|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag ser iofs inte Volvo som någon direkt konkurrent till BMW. De jag känner som köpt nya bilar och valt Volvo har aldrig på allvar övervägt BMW. Det kanske är annorlunda utanför Sverige men jag undrar om de verkligen har samma målgrupp? Att Volvo kan kränga bilar med rätt folk bakom spakarna tvivlar jag inte en sekund på. |
|
| Har väldigt svårt att se att BMW ska kunna vända förlustsiffrorna för Volvo. | |
|
Om Audi och Volkswagen kan rymmas inom samma koncern och komplettera varandra borde definitivt BMW och Volvo kunna göra det. Som det skrivits ovan konkurrerar dessa två sannolikt inte med varandra vilket är fallet inom VAG gruppen. (Inte direkt osannolikt att en spekulant tittar både på Passat och A4...) Problemet är väl som jag ser det vad BMW vill ha hos Volvo? Hur mycket delar kan man dela på, bilarna är ju helt olika byggda? //Lövet |
|
|
De är samma sköna trångsynthet som lever kvar ser jag. Saker jag inte upplevt särskilt premium i mina Bmw bilar som absolut är bättre hos Volvo. Rostskyddet, Att en dörr och en bagage samt en huv måste bytas efter 2 år och 1800 mil är helt seriöst under all kritik på en bil som kostar 450 kkr ny. På min förra e46 var det ännu fler karossdelar som blev utbytta. Ljudsystemen i Bmw är som jag förstått det fortfarande ett rent skämt. Logic 7 låter väl inte som de andra "nokia papp ljud" systemen. Men jag är föga imponerad av Bmws "ljudavdelning" Service samt Sälj sidan hos Bmw är för mig fullt av stroppar som tycker att en kund är ett onödigt ont som existerar för att göra livet surt för dom. Ett konkret exempel är att volvo ALLTID går ut med brev och gratis lånebil när en bil kallas in för en serviceåtgärd som är generell. Om vi jämför med Bmws STORA rostproblem på e39 och e46 så kunde man titta i månen efter en gratis lånebil. Volvo använder personlig servicetekniker, detta borde absolut Bmw anamma. De pratas tidigare i tråden om att tekniken hämmas av Ford i volvobilarna. Har ni något konkret exempel? Ipod lösningar, adaptiv farthållare, med mera finns även hos volvo. Jag tycker däremot absolut att volvo har törstigare motorer än vad Bmw har generellt. Detta åtgärdas efterhand, en ny d5 motor är exempelvis precis lanserad. Pisksnärts skydd i stolarna är fortfarande bissart dyrt att välja till hos Bmw, varför är detta fortfarande inte standard som hos Volvo? Det börjar närma sig bilbyte för min del, och jag kommer absolut ge E91 en ordentlig chans i konkuransen bland nybilarna. Just nu lutar det mest åt Audi men det får framtiden utvisa. Länk |
|
|
Själv övervägde jag lätt begagnad E61 Touring, ny E91 Touring och ny V70 när jag fick 2 st småbarn och E46:an skulle bytas ut. Det blev affär på en ny V70, så att säga att målgruppen/köparna är HELT olika köper jag inte. Det är många som överger BMW av olika skäl när dom får tillökning i familjen. Kanske är det dom köparna som BMW vill behålla/fånga upp? /L |
|
|
Jag föredrar BMW framför Volvo, det är helt enkelt en härligare bil. Men den översittar attityd och trångsynthet man hittar på det här forumet ibland exempelvis: "BMW är bäst i världen och hos Volvo finns inget att hämta" får mig bara att bli äcklad och vilja lämna bilmärket för att inte förknippas med sådant. |
|
|
Jag kan tänka mig att på begagnatmarknaden, när BMWn har tappat ordentligt (vilket dom gör, ofelbart) börjar dom närma sig i kundburken men som ny, tveksamt. Wiplashskyddet kan jag inte uttala mig om då jag inte har krockat i någon Volvo eller BMW och tror inte att det skulle bli "gratis" genom ett uppköp, och till sist rostskyddet, BMW är dåliga numera på dylikt men det borde ju räcka med att ta över ett par ingenjörer då, inte behöver man köpa hela klabbet för en sån sak...? Kraftord som "äcklad" är väl ändå att ta i, det är ju bara bilar vi tjötar om. The way we see the problem is the problem. |
|
|
Coldhex, vilka sakliga argument vill du då framföra som motargument mot "fanatikernas"? Jag står vid det jag skrev - BMW har i mina ögon ingenting att tjäna på att köpa Volvo i nuläget! Allt Volvo har/kan, har/kan BMW lika bra själva eller bättre! Utan Fords (eller någon annan stor biltillverkares) stöd under de senaste åren hade nog inte Volvo existerat alls, de är en marginaltillverkare internationellt - det är bara att kolla försäljningsstatistiken! Det är bara i Sverige man tror att BMW/Mercedes och Volvo, lirar i samma liga...och detta har troligen lett till att Volvo missat världens chans att nischa in sig som "the safe upper middle class family car" eller "Det säkra familjevalet med de praktiska lösningarna", man har helt enkelt glömt bort vad man var duktiga på och gått vilse på vägen mot att bli en BMW-kopia! Man har helt enkelt förlorat sin identitet! Detta säger jag för jag vet hur diskussionerna förs inom Volvo och vilka ledstjärnor de har haft de senaste åren! Nu säger jag inte att Volvo gör direkt dåliga bilar, men de har inte tillräckligt bra modellprogram som är framtidsanpassat, inte