|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ja bytte te mig en bmw 525 24v nyligen den gick hur bra som helst på vägen hem dock så gick inte tempmätarn upp mer än strax över de blåa med värmen på stängde man av värmen så gick den upp lite till. sen 2dar efter så börja den koka när man kört me den o ingen värme i cupen då kommer ja te luftningen finns de bara en luftskruv på den motorn? den som är på kylet? har hissat bilen högt o haft luftskruven borta o fyllt på me vatten till slut börjar de ånga o koka trots normal temp imätarhuset? behöver tipps och förslag om va det kan vara tack. | |
| Glömde skriva att kylarlocket som satt på är inte från en bmw det är nått annat lock. sen så satt luftningskruven inte helt åtdragen heller men den drog ja åt o körde o de funka ändå allt som de skulle. | |
|
Det kan vara lite halvknepigt att bli av med luft ur systemet på bilarna. Var noga med att tempgivaren beter sig exakt korrekt. Risken är annars att du snart får byta ut topplocket. Byt till ett original kylarlock, använd glykol och destillerat vatten, inte kranvatten. Fyll på tills det slutar bubbla ur avluftningen, drag åt skruven och locket. Kolla nivån om några dagar igen. //Mikael |
|
| men finns de bara en luftskruv på 24v motorn ja hittar ingen på termostat huset nämligen ja funderar även på om de kan va termostaten som ä paj? | |
| Att den kokade beror inte på termostaten. Har du tur skadades inget av varmgången. Montera orginal kylarlock som har rätt öppningstryck. Fyll och lufta systemet. Har du M50-motorn finns mycket riktigt ingen luftskruv på termostathuset. Lufta gärna med bilen i lutning och kylaren högt. Det kan ju varit det felaktiga locket eller den lösa luftskruven som är orsaken. Prova och var vaksam på tempmätaren. | |
|
Hej!!! Luftskruv på termostathuset finns inte på alla modeller det är antingen kylaren eller termostathuset.Fyll upp expansionsbehållaren stäng locken (orginallock) och luftskruven.och gör som mikaelE60 beskriver. Har din bil gått ca 20.000 mil eller mer så är det med största säkerhet vattenpumpen kostar 7-800 kr på mekonomen byt samtidigt termostat (ett gott råd).totalkostnad max 1200kr för alla delar. |
|
|
ok ja prova i lutning igår me stor domkraft o hissa bilen högt nämligen men de hjälpte inte tillslut så börjar de ju koka o ha sig men hur lång tid tar de o lufta igentligen? de ä väll bara att ha luftskruven borta sen fylla vatten hela tin? vart finns de o köpa luftskruvar föresten? för min den flög iväg pga de ånga så så har inte hittat den än. |
|
| eftersom om termostaten inte funkar så går la inte vattnet runt ordentligt??? eftersom ja inte får värme i cupen heller? | |
|
Ganska säker på att din vattenpump lagt av. Luft i systemet brukar nog inte ge så stora bekymmer. //Mikael |
|
| jo men om vattenpumpen lagt av borde ju bilen gå upp i temp ? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hur är slangarna då den kokar? Varma,kalla,hårda eller mjuka? Avgaser ur kylarlocket? Vatten i oljan, vitrök? Mvh Patrik |
| ej kollat slangar än men avgaser i kylarlocket ä de inte ialla fall | |
| Nu har ja luftat o ja får värme igen men grejen är att när ja kör bilen då sjunker tempmätarn strax över de blåa men värme kommer de och det är inte ett bmw lock på som sagt spelar de stor roll? kan de ha me det att göra att tempen sjunker? | |
| Nej, det är inte säkert att tempen går upp. Det beror på var givaren sitter. Var lite försiktig när du testar, det är lätt hänt att toppen spricker! Prova med en annan vattenpump. | |
| ny vattenpump ne de kostar ja inte på o byta när värmen o sånt funkar nu.för sen om man står still då stiger tempen te normalt igen | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Förmodligen fortfarande någon luftficka kvar. Jag fick lufta min M30 under mer än en timme,med ett antal små korta utflykter mellan luftningarna. Men att använda sig av rätt kylarlock bör du göra. Mvh Patrik |
| ok har nu vart ute o kört igen de kommer värme men inte nån vrålvärme men de kommer ialla fall lite kände på slangarna efter både slangen från övre och under delen av kylet va stenhårda? o de innebär?? | |
| Att du säkerligen inte har någon värst bra cirkulation taskig vattenpump,min började läcka vid båda ingångarna till vattenpumpen och när jag kände på slangarna så var dom stenhårda........har du en extern cirkulations pump vid torpedväggen sitter under/ihop med slangarna till värmepaketet? Om du har en kolla att den fungerar...Mitt råd byt vattenpump för idag är det minusgrader och det är tråkigt att behöva frysa....och byt lock till expansionskärlet det måste sitta ett orginal där.... | |
| fryser gör ja inte efterasom ja får värme | |
Får du värme,lär ju vattenpumpen fungera. |
| precis värme får ja står ja still på tomgång me bilen o gasar så stiger tempmätarn te normalt men kör ja sedan i väg me bilen då sjunker den te de blåa igen ungefär. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.