|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Kan ni hjälpa mig att värdera en BMW 320 diesel touring -03? Den är svensksåld, har rullat 18000 mil med en ägare, halvskinn, sportstolar, komfortpaket, 16" alu + vinterhjul, fullservad, fin och felfri. Vad går en sådan iväg för i dagens läge? Mvh Johan |
|
fråga mig i morgon... då har jag sålt vår -02a |
|
| 85-90 skulle jag tippa | |
|
Strax under 100' ___ //Ulf |
|
| max 80 för en manuell. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hmm, intressant, som vanligt värderingar UNDER billigast på blocket. Är dessa värderingar baserade på faktiska försäljningar? Mvh Johan |
| Skulle tippa på strax över 100 tkr... | |
|
min värdering är baserad på vad jag faktiskt sålde min bil för. du kommer garanterat få åtskilliga bud på 60-70k från självutnämnda experter, importkungar och lyckosökare. bara att ignorera dessa om man inte har behov av kapital omgående. |
|
|
Jag fick 119' för min 03:a för ganska exakt ett år sedan och den var välskött och ovanligt vältutrustad med steptronic, elstolar, navi/tv, ellucka, mm. 17" + 16". Egen import, köpt på BMW i DE. Den hade rullat ca. 17' när den såldes. Skulle gissa att man skulle kunnat fått kring 100' för denna idag och bilen ovan borde inte ge ett högre försäljningspris även om den är svensksåld. ___ //Ulf |
|
|
Min säljs idag för 85. -02 touring 15000mil Och det är en välskött, välutrustad ( dock ej M-paket) Taklucka, automat, dragkrok.. ( 50 papp). Detta utöver "vanlig" utrustning, sportstolar, xenon, hifi, regnsensor mm.. Marknaden är helt död! |
|
|
Man måste inse att dieselbilar är inte alls lika attraktiva för privatbilister som för företagsköpare/leasing som står för nyförsäljningen till 70%. Den genomsnittliga fem år gamla bilen i Sverige körs runt 1200 mil per år. Diesel är inget lockande alternativ då med dyrare försäkring, dyrare reparationer, dyrare drivmedel och högre skatt. Det merpris jämfört med motsvarande bensinare man får betala för en diesel som ny, det håller sig inte begagnat tyvärr. //Lövet |
|
|
Lofgren: Det är din tolkning ja. Kolla priser på begagnade Volvo D5:or.. jämfört med "vanliga" 2,4 bensin. D5:orna står sig grymt bra i pris. Fram till och med 05 är de dessutom riktigt snåla att kära. DPF har gjort bilen grymt törstig kom -06 |
|
| Dom gamla dieslarna med hög skatt måste vara iskalla om man inte bor i Norrland. En D5'a och en slö 2,4 är ju helt olika bilar. | |
|
Leffe6: Jämför värderingen av D5or mot 2,5T istället. De kostade lika mycket som nya, 2,4an var runt 30.000kr billigare. //Lövet |
|
|
Gör en jämförelse med 2,5 T då da... D5:an står sig otroligt bra. |
|
|
Äldre dieselbilar utan DPF och som inte är i miljöklass 2005 är generellt svårsålda. Gissar på att slutpriset ligger i paritet med motsvarande 318/320. 2-3dL skillnad i förbrukning är ju strunt samma när dieseln är nästan 1kr dyrare, skatten 3ggr så hög och försäkringspremien är dyrare pga dieselbilarnas högre genomsnittliga körsträcka vilket påverkar f-bolagens statistik. På nyare bilar är kanske situationen annorlunda men nu var det en 320d -03 som gällde. |
|
|
Leffe: Jag ser inget unikt med D5ans andrahandsvärde. Det är dock nästan omöjligt att dra några slutsatser från blocket eftersom där finns endast utropspriser, inte avslutspriser. Länk Länk //Lövet |
|
|
Det säger sig själv att när bilen blir runt 5 år gammal så går inte kalkylen ihop längre för dieselbilar. Med den körsträcka som "medelbilen" går vid den åldern (runt 1200 mil) så finns inte en chans att köra in dyrare skatt, dyrare försäkring, dyrare reparationer och dyrare bränsle på en förbrukningsskillnad på 2-3 dl per mil. Detta kommer att komma som en sur överraskning för alla nybilsköpare som ska försöka få iväg sina gamla dieslar på andrahandsmarknaden. Det går att dra en parallell till andrahandsvärdet på S40/V50 1,8F som också är en bil som lockar nybilsköpare men inte begagnatmarknaden. Ny har den haft ekonomiska fördelar (förmånsvärdesreduktion, trängselundantag) men begagnat har inte dessa fördelar något värde längre och de blir stående i drivor begagnade. Idag finns över 670 st 1,8F till salu med priser som börjar på 110,000 för 06or! //Lövet |
|
|
Skit samma. för att återgå till tråden : Beroende på hur länge du kan ha ute den på annons... Vill du ha den såld på en månad : 80´kr |
|
|
Angående eviga frågan diesel eller bensin så håller jag inte alls med Lövet: Förbrukningen skiljer ca 0,3-0,4 dl/mil mellan diesel och bensin för motsvarande prestanda. Skatten skiljer ca 2000 kr/år mellan en bensinare och en MK2005-diesel. Eller 4000-5000 kr mot en gammal. Bränslepriset skiljer ca 50 öre netto efter rabatter. Försäkringen är likvärdig, åtminstone för de bilar jag kollat in. Service, tveksamt om den skiljer något, snarare vill jag nog påstå att bensinarna är dyrare i underhåll enligt min drygt 20-åriga erfarenhet. På 1200 mil/år gör det ca 0-3000 kr/år till dieselns fördel. Inte minus. Om man dessutom t.ex. kör en del med släp eller husvagn så blir diffen betydligt större. Med det släpekipage som min 120d drar 0,7 l/mil, drar en bensinare 1,2. Och där min drar 0,9 drar bensinaren 1,7 l/mil. Att medelbilisten som kör 1200 mil/år inte vinner på att köpa diesel när man räknat in inköpet är väl iofs ett rimligt antagande. Men det betyder ju bara att 50% av köparna får välja bland 70-80% av begmarknaden (de som kör mindre och väljer bensin). Medan övriga 50% av köparna som kör mer gärna hellre köper dieselbil, och de har bara 20-30% av marknaden att gå på. Vilket med ledning av tillgång och efterfrågan gör att även gamla dieselbilar får ett relativt sett högt andrahandsvärde. Och ju lägre skattesats desto bättre, så en 330d med aut kan bli tuffare att sälja medan en 320d manuell håller bättre i längden. Däremot har medeldieseln gått mer vilket drar ner priset i jämförelse med medelbensinaren. Jämför man bilar med samma miltal blir dieseln betydligt dyrare. En långmila-diesel är dessutom fortfarande säljbar medan en långmila-bensinare är helt iskall. Angående ämnet: Jag skulle nog kunna tänka mig att betala 80k för en sådan bil idag. Mer än så, det beror på... Men absolut inte 100k. |
|
|
Instämme med Jonas, dieseln är fortfarande mer attraktiv än likvärdig på beg-marknaden. (jag jämför då tex 320d vs 325i, där 325i var 34k dyrare nypris) Bara för att medelköparen kör 1200mil betyder det inte att det inte finns oerhört många personer som kör det tredubbla per år. Dessa personer gör en grov besparing med en diesel, även om den är pre MK2005. De bilhandlare jag frågade efter inbytespris på min 320d värderade den motormässigt mellan 325i och 330i. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.