AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.166

Premien 52% upp! Använder Vesta lockpriser?

Sida 2 av 2
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Angående jämförelsen med Tyskland, så är det så, om jag inte förstått fel, att de tyska försäkringsbolagen måste betala betydligt mer av samhällets kostnader vid bilolyckor. Fixa till vägen, sjukhusvård osv. För det är väl inte så i Sverige?

Också därför tidningar där ofta har med en "prisuppgift" när dom rapporterar om bilolyckor. Ett exempel
Länk

Alltså, med förbehåll om att jag förstått detta fel.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Programmer: Okej, det kan nog stämma har inte tänkt på det. Är väl efter 26år det ska bli billigare!?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det pratas ju om en brytpunkt vid 25 år. Har dock aldrig hört någon som fått sänkt premie när de fyller 25, snarare en årlig höjning...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
bjornh: Korrekt och därav med all anledning bör man såsom medvetna konsumenter vi alla försöker bli delva med sig av mycket såsom icke äro känt i Svea rike. Hur bra vi de facto har det. Regeringen önskar ju att vi skola bliva mera Europaanpassade och det medför mången små förändring där helheten i längden blir just kraftigt ökade kostnader föremellenåt omedvetne individen.
Mvh
Asken
jag har vesta på två av mina bilar, och det är ingen höjning inför nästa år för min del.

mvh
Jesper
bjornh

detta är ju inte mer än rätt; vi borde följa DE.

Motorstarka bilar är, i relation till motorsvaga bilar, för billiga att äga och bruka i SE.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Jag fick besked idag från vesta om hur kommer mina bilförsekringar å se ut nästa år 08 december till 09 november
Jag har tre bilar hos dem m5 e39 w211 e55 amg och en nyare ford mondeo
Och samtilga har fått en lägre kostnad, så jag är inget annat än skit nöjd med Vesta :)

Dessutom hade jag en parkeringskada nylligen, och dem var hur bra som helst att göra med, fick välja själv vilken verkstad skulle ta hand om min bil bla och smidigt som bara den.
Oc
122
October1st
BMW 530d Touring-12
Mycket märkligt! Så de höjer alla M3:or, men inte M5:or och AMG?
Skumt bolag.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Är det så konstigt att en M3 har hög premie i Malmö?
Gemini__
Har också tre bilar försäkrade hos dem vilket bara det genererar en reducering av premierna.

Har men dessutom haft ett skadefritt år hamnar man ett snäpp upp på premiestegen, vilket ska rendera i lägre premier. Vilket stämmer för mig iaf.

Lite allmänt från Vestas hemsida:

"7. Premiestegen
7.1. Inplacering
När du tecknar en försäkring för en personbil, lätt lastbil eller mc, placeras du på ett steg på premiestegen, som vi beräknar utifrån
- antal år med körkort till fordonet
- antal år med eget motsvarande fordon
- tidigare trafik- eller vagnskador.

7.2. Så regleras ditt premiesteg
För varje skadefritt försäkringsår i Vesta Skadeförsäkring flyttas du vid huvudförfallodagen ett steg upp på premiestegen tills du når steg 12 som är det billigaste..."
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har Vesta på min 735:a,inte höjt nämnvärt sedan -06 när jag tog den..

Betalar 1874kr/år,naturligtvis endast trafik :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
October1st

Fram till maj eller juni hade jag en m3 e46 också hos vesta.
Var försekrad där i typ 1.5 år och premien höjdes inte, vet inte hur det är nu med m3, men dem var sjuk byliga gämfört med andra iaf, ca 8k för helförsekring på på 1 år kostade det på mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.