AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.278

Är denna 320i något att ha?

Sida 1 av 2
Hej!

Mitt första inlägg här. Hoppas jag inte bryter mot forumets regler, men jag är ganska intresserad av följade bil: Länk
Den känns rätt på alla sätt, möjligen så är priset i överkant, men detta går att justera i dessa tuffa tider. Att det är en 320 är också helt ok, har kört av mig i 325-or så det räcker. Vill nu ha en schysst, relativt ny och välutrustad bil, och 170 hk räcker fint och kostar mig bara 5000 att försäkra. Plus att BMW står för den känns också värt en extra slant. Trött på importerade vrak, sålda av skumma säljare, helt enkelt.

Tack för alla svar!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Den ser väl fin ut, men jag tycker priset är för högt.

Om om går ner till 150.000 och slänger med en uppsättning vinterdäck så är det nog en bra affär.

Jag tittar på bil i Tyskland nu och e46 står inte högt i kurs.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att köpa en riktigt dyr E46 är nog inte en ekonomisk fördel direkt. Men gillar du bilen så varför inte? Alla barnsjukdomar lär vara borta och rostskyddsgarantin är 12 år.

Men skulle jag själv lägga 150k skulle jag tveklöst köpa E90. Denna kanske Länk ?

//Lövet
Det var en mycket billig E90, måste jag säga! Tyvärr så är jag ingen Bangle-fan, även om just E90 känns mest lyckad av alla hans skapelser, förutom E46 som han otroligt nog också ritade. Vad var det som gick fel där, he he?
Skämt åsido, jag vill gå via en märkeshandlare, just för trygghetens skull. Du vet den där - bränt barn skyr elden... Jag kanske rent av berättar om vad jag varit med om nyligen, men jag avvaktar lite.
I alla fall, det är priset som är för högt, men jag tvivlar inte på att de kommer att gå ner betydligt, man ska ta de 159k med en nypa salt. Annars ser bilen nästan ny ut i verklighet. Mycket fin i lacken och inredningen ska vi inte ens tala om.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Oj.. För dom pengarna så finns det många BMW att titta på.
Personligen är jag såld på Diesel, men det beror på hur mycket man kör..

//amullo
---
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tror inte det blir någon ekonomiskt bra affär att köpa en så dyr e46:a.
Åker du med den nåt år sen tror jag du knappast får ut många kronor över 100´ för den.

Ett tips kan annars vara att köpa privat i kombination med M-test och blockets begagnatförsäkring.

Synd att du inte gillar e90 för då får du en modernare och bättre bil för samma pengar.

Kan hålla med om att en standard e90 (precis som e46) inte ser så kul ut.
Den behöver egentligen m-paket, svarta lister och 18"-fälgar.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Visst. Den är äldre, har gått mer osv. Men också 50.000kr billigare(!) Länk

Kombinera med en Blocket garanti och du har ett helt ok köp.

//Lövet
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
-03'an har dock inte 12 års rostskyddsgaranti men visst, 50.000 mindre för en bil som förmodligen känns lika fräsch.
Jag hade valt E90'n för 150 eller ´03'an för 100. Köper du den första för 150 se till att byta plats på bakdäcken då de ser ut att "rulla åt fel håll" ;)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Visst är det så att den bara har 6 år men man kan lacka om rätt så många huvar för 50.000kr.

Det är möjligt att den inte är alls lika fräsch men skillnaden upplevs nog mindre än 50.000kr, framförallt om man kör en helrekond på -03an.

159' för en E46 känns helt enkelt alldeles för mycket just nu.

//Lövet
OK, då är vi rörande överens om att "mitt" objekt är för dyrt. Vad skulle då vara ett rymligt pris? 145 tusen? Tänk också på att det är så gott som ett krav att den ska vara såld av en BMW-återförsäljare, och det är jag beredd att ge några slantar extra för.

Har som sagt precis lämnat bakom mig en mycket otrevlig bilaffär och har inte viljan att tampas med otrevligheter på ett bra tag framöver.

Jag är verkligen ett E46-fan, kan inte tänka mig en annan Bimmer för tillfället, vi har en E61 i familjen oxå, har kört E90, har ägt E30, E36 och E46 dessutom, kört mycket E39 och den BMW modellen jag gillar mest är E46, så det är ett medvetet val. Och med tanke på att det måste vara bland de sista E46-orna som tillverkats och med rostskyddsgaranti kvar... ja då är det en bil jag verkligen är ute efter, om allt går bra så tänker jag ha den i minst 3 år, kanske lite längre, för nästa bil blir säkert en helt ny 3-serie, vilken modell det nu blir.
Allt jag vill ha är ett tryggt bilköp.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det låter på dig som att du är beredd att ta kostnaden för att åka en av de sista E46orna och då tycker jag att du ska göra det. Det är du som ska bli nöjd, inte någon här på Autopower.

Till 150' ska den ju ner i alla fall.

