|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Går det att få olje kylning på kolvarna på en M30 motor? Denna länk är till en tysk snubbe, som vad jag fattar det som använder 745-ans munstycke! Länk Någon som har erfarenhet av detta? Jesper! -Du körde bara med 745-ans kolvar i ditt block va? Du hade ingen oljekylning i den? | |
|
Oljemunstyckena finns som reservdel på BMW och kostar under en hundring styck. Man måste göra en borrjigg och sikta munstyckena rätt, det är nog den jobbigaste biten, sen även fräsa en oljekanal mellan ramlager kanalen och oljespridaren i ramlagerläget. Har borrat in sånna på min M10 motor, har dock inte provat köra ännu. Den stora frågan är om oljepumpen räcker till eller om man får tryckfall över lagret man tar oljan ifrån. Sitter en kulventil i spridaren så man kan inte tappa allt tryck. Är det nån som har en 745 motor som kan mäta diametern på oljekanalerna till ramlagret? |
|
|
Hur har gått med oljekylningen? Räckte orginalpumpen till? Såg att En viss Petri hade borrjigg förr att borra i munstyckena. (OO=00=OO) **Allt går om man bara vill** |
|
| annars kan man göra som jag gjorde, plocka munstycken från en WV-motor(golf diesel) eller audi och borra dessa rakt ner i huvudoljekanalen i blocket, får se hur det funkar senare!!fördelen med dessa är att veven aldrig kommer ivägen för strålen vilket den bör göra med dem som sitter i 745???? | |
|
Har för mig att du skrev att det inte var så mycket gods att gänga i där du satte dem...!! Vore ju inte så skojj om de trillar bort :-( Tydligen så är det inga som har fått ihop sina motorer ännu å kunnat prova om pumpen räcker mm.. (OO=00=OO) **Allt går om man bara vill** |
|
|
nej det stämmer, det hoppas jag oxå, mer än dig jag lovar=) hehe, nädå dom sitter nog!! nästa motor kanske det blir bmw-spridare!? eller en annan lösning av fastsättning av spridarna! det blir intressant att se hur pumpen räcker, det visar sig i sommar! annars får man modifiera en E9 3.0 pump, dvs gamla 3.0:an |
|
|
Vad behövs göras med en 3.0:as pump då fört att lyckas trycka ner den i ett M10 block? Funderar lite.....Hur är det med 324td...De flesta dieslar brukar ju ha kolvkylning...Hmm.....?? (OO=00=OO) **Allt går om man bara vill** |
|
| jag vet faktiskt inte riktigt, men nån på 02-tavlan hade kollat på det förr och dem var rätt lika, passade att skruva dit, men tryckkanalen upp i blocket var annorlunda och pickupen om jag minns rätt?? | |
|
Man får väll försöka ta reda på 02-tavlan vem det va!! Hör hört talas om att (tror jag) att vissa ha schimsat(på någe vis) sina oljepumpar för å få upp trycket...Dock inte Bmw-motorer. (O=00=O) **Allt går om man bara vill** |
|
| ja det går utmärkt att schimsa pumpen, men det hjälper inte flödet!, och om det blir problem så är det med födet! | |
|
Men om man ökar trycket får man då inte mer flöde...?? Eller har jag fått detta helt om bakfoten..*L* (O=00=O) **Allt går om man bara vill** |
|
| tyvärr är det så att om man inte har nog flöde så blir det inte högre tryck hur man än gör!! visst har man stor pump så kan man få lite högre oljeflöde genom ökat tryck, men det är lite owerkill, det eventuella problemet ligger i att ha en pump som orkar bygga upp mer än 2.5bar(då öppnar oljespridarna), men det blir nog inga problem(hoppas jag=)) | |
|
På 3.5 orna har ju Alpina monterat kolvkylning... den varianten med munstyckena i "ramarna"... borde ju gå å kopiera va dom gjort. De är min tanke till 2.5:an... bara man kan slita handen från arslet nån gång... Mvh Fredrik |
|
|
hmm... de e ju bra att man läser igenom hela tråden innan man skriver nått... Pumpen borde räcka till... Eller kanske har Alpina motorerna problem med det? Mvh Fredrik |
|
| På 318 M42 motorerna har BMW satt kolvkylningen i ramlagerna. Sådana har jag borrat in i mina ramlager (på M10 motor). Dett har jag dck inte hunnit testa ännu men det borde inte vara nått problem. Dessa har inbyggd kulventil som öppnar först vid ett visst tryck..det borde förhindra problem med att lagerna får för lågt tryck på låga varv. | |
| hmm detta hade jag visst redan skrivit en gång ;) | |
|
Fredrik, blir det inte så att veven "skymmer" kolven ungefär halva varvet runt med såna?? inte för att det kanske spelar så stor roll, kyler ju iaf ju!! hur går det med fotograferandet??=) vill ju ha lite byggbilder ju=) |
|
|
Skymmning kan va ett litet problem, men det sker endast då kolven är i ner läge vilket inte torde göra så mycket...större delen av varvet är den oskymd. Tog några bilder i helgen, nu måste jag bara ta mig tid att lägga ut dom ;) |
|
|
min kyler varvet runt=) men vad gör det då jag har skitkolvar??=) hehe blir ett nytt block sen, troligtvis 1800cc, bara för att lixom=) M5-stakar och folkakolvar, troligtvis bmw-"spridare" !!blir finfin geometri=varva som saaaaatan!!=) 1600cc vore fränast, men jobbigt lite vrid!!=) låter bra det fredrik, blir det på samma ställe som sist bilderna hamnar på?? |
|
|
Japp det vore asfränt med en 1600, det har jag funderat på också :) bara ladda hårt och varva. japp blir på samma ställe bilderna hamnar |
|
|
Jag har ju en 1600liggandes hemma, bara att byta vev till en 1800 med fler motvikter, sen fina kolvar och stakar och lite lättade ventiler med titanretainers och billetvippor=) sen lär man ju ha en banracingkam eller nåt! skulle vara överlägset fränast=) Låter bra det! blir skoj att se vad som händer för er!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.