tillräckligt effektiv tillverkning eller är inte tillräckligt långt framme inom R&D, för att Volvo skulle vara rimligt intressanta för BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den centrala frågan måste ju vara om BMW kan tjäna mer pengar genom att köpa Volvo. Att Volvo erbjuder bättre ljudanläggningar eller rostskydd är ju inget skäl för BMW att köpa Volvo. Kompetens i fråga om ljudsystem kan erhållas mycket billigare på annat sätt än att köpa ett helt bilmärke. Likaså är nog bristerna i rostskyddet ett uttryck för prioiriteringar, snarare än att ingen på BMW begriper sig på korrosion. En sak som skulle tala för ett köp av Volvo är om det svenska företaget genererade påtaglig vinst, samtidigt som prislappen är låg på grund av att Ford behöver få in kapital omgående. Så ser väl knappast verkligheten ut för närvarande. |
|
|
Om Volvo genererade vinst skulle knappast prislappen vara låg. Det ligger i sakens natur. Men nu är nog prislappen tämligen låg och om man då ser möjligheter så är det att betrakta som en investering. Men det kompliceras troligen av att Ford har satt Volvo i pant dvs dom har använt Volvo som säkerhet i sina lån och detta gör att det inte är någon större idé för Ford att sälja om dom inte kan amortera av sina lån efter en försäljning. därmed finns det kanske en gräns för vilka skambud Ford kan acceptera. Men ändå... BMW och Volvo för diskussioner sinsemellan, vilket jag tycker är mycket spännande. Faktum är att BMW är intresserade av Volvo i ett eller annat utförande och jag tror att dom diskuterar prislappen just nu. Sen om det blir en affär, det har jag ingen aning om, men det hade varit synnerligen roligt för Volvo som för övrigt inte alls fått stöd av Ford som någon skriver. Ford har under åren då Volvo gjorde vinst tagit alla pengarna för att täcka sina egna förluster. Volvo har därmed inte kunnat bygga upp nån buffert eller investerat och är numera rejält skadeskjutet utan mål eller riktning. |
|
|
Jo, prislappen skulle kunna vara låg om Volvo är vinstgivande, ifall Ford är i desperat behov av snabba pengar. Nu är det scenariot ändå inte så relevant, eftersom Volvo inte genererar vinst. Den avgörande frågan är väl snarare om det finns några betydande synergieffekter att dra fördel av. Det finns rätt gott om företagsledare som pratat om synergieffekter som sedan inte visar sig förekomma i det dagliga arbetet, när väl sammanslagningen eller uppköpet väl genomförts. |
|
|
Ja det är tråkigt, och synd om våra sista "svenska" biltillverkare men vad ska vi säga om Saab då? Där om någonstans har man fått lära sig hur det är att arbeta i motvind. Saab 9-5 kom 1998 och säljs fortfarande i sin sjuttiotredje facelift! Det mest märkliga är hur man har mage att ta mer betalt för en snart 11 år gammal bilmodell. mot tex. en helt nykonstruerad V70!? Inte konstigt att försäljningen rasar! Var in på Saab här om dagen och jag skulle få betala från 249.900kr för en linear kombi. Motsvarande V70II kampanjas just nu i kristiderna för 229.000 här i staden. Betänk då att jag får en snart 11 år skröpligt föråldrad bilmodell i Saaben!? Hallååå!!! Detta kan bara gå käpprätt åt skogen, det säger sig självt! Och nu säger GM att lansering av en ny 9-5:a är uppskjuten på framtiden!?? /L |
|
| Det riktigt tragiska är ju att SAAB 9-5 är en väldigt mycket trevligare bil än Volvo V70II... Oavsett vem som köper Volvo så kan det knappast bli en sämre ägare än Ford. | |
| Jag tycker det skulle va roligt o spännande om de blev så att bmw köper volvo.Tror säkert dom kan få nytta av varann.Ser det som posivtivt... | |
|
Tycker det är enkelt. BMW vill sälja mer bilar men kan inte sänka sina priser utan att underminera sig själv. Volvo med BMW motorer och EfficientDynamics hade botat mycket av vad som är fel med Volvo. Med mål som att bygga bättre bilar istället för att tvingas försöka vara bättre än BMW är väldigt bra för Volvo och BMW. Grönt ljus från mig. //Mattias Gyllenvarg |
|
|
Klockrent MrBengt och välkommen till forumet! ___________ Act as if! |
|
| Var det inte det man försökte med Rover? | |
|
Det vore räddningen för Volvo...Ford har förstört Volvos kvalitetsrykte,för hur ska man bygga en premiumbil av volvo genom Fords besparingar? BMW skulle kunna lära sig att bygga krocksäkra bilar. Problemet är att de skulle bli inbördes konkurenter som i VW koncernen,då tvingas man att göra Volvo till ett lågprismärke vilket skulle gynna oss konsumenter förståss. gb |
|
| Bevara oss från detta senario. Åkte svågerns nya s60 häromdagen, satt i baksätet, pinsamt vilket vägljud. Nä vi behöver ingen framhjulsdriven lillebror i familjen. | |
|
Emery: ja baksätet är ingen höjdare i S60. man sitter skönt men det blir trångt för benen. Det är fram man ska sitta. Men du har väl vanan inne med trånga baksäten och högt vägljud i 316 -92:an? ;) M40 knacket slipper man i alla fall i S60... Hur som helst är S60 en utdaterad modell som kommer att läggas ned eller ersättas inom kort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.