, dvs ska man köpa en 10000mils bil så är klädseln
oftast inte söndersliten på förarstolen, instegsbiten repad och lacken skadad,
ratten blank, växelspaksknoppen blank osv, detta är enkelt att förstå och lära sig, docjk kan man byta ut dessa saker, men då gäller det att få e tt bredare spektrum med att kunna kontrollera hur spakar känns, reglage, hur slitna pedalerna är, mmmm. Återigen inga problem med att sätta sig in i detta, så varför köpa från en bilfirma? Många litar på att salubilarna är fina mer än för ögat och ärliga, jag gör det inte och vill inte helle smutskasta men bästa återbäringen är att lära sig själv och man behöver inte lära sig allt för den delen också, lurad kan man bli litegrann iallafall i viss mån men det
är inget ovanligt. Det kan vara svårt att tex lyfta på lacken för att se vad som gömmer sig därbakom om man säger så.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Intressant debatt, köpte själv en ny 330Ci cab 04, all utrustning. När den skulle säljas i sept i år så fick man ju skambud från BMW men privat såld inom 24 h via Blocket. Tror nog att utrustningen bidrog till snabb affär. Typ " va bra att du har hardtop, jättebra!"
Kanske förnuftiga människor ska hålla sej till en nuftig Skoda? Men jag vill tillägga att jag respekterar den som köper snikisBemmari.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Om vi pratar begagnade bilar så är det faktum att det är väldigt svårt att ta betalt för extrautrustningen. Speciellt med tanke på vad utrustningen kostar ny (förstås).

Om en BMW kostar 300.000 Kr ny och köparen lägger 100.000 på utrustning kommer han inte få 50.000 Kr mer efter 3 år jmfrt. med samma bil utan utrustning. I bästa fall 5.000 - 10.000 kr mer. Dvs värdet på extrautrustning avtar snabbare än värdet på bilen. Mycket snabbare. Så för _mig_ står det klart att jag hellre köper en bil med extra allt än en utan extra utrustning. Det kostar ju inget extra (eller väldigt väldigt lite mer).

Visst kan man säga att skick, miltal osv är viktigare men det gäller föstås alla bilar. Sen vill jag gärna inbilla mig att premiumbilar tas han om bättre än en grundutrustad 316 med 15" plåtfälgar.
FRIFART, "varför lägga ut 18000kr på en MAC, när det finns annat så at säga"

Kan svara på det i och med att jag precis nu sitter och skriver på min sprillans nya MacBook :) Att jämföra en PC och en MAC är som att jämföra en BMW och en säg en Volvo. I prestanda avseende skiljer det ingenting egentligen det är helhets konceptet man betalar för och som man sedan njuter av! Och dessutom kan man behålla MACen eller säg BMW dubbelt så länge för att den inte känns föråldrad innan man köp den.

" Att jämföra en PC och en MAC är som att jämföra en BMW och en säg en Volvo"

Jaha, BMW = PC, Mac = Volvo, eller? ;-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Mac är inte mest prestanda för pengarna, precis som BMW. Däremot en smakligare och mer genomarbetat helhetsupplevelse.
Jag köper gärna bil av bilhandlare. Min nuvarande har jag dock köpt privat. Men att kalla folk som köper bil hos handlare för okunniga osv är ju inte så juste, eller?

Hos en handlare erbjuds (av BMW) 12 månaders garanti, 5000 mil eller 2 års fri service, oftast (om man förhandlar en aning) sprillans vinterdäck, möjlighet till finansiering, 6 månaders helförsäkring för 1200:-....

Om man nu har familj, jobb, barn osv så är det väl ganska bekvämt att köpa av en handlare istället för att sitta o läsa sig till en massa saker om typfel mm bara för att spara 30.000 kronor som man ändå sparat in i det långa loppet när bilen skall servas, betalas försäkringspremie, slänga på vinterdäcken osv osv. Samt sist men inte minst: All tid man också måste lägga på att läsa sig till all nödvändig info samt leta reda på rätt bil...

Sedan kanke inte alla är så duktiga och pålästa som "FRIFART" och "bildock".

Som sagt, min nuvarnade köpte jag privat men min tidigare köpte jag av firma. Jag anser mig kunna tillräckligt för att köpa privat men denna gången valde jag handlare då jag tyckte att jag fick en bra deal.

M.V.H
Dennis
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag säljer alltid privat, men köper på firma.

Tycker att fri service, garanti och i princip gratis försäkring kompenserar fullt ut. Plus att det är ganska mysigt att åka till bilhandlaren och titta på bilar då och då.
Transocean
Blev en fin tråd denna! Det var många som skrev att 15% rabatt på ny BMW var bara att glömma. Nu är bilförhandlarna desperata världen runt och 15% rabatt framstår som bra affär för dom. Läste i dag att X3 försäljningen i Norge har gått ner 80%. Bankerna ger inte ens mellanfinansiering för folk som vill byta bostad, inte heller vanlig bostadslån, och skenet bedrar som vanligt, många av dom som framstått som framgångsrika har levt på krita och nu kommer notan! Kanske klokt att vänta en stund och köpa maxutrustad till snikmodellpris och sedan be om minus 15% istället? Billiga hus, billiga bilar, en uppsjö av möjligheter...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
billiga hus hoppas jag mycket på :-)

lite off topiq men ändå...
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du varit inne på någon firma och fått 15% på en ny snikmodell än? Misstänker att du inte gjort det än. Bara för att försäljningen går dåligt innebär inte det att de beställer in en bil till dig och säljer med förlust.

Ingen har skrivit att 15% bara är att glömma! Det finns flera som fått högre rabatter än så. Det vi skrivit är att du inte får 15% på en egen specad snikmodell som du beställer ny. Gå in på BMW och fråga någon gång så får du se att de vi säger stämmer.

//Lövet
Transocean
Nej, det är väl ingen som har skrivit det Andreas! Undrar vem som skrev detta här då?

"15% har du inte en chans att få, inte ens på en fullutrustad bil. Som privatköpare hamnar du kanske runt 7% om du inte proppar bilen med utrustning."
Det låter för dig som du borde titta på en begagnad bil istället i och med att du inte bryr dig vilket utrustning som finns i bilen utan endast vill ha bästa pris.

//Lövet IP

Jo om du hoppar tillbaks till sida 1 så ser du vem det var!

Vadå Andreas, vill du inte ha rabatterade bilar?
Visa användare
886
bildock
Andreas Löfgren
jag har en liten undran till ditt sista inlägg som jag också tror kan vara sant, är det endast i försäljarleden som det behöver prutas 15 %? produktionen går hela tiden med allt vad det innebär av löner och materialåtgång, alltså bilar spottas ut hela tiden.

Kan det inte vara möjligt att även fabrikanten vill står för en del av "rabatten" då det även ligger i deras intresse att få avsättning i svårare tider, och därigenom kunden ändå får sina 15%
mvh Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.