//Lövet
Det är klart att jag som köpare är den som ska vara nöjd och glad, men jag sätter ett stort värde på Autopower-läsarnas åsikter, annars hade jag aldrig frågat vad ni tyckte om bilen jag är intresserad utav. Jag önskar jag hade gjort det förra gången, hade säkert sparat mig en massa gråa hår, men man lär sig först efter att felet är gjort, vilket är ganska kasst ur en pedagogisk perspektiv.

Och bilen ska ner till högst 150' om jag ska ha den. Annars så ska jag se mig om efter ett annat objekt, för ingenting är bestämt ännu. Men med tanke på att det verkar gå rätt segt inom bilbranschen så har jag en bra chans att göra en bra bilaffär, om den nu finns något som kan kallas för bra bilaffär.
Jasko76: Har man sagt A får man säga B. Vad är det som hänt i ditt tidigare bilköparliv?
"Trött på importerade vrak, sålda av skumma säljare, helt enkelt."
"Du vet den där - bränt barn skyr elden... Jag kanske rent av berättar om vad jag varit med om nyligen, men jag avvaktar lite."
"Har som sagt precis lämnat bakom mig en mycket otrevlig bilaffär och har inte viljan att tampas med otrevligheter på ett bra tag framöver."
"Allt jag vill ha är ett tryggt bilköp."
"Jag önskar jag hade gjort det förra gången, hade säkert sparat mig en massa gråa hår, men man lär sig först efter att felet är gjort, vilket är ganska kasst ur en pedagogisk perspektiv."

/Udo Dirkelsniff
ma
1
mabr0517
320d Touring -08
Jag tycker att 150k låter dyrt.

Jag sålde min e46 320 touring 9000 mil, tillverkad 200505 i våras för 145 000. Iofs ett bra pris för köparen och utan vinterdäck, m-paket och xenon, men i övrigt likadan.

J.B
Tycker du skall lägga ett bud vad du tycker den är värd ,,,OM du nu vill ha den ,,,, ta ett ex på säg 140 000 och att du vill ha som & vint däck med och du tar den på engång om dom tar det budet ....

Då har du ju sagt ditt ,,så gjorde jag på en bilfirma ,,,jag sa ett pris och sa jag köper den om ni tar det ,, bara prova ,,det är ju snart Nyår och då blir den 1 år äldre ,,och bilfirman vill nog gärna bli av med den innan dess ;-)

Hur det nu än blir , Lycka Till

J.B

Länk BMW 330 Ci.htm
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Du ska alltså sälja din 02:a på en rätt död marknad och köpa en tokdyr 05:a som kommer att sjunka som en sten i värde?!

Du nämner billigare försäkring som ett argument, ekonomi verkar alltså viktigt. Jag är helt övertygad om att din bästa bilaffär i detta läge är att behålla 325:an de tre år du bestämt dig för att vänta till nybilsköp. Och en 320 slår aldrig en 325 i känsla.

Behåll den du har är tipset!
@Udo Dirkelsniff - Jag ska berätta, var så säker! Men inte just nu eftersom jag är inte helt färdig med den typen! Om en vecka, typ. Blir en bra skräckhistoria på hur en entusiast kan göra precis alla fel som går att göra!

@Robert L - Min 02:a är redan "borta" - lyckligtvis! Att behålla den hade varit ett självmord på flera sätt!
Ji
25
Jim77
325i Touring E91 -06
Jasko 76: Köp min 320 så sparar du en slant ;)
plus att den har gått 690 mil mindre...

Länk

Mvh Jim
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Tycke personligen att detta är en mycket trevlig bil, dock tror jag att prut månen på den är hög, du får säkert ner den till 135-140k. Se också som tidigare sagt att vinterdäck kommer med och tittar du noga så finns inget armstöd, mitten fram! Kostar ca 2600:- i skin och är ett måste...
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Kanske skulle säga att jag köpte en 320 m-sport touringv-03, 9 månader rostgaranti kvar (är utnytjad :) titansilver i somras av BMW i uppsala (novation) för 135000 och den hade gått 9500mil dock inget mittarmsstöd eller vinterdäck...

Less is More
Jim77, din 320i ser onekligen mycket fin ut, men jag vill helst ha en med fullt M-paket, både chassi och aerodynamik...

Anreas_R, ja jag ser att den saknar armstöd fram, har också blivit van vid den, men det går säkert att lägga till en sån. Antingen så kan jag komma överens med säljaren eller så plockar jag en från skroten, fast de kan vara svåra att hitta, det vet jag. Annars när det gäller vinterdäck så har jag en uppsättning jättefina Dunlops på fälg, just till E46, så då tar jag hellre armstödet eller prutar mer. Men 140k är nog ett vettigt pris för denna lilla vagn skulle jag tro. Just nu så känns det att vi köpare har en bra möjlighet att styra priserna. Blir inte lätt att pruta med 19000 dock!
Har tittat på den som sagt, ser fantastisk ut i verklighet, ska provköra den i helgen. Om allt klaffar... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.