AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.436

Tappade ALLA hjulen efter byte till vinterhjul!

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...om jag också ska skriva någonting i fallet.

Rimligen borde båda anses ha skuld i detta,men som det alltid är i syndabocksletande Sverige så åker nog gummigummen dit som ensamt vållande..
Han har dock ett ansvar att däcken/hjulen ska vara rätt monterade innan han släpper iväg kunden.punkt.

Men nog är kunden ett "litet svin som anmäler" i slutändan kan man tycka,men det är ovidkommande för skuldfrågan..

Nu vet vi ju inte egentligen hur konversationen fortlöpte exakt,men kunden var/är väl en ovetande bilist som faktiskt klarat sig i flera år med dessa bultar,men nu när "mutterdragaren åkte fram" och slitaget ökat på både fälg o bult så släppte det sista lilla bultgrepp om fälgen som förut fanns..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hasso skrev visserligen också att kundens försäkringsbolag skulle "ta" detta....
Men att även kunden gjort en anmälan mot företagaren som sagt..

Man kan ju undra hur det slutar..

Mvh Janne.
väldigt märkligt det här , muttrarna på bilden verkar vara för plåtfälg. om dom gått rak igenom så måste han nästan ha haft alufälgar på vinterdäcken och man sedan använt dessa bultar från sommardäcken dvs dom satt på bilen

dvs gubbens sommarfälgar måste vart plåt som satt med mutter för plåtfälg.
hade det varigt alu på s-fälgarna så har jag svårt att se att dessa bultar skulle skilja.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Förstår inte nyttan att polisanmäla däckgubben, det var ju bilägaren som tjatade om att använda dessa bultar. Hade det vart min bil och samma hade hänt efter att jag proppsat på fel bultar hade jag minsann inte kunnat med en polisanmälan.

Har gubben dessutom försäkring som täcker det så är väl saken klar... Surgubbe!

Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Gubben har nog inget bättre för sig!

M3 E30Länk
OJDÅ!!! Tråden tog en vändning!! I alla andra trådar får företagen skit för att dom inte har lyssnat på kunden. Men IBLAND kanske man kan förstå situationen son uppstår. Eller??

Nej jag är ingen företagare. Men ibland kan kanske jag/kunden ha fel och då borde jag inte va så snabb å sprida skit över en yrkesutövare som jag anlitat.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag var på däckverkstad för ett gäng år sedan för att få nya sommardäck på kompisens -86 Cheva Suburban K30 (har jag för mig, i alla fall största tyngsta 4wd subban med 8 hjulbultar)

Åkte därifrån och tycke direkt att "fan är nya fina Michelindäck så här svajiga i sidled...?) Kom väl ca 500-700 m från firman och hade just passerat en korsning och svängde lite vänster efter vägen då det bara brakade till och jag såg plötsligt bara himmel genom vindrutan, och i ögonvrån kom ett biffigt hjul rullandes förbi lite lojt, mitt vänstra bakhjul..... Tur att det bara gick i ca 50 och att jag var själv på vägen. Klev ut och såg hjulbultar ligga strödda utmed vägen och bilen stod på bromstrumman balk med en duktig buckla på sidan efter hjulhuset. Nylackad för några månader sedan...

Det blev lite liv när jag ringde firman och förklarade problemet....

Jäkligt olustig upplevelse då det är skapligt långt ner till backen i en sådan bil.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Klassiskt Ford fenomen.
Sommarfälgar med "lös" stor koning till centrering som ,g å r, att använda till plåtfälgarna men ABSOLUT inte tvärtom!

Det jag inte hänger med på är om han alltså har aluminiumfälg på vintern och plåtfälg på sommaren eller vad?

Fenomenet bör ju uppkomma när vinter/plåt-muttrarna används till Alu/sommar-fälgarna eller har jag missat nåt?
Den postningen gick iväg för fort.

"Klassiskt fenomen" syftar INTE på att hjulen ramlar av men att felaktiga muttrar används.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Var själv med om inte fullt lika illa men det har kunnat gått åt pipsvängen.
Hemresa från S-holm med en 520 som en nära släkting tyckte jag skulle ta hant om.Strax efter U-sala började det durra i sätet farten låg på 120 och innan jag hann tänka så small det till på vä bak och bilen svajjade relält i sidled,punka var min första tanke men luften gick liksom aldrig ur.Tog ner farten och haltade vidare på slickad mot höger kant (stannar aldrig på motorväg så länge bilen går)
Efter 5km så kommer äntligen en avfart,öppnade då dörren och ser att nu ramlar hjulet snart av,poppade navkapseln och ut kommer 2hjulbultar som gått av resterande 3 satt på några gängor.

Hade nog en ängel som vakade denna gång:) törs inte tänka på följderna om en till hjulbult gått av.
Märkligt åndå är första gången som jag upplevt att hjulbultar knäppt av i farten.Brottytorna var nya o bultarna såg frisk ut.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.