|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har min M3 2003a försäkrad hos Vesta och har precis fått försäkringspremien höjd från 11 500 per år till 17 500 kr per år. En höjning med 52%!! Trots detta intygar den vänliga damen i kundtjänst att de inte har lockpriser utan att min bil har klassats om och numera ingår i en högre riskklass. Tydligen har Vesta upptäck att de generellt ligger "för billigt" på den här sortens bilar (förstod det som motorstarka bilar i allmänhet) och därför justerar sina premier. Tack för det säger jag bara. Jag uppmanar alla med Vesta att kolla igenom försäkringsbrevet när perioden löper ut så att de inte höjt er försäkring kraftigt utan att ni märker det! Risken är att man blir bunden ett helt år till en mycket högre premie. Vesta är nog inte så lockande längre... Någon som har förslag på något bättre bolag? | |
|
HEj! Jag har haft vesta i 3 år nu och har haft samma premie hela tiden! Dessutom har jag haft skada vilket inte heller påverkat. Det är inte så att du flyttat? Orsakat skada eller så? Jag kan säga att jag är en skitnöjd vesta kund |
|
|
dojan: du kanske är mitt inne i din försäkringsperiod och har en överraskning som väntar längre fram? Jag har inte Vesta då dom för mig inte varit billigast utan jag har IF. Förnyade båda bilarnas försäkringar i aug-sep och det var inga höjningar att tala om, ca. 5-7%. ___ //Ulf |
|
| jag har huvudförfallodag i augusti | |
|
Jag har aldrig krockat, har inte flyttat, och har dessutom just fyllt 30... ;-) Så det beror inte på det... Som sagt har de omklassificerat (vissa?) motorstarka bilar. å det är mycket möjligt du får dig en överraskning när din period löper ut... |
|
|
October1st: Jag har väntat på en sådan första observation. Kör de med lockpriser eller ej? Ska 2008 bli sista året med lockpriser efter Vestas introduktion i Sverige 2006? Återstår att se vad de gör när min föräkringsperiod löper ut i april. Höjer de med 50% blir det tack för 2008 och hej då. Folksam ligger på andra plats min premielista för 2008. Länk Ska bli intressant att se hur 2009 års lista ser ut till våren. molle |
|
|
Många bolag kör faktiskt kampanjer för att locka över kunder, för att sedan succesivt höja premien. Ett klokt sätt är att spendera någon timme innan förfallodagen och gå igenom de olika bolagen. Det finns tusenlappar att tjäna på att vara "otrogen" och byta bolag varje år. |
|
| Detta gäller ju alla bolag såklart. Varje år skall man se över sina försäkringar för bästa deal. | |
|
Är helt medveten om det och har också gjort så varje år. Hoppade som en ekorre varje från TryggHansa till If till Länsförsäkringar tillbaks till TryggHansa osv. Tycker bara att det är tråkigt att Vesta som man hört så mycket gott om kör samma fula taktik. Vart är världen på väg när man inte kan lite på försäkringsbolag längre...? (Obs! Ironi). |
|
|
Hej Hmmm..jag tror jag har kollat upp premien på mina bilar hos Vesta säkert 10-15 gånger och för mig har dom ALDRIG varit billigast...If eller Gjensinde för mig och i vissa fall Aktsam... Frasse |
|
|
Har alla mina bilar försäkrade i Vesta, en Audi A4 -99, en Porsche 996 -98 och en Golf Cab. Alla premier var billigare i år än ifjol... Även min förra 530 iAM -01 blev billigare när jag bytte till Vesta från tidigare billigaste Folksam... Har jämfört premien på åtskilliga bilar, både standardbilar och motorstarka. Hittills har ingen kunnat konkuera med Vestas premier. |
|
|
Försäkringsbolagens premiesättning/premieförändringar är gjort för att kolla upp varje förfallodag. Gillar man inte det kan man använda sig av insplanet.com som täcker ganska många bolag. |
|
| Vet inte hur Insplanet funkar nu, men för ett par år sedan funkade det iaf inte bra... | |
|
Just nu har insplanet.com en integrationslösning mot många försäkringsbolag så man får pris direkt. Dock ringer de sin vana trogen alltid upp dagen efter. |
|
|
Själv fick jag min premie sänkt med 1100kr/år automatiskt av vesta när jag närmade mig förfallodagen, men då var de dags för avställning av bilen. Får se vad premien ligger på nästa säsong. //Roffa |
|
|
Själv så har jag bytt från vesta till folksam. Eftersom man är med i facket o har husförsäkringen så sänkte jag bilförsäkringen från 6000 kr till 4800 kr. Men det kanske är en annan story..... |
|
| simon_en: Jag vet hur Insplanet går tillväga. Och jag vet att när jag hade att göra med dem för ett par tre år sedan så hittade de långt ifrån det billigaste premierna. Hur det funkar nu vet jag dock inte. Skulle tro att det är bättre att ringa runt och pruta med bolagen själv.... | |
|
När min försäkring gick in på sitt andra år hos Vesta så sänkte de premien från 10394 kr/år till 7155 kr/år. Det var en ganska tacksam sänkning tycker jag :) Det enda som vi konsumenter kan göra för att pressa bolagen och få ner deras (ibland) oskäliga premier är just att ringa runt till alla bolag och ta in offerter! Mvh/ Niclas |
|
|
crille_82, Roffa, Heden: det finns ett enkelt svar på varför era försäkringar blivit billigare...Ni har alla tre just den ålder (25-27) då ni börjar räknas som en mindre risk i bolagens ögon = lägre premier... ___ //Ulf |
|
|
Precis! Det är därför jag blev så förvånad när min premie höjdes över 50% när jag just fyllt 30. Har som sagt varken flyttat eller haft ngn skada. Det beror på omklassificeringen påstår Vesta, med andra ord kommer alla med M3:or (och liknande bilar?) få höjda premier hos dem framöver. |
|
|
Enligt en bekant till mig som jobbar inom försäkingsbranschen så kliver flera småskuttar in på "marknaden" med en s.k. nollmarginalprofil mer eller mindre. Det vill säga köpte sig marknad? På bekostnad av försäkringskollektivet i stort och den enskilde medborgaren. Detta som nu postas äro nog bara toppen av ett isberg, med öppna gränser mängder av stälder utav mfronter, airbags och navigationsutrustningar utav central/östeuropeiskt baserade ligor så lär våra försäkringspremier hamna i nivå med tyskland förr eller senare och det betyder 2-3 gånger högre än idag. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.