AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.044

Kompisen sålde bil men köparn vägrar skicka in papprena, vad göra nu?

Sida 1 av 2
En arbetskollega till mig sålde nyligen sin v8-bil till en kille uppe i Skövde-trakten. Bilen såldes i Måndags och ägarbytet har fortfarande inte skickats i (vi har ringt till vägverket och dubbelcheckat med dem och en kärring har kollat alla papper som har kommit in och det finns inte med där).

Kompisen fick hjärnsläpp och släppte ägarbyte-papprena till köparen och bad han skicka in dessa (de hade redan skrivit på papprena med bläckpenna).

Nu har även snubben som har köpt bilen satt ut den på blocket för mer än det dubbla priset och den står fortfarande på min kollegas namn.

Jag ringde till killen och låtsades vara spekulant och frågade varför den stod på en annan person och då sa han "fick in den igår" och jag frågade hur vi skulle ordna med ägarbytet om jag var intresserad och då sa han att han kunde fixxa detta via datorn då han hade direktuppkoppling till vv.se som bilhandlare. Hur fungerar sånt här? Vad har han att vinna på att göra så här?

Hade förstått om han ville dra runt med bilen och köra för fort vid fartkameror och parkera vart han ville på min kollegas bekostnad men han ska ju sälja bilen??? Vill han inte stå på bilen utav skattemässiga skäl? Är det för att det ser bättre ut att bilen är i trafik men han vill inte betala för detta?

Vet t ex att pappa köpte en stor 7serie bil runt 1990-1991 utav en kille som importerade såna här bilar ifrån tyskland på den tiden... Nåväl så hade killen bilarna på sina olika släktingar pga skattemässiga skäl...

Hur ska man lösa det här? Kollegan vill inte ha bilen skriven på sig, ska han beställa nya regpapper/skattemärken och ställa av bilen och åka 20mil till köparn och tvinga han skriva på skiten?

Eller vad ska man göra?:) Och slutligen vad har den här snubben att vinna på det är "spelet"?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Shit!, tråkigt med folk som inte gör rätt för sig.
Vad jag vet så ägs bilen av den som står på reg.papper, ni kan ju stöldanmäla men det är nog ingen god ide eftersom killen förmodligen har ett kvitto.
Har han ringt honom och bett att han omedelbart skickar in papprena, isåfall villket svar fick han?

Ide!!! beställ nya papper på nätet, ( de gamla blir ogiltiga då ) och ställ av bilen och han som säljer bilen nu står med en bil han inte kan ställa på eller sälja för den delen. Tvinga han sen att personligen komma och hämta papprena för påskrift och gemensam postning. Sådärja!

Hur var det här då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Många vimpelhandlare gör så, då har bilen aldrig varit i deras ägo och därmed kan dom lura skattmasen på den pengen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

ahab: Klockrent förslag, alternativt åk upp och hämta bilen, eller anmäl den stulen skicka dit farbror blå... jag menar den är ju fortfarande din. Ställa av den är ju gött.

/C
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Ett litet tips till skattmasen vore inte fel. Med ordentlig bevisning kan handlaren få det lite svettigt att förklara sig. Gärna en kopia på köpeavtalet med handlarens underskrift. Chansen är stor att masen går igenom allt och det önskar sig handlaren självklart inte.

Lagens långa arm bryr sig föga om handlare som fifflar och manipulerar och lurar Svensson. Att lura staten på pengar är en annan femma!

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Idén med nya papper och avställning verkar ju vara en klockren lösning!

The way we see the problem is the problem.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
m_johan84,

glöm inte att berätta hur det gick!!
Conan999
Att ställa av bilen är det enda rätta i ditt fall

Conan999
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
I det ögonblicket som de nya är beställda så ogiltigförklaras de gamla, jag har råkat ut för detta då jag en gång skulle sälja en bil men inte hittade de gamla men under tiden som jag väntade på de nya så snubblade jag över den gamla uppsättningen papper och sålde bilen. Detta uppdagades först en månad senare då den nya ägaren ringde och sa att bilen stod fortfarande på mig.
Men det löste sig då både jag och köparen var seriösa och hederliga! haha

Att anmäla den stulen leder ingenvart då det förmodligen finns ett kvitto att visa upp och då kan polaren din förmodligen bli anmäld själv för falsk anmälning eller nåt sånt så gör för bövelen inte det.

Låt nu även köparen komma personligen och få det nya reg.beviset så han känner att det kostar att vara dum.

Givetvis måste vi få veta allt som händer i detta caset!!

Hur var det här då?
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Gärna en länk till objektet skulle uppskattas då du sa att den fanns ute till försäljning.

