|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Transocean |
Till Andreas och alla andra Beklagar om jag tappade kontrollen en aning, var inte meningen att börja käfta på folk här... Nockenwelle: Om jag förstått det hela rätt så har du köpt begagnade bilar från Tyskland eller hur? Men topicen handlar om nya bilar. |
|
Du får 6 svar på Google om du googlar "Autohandel - Vogtland". Notera att jag skriver inom citationstecken, annars får du bara en massa dynga som innehåller antingen Autohandel eller Vogtland. (Vem behöver lära sig internet egentligen?) 5 av dessa länkar till Mobile sidan. 1 är en annan sökmotor som länkar till Mobile sidan. Du tycker inte att det borde finnas några konsumentrapporter, adress uppgifter, betyg från någon som har handlat där? Inser du inte problemet? Det finns hur mycket fejkannonser som helst på Mobile och det är därför jag är skeptisk. Jag pratar tyska och har inga problem att läsa annonsen. Är du medveten om att du som svensk inte får betala tysk moms på bilen utan svensk? Priserna är räknade med 22% moms, inte de 25% som du kommer att få betala. Till detta kommer också transport, inregistrering, skrotningsavgift osv. Den första bilen jag länkar till har gått 150 mil, inte 1500 som du skriver. Dags att ta fram glasögonen? (150 mil = ny i mina ögon) //Lövet |
|
|
Citat: "Nockenwelle: Om jag förstått det hela rätt så har du köpt begagnade bilar från Tyskland eller hur? Men topicen handlar om nya bilar. " Jo, men utrustningen som sitter på begagnade bilar satt där redan när bilen lämnade fabriken. Eller tror du att tyskar är enormt benägna att eftermontera BMW originalutrustning? |
|
| BTW, om man på www.gelbeseiten.de söker på det i annonsen angivna tyska telefonnumret (03741 - 148 407) får man upp "Polizeirevier und Kriminalaußenstelle Plauen" | |
|
Nämen ojsan. Var det kanske så att en site som säljer bilar billigare än alla andra på Mobile inte var seriös? Den har man ju aldrig stött på förut... //Lövet |
|
|
Prova att maila dem. Jag sätter 100 spänn (hämtas i Bromma) på att du får tillbaka ett brev som ber om förskott, handpenning, säkerhet eller liknande. //Lövet |
|
|
Lövet har helt rätt med sitt resonemang. Har en god vän som var på väg att köpa en exklusiv bil från en liknande sida. Och det höll på att stå honom riktigt dyrt. Dessutom finns ingen BMW-åf som lämnar 15% på en ny bil om du inte tecknar ett ramavtal och köper minst 100 bilar per år. off tropic: Vet ni vad en äldre kvinna har mellan brösten? //Stefan |
|
|
Åter till ordningen. Jag skulle personligen aldrig köpa en "snikmodell" bara för att spara pengar. Det är svårt att leva med en bil som inte har den utrustning fyller mina behov. Skulle tröttna väldigt snabbt. Sen tror jag att den snålutrustade bilen blir mkt svårsåld med tanke på utbudet av välutrustade bilar. //Stefan |
|
|
En bekant till mig köpte en beg. bil(ingen BMW) av en herre på BMW i Munchen. Enligt honom var personalrabatten 15% på en ny BMW. Men han tyckte att rabatten var för dålig då handlarna gärna lämnade samma rabatt till kreti och pleti. Är inte listpriserna på nya BMW högre i Tyskland? /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
BMW Mölndal säljer fabriksnya 520i med adv pkt för 299.000 vilket får anses som prisvärt. Vissa handlare säljer 520i med både comf+ adv pkt för samma pengar och då finns läder, xenon, klimatautomatik, PDC mm. tex: Länk eller Länk eller Länk och det får ju betraktas som rena fyndet. Jag gissar att detta är lagerbilar av 2008 års modell som är inköpta med tidigare års säljprognoser i sikte och som nu blivit svårsålda när marknaden har minskat så kraftigt. Även Volvo kan man göra riktiga klipp på, tex en ny S80 D5 Momentum Länk eller S80 2.4d Business Länk för under 270.000 kr eller en V70 II Fleifuel för under 225.000 Länk BMW CS #5139 |
|
| StefanL: Naveln? | |
|
BMW tjänar ca 21000kr i snitt per varje såld bil. Har väldigt svårt att förstå personer som tycker att man "måste" ha massa utrustning till sin nya bil, varför det? Vad behöver vi egentligen? Jag trodde speciellt BMW ägare/förare köpte sina bilar för den fina balansen/kärkänslan/körglädjens skull samt flertalet pga av den flärd eller status som det innebär! Många säger det blir så svårt att sälja bilen utan utrustning, så sälj den inte då!, för min del och många andras del så bestämmer skick samt miltal vilket pris man ska/vill betala för den begagnade bilen. Idag kan extrautrustning i många fall kosta mer än 100000kr på inköpspriset vilket är helt jävla hutlöst! Man får aldrig tillbaka speciellt mycket av dessa pengar när man väl säljer, har själv räknat på detta samt även hört andra sagt likadant. Självklart blir en utrustad bil mera attraktiv än den utan utrustning, men den som tex vill köpa en "snik" BMW antingen med 4cylindrar eller med lilla 6an är just oftast ute efter en billig BMW som ska kosta lite att äga, köra, reparera, serva, mm och är inte ute efter någon utrustning i första hand så att utrusta sin snik BMW är ganska dumt egentligen om man nu inte behöver allt "lull lull". Gällr det en V8 bestyckad bil eller 7serie är saken annorlunda, ja då är det lite underligt/ovanligt att finna tyg på stolarna. I mångt och mycket är utrustning bara löjligt, det är bilen skick samt miltal som i första hand bestämmer hurpass attraktiv en begagnad bil är. |
