AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.430

Bmw Köper Volvo?

Sida 1 av 3
Vad tror ni?

Länk
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
haha det vore ju jätte kul att se om bmw klarar att göra bil utav en tarktor =P

Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Skeptisk...
Conan999
åströmarn: Ja TARKTOR är vad?

Conan999
Det där tror jag inte på vad ska BMW med Volvo.
Göra en Rover och sälja skiten för en krona om några år kanske...
Ett bilmärke som tror sig vara premium fast dom inte är det och inte har vad som krävs för att leka med dom tre stora, nä lämna Volvo åt dess öde.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Möjligen skulle BMW ha lite nytta av "säkerhetskunnandet" på Volvo,men annars ser jag inte mycket idé med att handla ett märke som Ford redan försökt med..
Rover var ju ett dyrköpt företag som sagt,visserligen får man hoppas att det inte går lika illa för Volvo i slutändan..

Men för Svenska arbetstillfällen så är det väl bra om ett stabilt företag köper Volvo...
Trist om Volvo faller ur hur som helst...inte bara för biltillverkaren Volvo utan även för mååånga Svenskar.
Men nu får "Volvo/Ford/whatever som kommer sedan" tamef-n lägga lite kol på att utveckla lite fräscha modeller som går att sälja med lite vinst också..

Mvh Janne.
BMW tittade på att köpa Volvo tidigare för ca 1 år sedan men sa "tack men Nej tack" efter att ha "kollat bokföringen"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Detta är nog fel forum att se fördelar hos Volvo jmf BMW. Som fd V70 och e39ägare tycker jag att Volvo har följande fördelar:

- framstolar
- krocksäkerhet
- FWD och AWD!!! (ingen har någonsin lyckats övertyga mig om varför RWD är bra vintertid, har man mer än 200hk är dock FWD inte så bra, då passar AWD)
- Rostskydd, här är det ljusår mellan BMW och Volvo. Kolla på en tio år gammal v70 och jämför med en tio år gammal BMW.

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle hellre se att Porsche köpte Volvo.
Inte riktigt samma risk för inbördes konkurrens och kannibalism.
Sedan kan man sluta med avarterna Cayenne och Panamera och satsa
på volvobilarna inom det segmentet istället.

Porsche behöver väl en "miljö och säkerhetsprofil" i koncernen?

/L
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tror att oavsett vilken som blir ägare utav Volvo PV så får de investera tungt för de åren som företaget blivit djupt dränerat alltsedan PG försvann.

Då var det ett välmående företagskonsortium med flera divisioner som gjorde att såldes det inte mycken automobiler vid några år kunde andra delar bidraga till att helhetsresultatet blevo positivt och att mången arbetare samt familjer hölls med kontinuerlig försörjning samt att kvalitets&utvecklings arbetet varo konstruktivt och långsiktigt. Samt betalade mycket skatt så andra ock fick tak över huvudet samt mat på bordet.

Volvo PV hade en produktionsfärdig etanollösning för automobiler för över 30 år sedan till exempel, då var inte regeringen intresserad så det förföll...

En fast hand till chef, en konvertibel version utav C30 samt tillika en biogasdriven version, båda tillverkade i Svea rike borde ge det flöde Volvo behöver.

Min gissning äro att kanhända ett konsortium utav lite norska intressen samt Wallenberg kanhända får ihop något?

Mvh
Askeb

Ju fler cylindrar, desto tommare plånbok samt desto roligare i livet.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Skulle kunna tänka mig att det gäller Volvo lastvagnar i sådanafall.Det är väl det enda som inte bmw har som skulle kunna tillföra företaget något.Skulle det gälla Volvo personvagnar så kan jag inte förstå vad dom skulle kunna ha för intresse av den delen av företaget.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Volvo lastvagnar ägs ju inte av volvo.
Så det gäller inte det.
Men det vore väl skoj om BMW jöpte upp Volvo.
Måste väl vara lite bättre utgångsmaterial än vad Rover var när dom köpte dom.