Hur var det här då?
Hej igen, Något kvitto skrevs aldrig då min kollega fick pengarna direkt i näven och inte orkade skriva något kvitto, han litade blint på att killen skulle skicka in ägarbyte-papprena.

Här är länk till annonsen föresten Länk

Nåväl så vägrar han skicka in papprena, polaren ringde och spelade dum nu och sa att han hade beställt nya papper och skattemärke då han sa typ "de gamla papprena måste ha kommit bort med posten, och iaf nu blir de gamla värdelösa så du kan inte skifta ägare på bilen" nåväl så hade snubben kontrat med "a men vi måste höras då för jag måste bli ny ägare på bilen".

Posten brukar ALDRIG tappa bort papper detta händer ytterst sällan, jag skickar mycket saker via mitt företag och det har nog kanske försvunnit en levarans på 1000st.

Killen vill nog helt enkelt rida på kollegans bekostnad och låta han betala skatt och försäkring... Föresten kollegan sa även att han skulle ställa av bilen till snubben och då blev han grinig som fan och ville ha en vecka till.

Jag har även kollat upp säljarens övriga bilar och MÅNGA står på andra personer (har inte kollat alla men de som jag såg regnummer på) så han sätter troligen detta i system. Kanske ska skicka ett brev till skatteverket trots allt:)
Nu har även kärringen på vv sett till så att han inte kan göra något ägarbyte direkt ifrån kollegan på någon annan man hur skulle han kunna göra detta föresten? Finns det någon kod på ägarbytepapprena som han kan använda via nätet och göra ägarbyte ? För ägarbyte-papprena var ju nerkluddade med bläck...
Namn Organisationsnummer
Din Bil & Däck i Karlsborg AB 556715-2573
Adress: KRUTHUSVÄGEN 67
Postnummer: 546 33
Postort: KARLSBORG
Telefon:
Karta:
Bolagsform: Aktiebolag
Firmatecknare: Firman tecknas av styrelsen
Omsättning: Uppgift saknas
F-skatt: Ej registrerad
Moms: Registrerad
Nuvarande firma registrerad: 2007-01-05
Rapporten omfattas inte av reglerna för kopia till omfrågad.

Ingen f-skatt hellerP
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jaha! där ser man, from som ett lamm blev han helt plötsligt. Ring skatteverket om de nu kan göra något, men framförallt få han att personligen hämta pappret för han hade väl en 20mil eller? Passa då på att säga han att sanningens ord om vad vi hederliga tycker om såna som honom.

Iochmed ni inte skrev kvitto så har han inte ett jota att komma med, dock kan ni inte stöldanmäla för den är ju inte stulen i den bemärkelsen.

Hur var det här då?
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
För att en bilfirma ska kunna göra ett ägarbyte över nätet så måste det vara antingen till eller från sig själv.
En annan detalj är att om inte firman stått som ägare på bilen gäller inga garantier för den som köper den.

mvh kim
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det första jag tänkte var precis som ni redan är inne på. Beställ nya papper och ställ av bilen (och få tillbaka skatten)

Men innan ni gör nåt förhastat tänk på att han faktiskt äger bilen (oavsett avsaknad av kvitto) och har ett regbevis med underskrift från din kollega att bilen bytt/ska byta ägare ett visst datum.

Men jag försvarar honom absolut inte och tycker absolut ni ska sätta dit honom om ni kan men tänk igenom läget noga först.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Men om ägarbytet som står på det äldre regbeviset skall gälla då är väl pappret även bevisbörda för eventuella skatter pböter försäkring osv som den här hästhandlaren eventuellt sammlat på sig under den här tiden.
Men om nya papper är beställda gäller ju inte de äldre, och polisen lär ju inte blanda sig i detta såtillvida inte kollegan stöldanmäler bilen villket han som sagt inte bör då den inte är stulen

Hur var det här då?
Polisen kan inte göra något åt saken det har de redan påtalat. Vi har bra kontakt med en kvinna på Vägverket som hjälper oss nu. Men vi ska tvinga han att åka 20 mil, det är han som kör med den här fula stilen. Har alltid tyckt om fri företagsamhet men det här tar fanimej gränsen att rida på andras bekostnad.
Du har ju alla uppgifter några rader upp i tråden, beställ nya papper fyll i skicka in.
Svårare är det inte.
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
MB: Måste inte den nye ägaren skriva på?

"Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt"
Hagbard Handfaste
Tricket med vv är att dom använder optiskt läsning så om ni inte har några betänkligheter angående urkundsförfalskning så kan ju Kalle Anka köpa bilen...

The way we see the problem is the problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.