|
|
Frifart: Håller med dig. Utrustningen är på tok för dyr på de flesta bilar, i synnerhet de tyska. //Stefan |
|
|
Frifart, jag håller med om att det som i första hand talar för BMW är chassit, därefter motorkarkatären, men det talar ju inte emot utrustning (såvida man inte lastar på så många kilo utrustning att bilens vägegenskaper försämras). Utrustningen kan man få med i stort sett vilket märke som helst, men valet står ju inte bara mellan snikutrustad BMW och bil av annat märke. |
|
|
Även om du köper en "snikmodell" så blir värdeminskningen så kraftig (minst 50% på 3 år) att spara in på nödvändig utrustning blir bara fånigt. Med nödvändig utrustning menar jag klimatanläggning, farthållare, cd spelare osv. Inte navi, pdc, elstolar och annat som hör hemma i dyrare bilar, detta "behövs" oftast inte i billigare modeller. //Lövet |
|
|
Jag tycker man har vitt skilda beslutsgrunder på utrustningsval om man ska köpa en nästan ny, eller en bil som är 10 år gammal. Personligen har inget emot en snikutrustad 116 som ren bruksbil. Men om man kör ca 4000 mil per år som jag gör kan det kännas rätt bra med lite komfort och lyx. Jag kommer väl ihåg hur lycklig man var när både el-hissar, centrallås och startkod var standard på den Golf-91:a jag köpte som min första bil. Det var i stort sett bara metallic-lack och skinn man kunde välja till. Kraven tycks ha ökat en aning sen dess. //Stefan |
|
|
om man väljer sin bil med omsorg och vet vad man vill ha och behöver ha, så kanske bilen inte har en massa statusgrejor som bara kostar pengar om det pajar. Mer pengar tillbaka vid försäljning? jo visst men det har ju också kostat mycket i inköp. Köp en ny bil med exakt så mycket man behöver och åk med bilen så länge det är lönsamt sälj den då till det pris den representerar kanske det blir i det nedre prisledet, och då spelar det säkert ingen roll vilken utrustning den har för den köparen vill bara ha en bra bil till lågt pris och har man ägt en bil så länge tror jag den blivit väl skött så den ändå är lätt säljbar och man sparade en massa pengar vid inköpet som inte innebar en massa extratillbehör. Det här gäller naturligtvis rena bruksbilar och de som åker mycket i jobb och så, har man en hobbybil så kan det vara lite roligare med lite lullull då man kanske är beredd att betala lite mer för det mvh Uffe/bildock |
|
|
Jag tror detta är lite fel forum att fråga på. Eller så är det rätt forum...underhållningen är minst sagt hög. ___________ Act as if! |
|
|
Diskuterade extrautrustning med en bilhandlare (Volvo..) för några år sedan.. Han påstod att det enda som var värt att lägga till var klimatanläggning. Resten av tilläggen var "bonusar" som inte skulle rendera något högre inbytespris.. Tror att skall man byta inom några år- är det bäst för andrahandsvärdet att köpa en ganska basutrustad bil, givetvis skall klima och farthållare ingå.. Skall man sälja privat så kanske saken är en annan. Bilhandlarna glor mest i sin inbyteslista och låter den styra.. |
|
|
Intressant tråd ! Helt klart värderar man saker och ting olika. Naturligtvis upp till var och en vad man tycker saker och ting är värda att betala för. Tänkte jag skulle ge min syn på det där med att handla snikmodell av en viss modell, i det här fallet 530. Vid mitt bilköp så fanns en budget att hålla sig till. Hade önskat en 530, men budgeten räckte inte till för x-tra utrustning och en 530, utan det blev en 525 med lite X-tra. Tror att 530:an var 35 loppor dyrare. I grundutförande. Nåväl, just då räckte inte budgeten till för en 530 med utrustning som jag ville ha, men till 525 och utrustning som jag ville ha, ja det funka. Jaha hur resonerar jag idag ? Jo jag hade skippat en del av utrustningen bla Advantagepaketet, andra fälgar, metalliclack och vips så hade skillnaden inte varit många loppor till en 530. Budgeten då. Tjaa skiljer det "bara" några loppor till en 530, får man spara in på annat. Någorlunda greppbart trots allt. Kontentan av det hela är: OK, snikutrustad 530, men hellre 272 kusar än mugghållare, larm, delat baksäte m.m Kör iallafall inte julgran och dylikt i bilen. Det är känslan som man är ute efter. Behåller man sedan bilen upp till 8 år, kanske det inte gör så mycket om den inte har div utr. Skicket och motorn är nog viktigare. Ha det ! NN/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.