SECOND PLACE FIRST LOOSER
Budda. Jo det är just Volvo AB som äger Volvo lastvagnar ( samt Volvo Penta, Volvo Bussar, Volvo Aero, Volvo CE) medan Ford äger Volvo PV som är det man vill sälja

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Asken: varför spekulerar du om att Investor skulle gå in i Volvo PV? Den spekulationen är väl helt osannolik.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Ja så kanske det är.
Tycker i alla fall att det vore skoj om BMW köpte Volvo PV och fick ordning på det.
Vore ju bra för Sverige om inte annat.
Och så kanske man kunde få tillbaka jobbet med.

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Mycket negativt om Volvo här i vanlig ordning.

Jag tror det finns en sanning i att BMW är intresserade, men om det blir en affär det vet man aldrig.

Förutom barnsliga kommentarer om traktor etc. (ungefär i nivå med tonårstjejers carpe diem) vad har ni för substansiella anledningar till att samgåendet skulle vara så osannolikt? Volvo är troligen billigt och ser BMW en möjlighet att få ordning på det sargade Volvo så är det ju att klassas som en investering.
Bu
354
Budda80
BMW 525 -93
Opel Calibra -91
Håller helt med dig coldhex.
För att vara ett så litet bilmärke som volvo ju är så har dom ett bra rykte efter vad jag har hört i alla fall.
Sen vet jag inte om det stämmer.
Men volvos säkerhetskunnande vore kanske något bra som bmw kan använda om köp genomförs.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror att Volvo är svårsålt med nuvarande bilsortiment!

Dels är det fel typer av bilar, som lär få svårt att möta framtidens krav på miljövänlighet och bränslesnålhet.

Dels har Volvo tvingats integrera sina modeller med Fords - både tekniskt (t ex styrsystem, elsystem, datormiljöer etc) och komponentmässigt, vilket låser fast Volvo till fords teknikkunnande och deras underleverantörer.

Dels lider Volvo av strukturella problem med skyhöga interna kostnader och stora inneffektivitetsproblem, som å andra sidan är ett direkt resultat av fords vanstyre i bolaget i kombination med groteska löner för "vanligt" verkstadsarbete.

Men det som jag tror gör Volvo minst intressant ur BMW:s synvinkel, är att Volvo troligen inte har någonting kunskapsmässigt eller storleksmässigt i modellprogrammet som BMW själva inte redan har internt - möjligen ligger Volvo ett halvt steg före när det gäller säkerhetstänkandet, men det har aldrig BMW gjort något stort nummer av och ändå säljer de i princip alla bilar de hinner producera...

Intressant är att reflektera bakåt - under mitten av 60-talet var Volvo och BMW i princip lika stora som bilmärken.....nu några årtionden springer volvofolk och upprepar BMW och Toyota som ett mantra när de försöker finna lösningar på hur deras bilar skall byggas och marknadsföras - BMW som bilmärke/produkt och Toyota som fabrikant/producent av produkterna är nästan det enda som man talar om som ledstjärnor i volvoleden!

Så visst vore det ödets ironi om BMW köpte upp Volvo med dess BMW-dyrkande ledning....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hmm... Jag har lite svårt att se det fina i den affären om nu inte pv mörkat sin kassa för vad gäller effektiva motorer är ju inte volvo det första som slår mig i skallen och säkerheten... inte mycket att hämta där heller som slår tysken på fingrarna (numera, kanske bör tilläggas).

BMW har ju en bil i varje segment, ja dom till och med uppfann ett nästan nytt i och med lanseringen av X6? Finns inte så mycket att tillföra, återförsäljarnät och kreditinstitut är snarlika. Volym i all ära men tror ärligt inte på en affär i detta fall.

The way we see the problem is the problem.
Conan999
Ajabaja, här inne får man inte säga taskiga saker om BMW. Det kan kännas kränkande för de som har köpt en relativt dyr BMW. Då måste den ju bara va bra, eller hur? Så bra är inte BMW, vakna nu.

Conan999
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kan du komma med något mer konkret, Conan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.