AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.085

"Nya" vinterdäck

Sida 1 av 2
Ga
28
Galello
118d-08
Köpte nya vinterdäck i fredags. Tittade lite närmare på dem i lördags och såg då att de var märkta 3106, dvs tillverkade 2006, v.31. De är alltså mer än två år gamla. Ska man acceptera detta? Vad hade ni gjort?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Orkar man ta tag i detta så är det väl bara att ringa firman och försöka förklara dilemmat osv....
Du har ju fått däck som inte är nyutvecklade i alla fall..

Men du fick kanske däcken billigt relativt sett?

Mvh Janne.
Ga
28
Galello
118d-08
Nej däck + fälg till ordinarie pris hos BMW i Gbg.
E3
1.828
E36
USA bilar
Det är helt ok däck du fått
Rätt förvarade påverkas ett oanvänt däck mycket lite av ålder
Det finns tester som påvvisar detta till och med
Åldringen börjar med självvulkaniseringsprocessen som startar när däcket abnvänds, dvs bygger värme
ro
59
rochley
530 DA Touring -99
325 -88
Säljer själv däck och det är är alltid rabatt på fjolårsdäck, har själv skickat tillaka däck till importören när jag har fått fjolårsdäck. Så enligt mig ska du inte acceptera det....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E36:
Tja...åldringsprocessen kanske inte startat,men inte är däcken av senaste snitt kan man ju lugnt konstatera.
Sedan att man som firma säljer dessa som "nya" med "nupris" osv är ju inte ok..

Att det dessutom var/är en BMW återförsäljare gör ju inte saken bättre(borde vara mer mån om kunden i detta specifika fall kan man tycka)..

Ring och hör vad firman säger....
Berätta gärna fortsättningen här så får vi också veta vad BMW återförsäljaren tycker om prissättningen i "ditt fall".

Mvh Janne.
Oavsett om däcken har förvarats på rätt sätt osv. så skulle inte jag acceptera att betala fullpris för däck som är över två år gamla. Jag skulle lämna tillbaka dom och köpa däck på nåt annat ställe.
E3
1.828
E36
USA bilar
Om en vara är fullgod speöar det väl ingen roll?
Detta med ålder på däcken är tyvärr väldigt upphaussat, när tom STRO bestämt hävdar att det är av underordnad betydelse?
Allt är Christer Glennings fel
Men vad vet jag.. har ju bara 20 år i branchen
Rätt och fel, fan vet men magkänslan ger sig till känna att affären inte gått rätt till. Att betala 2006 års nypris kanske är rättvist?

Har ingen som helst kunskap i däcks åldrande men ett nypris rimmar illa på ett "gammalt" däck, branschen redovisar ju fenomenala framsteg på allt från design till grepp och uthållighet varje år så är den redovisningen bara båg?

Sen sätter jag personligen mer tilltro till min kamrat på erkänd gummiverkstad än på en återförsäljare av bilar...

The way we see the problem is the problem.
E3
1.828
E36
USA bilar
Kapten: Givetvis är ett nyutvecklat däck en annan sak men ex Hakka 5 förra året och Hakka 5 i år är samma sak

Jag hoppas du inte sygftade på mig när du skrev ÅF av bilar? Är ingen bilhandlare alls, köper gärna, säljer ogärna
De 20 åren jag nämnde är 20 år i däckbranchen, inget annat
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu är ju inte jag i någon däckbransch eller för den delen någon expert på däck...men det lilla jag har läst i diverse biltidningar så utvecklas däcken hela tiden mht gummiblandningar/dubb/tillverkning osv...även t.ex Hakka 5,trots att mönstret kanske ser likadant ut nu som 2006..

Mvh Janne.

Inget personligt, tänkte bara förmedla min tanke om att jag åker hellre till min vän på gummiverkstaden än den lokale bilprånglaren som eventuelt har sämre kunskaper i ämnet (inga konkreta bevis finns om det förstås) (och för dom säljare i kretsen närmast har jag nästan utvecklat någon form av allergi till...).

=))

E3
1.828
E36
USA bilar
Kapten: Helt rätt tänkt, Gummigubben både bör och ska ha bättre koll än bilfirman. Sen finns ju alltid okunnigt folk i alla brancher, likväl det finns lurendrejare

Angående ålder så läs och lär: Länk
Ga
28
Galello
118d-08
Fick mina däck bytade utan diskussion till nya tillverkade 2008, v.11
Läs gärna artikeln i GP's Motorbilaga (081029) : "Vinterdäcken rena färskvaran"
Länk
Bara att gratulera, skönt att det är någon som gör rätt utan knussel.

Journalister däremot och deras tester slår väl inte så högt för egen del, hur vetenskapligt blir det egentligen?Naturligtvis läser man testerna men om jag jämför tio tester är det nästan tio olika resultat...

Skulle aldrig betala fullpris för gamla däck!
E3
1.828
E36
USA bilar
Galello: Nu blandar du ihop äpplen o päron, det jag nämner om ålder gäller nya ej monterade däck
När ett däck används och bygger värme, då startar vulkaniseringsprocessen, vilket innebär åldrande, mao ett däck som du använt i 3 vintrar börjar helt klart ha gjort sitt
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Har en fundering angående tillverkningsdatumet på däcken.

Jag köpte två stycken Continental ContiSportContact 3 i våras.
Tillverkningsdatumet på däcken var vid köptillfället en hel månad
in i framtiden. Hur förklarar man det? :P
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

steifan: du blandar inte ihop vecka och månad. På däcken står år och vecka då däcket är tillverkat.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fast i omvänd ordning mot vad Programmer nämner ;)

Vecka först och år sist. "0507" är t.ex. vecka 5 år 2007.
Den där snubben på GP Motor överdriver inte något lite? Om allt är som han skriver så är säkert 90% av vinterdäcksbilarna man möter rena självmordsvapnen då? Han måste ha aktier i nån däckskedja eller dylikt verkar det, fullt sååå illa som han lägger ut det hela är det ju inte.
Nu har jag iofs inte kört vinterhjul mer än lite drygt 35 år men något av det han skriver borde väl ha märkts av eller?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.