AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.184

Äntligen fått nya bilen, 123d cab! Ska man lackskydda?

Sida 2 av 3
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Det blir Ditec som får lackskydda kärran. Beställde glasbehandling på rekom av en bekant som beh sina rutor. Läderbeh verkar också bra, köpt nya jeans utan att tänka mej för...
Vad går kalaset på?
Menar då lackbehandlingen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Rent och snyggt har de på NRC och tvätta bilar de kunna di små liven. Tillika erhölls det prima tipset att jordnötssmör äro ypperligt att avlägsna vaxrester ifrån gummilister med.

Asken haver inspekterat och stället får fem askar utav *censurerat ord* möjliga. Avsaknad utav prima damer att betrakta medans ens automobil tvättades göro att en Ask kvarstår:)

Mvh
Asken
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Diamond Brite kostar 4700 för en liten mellanklassbil som v50.
Kräver inga återbehandlingar. Varar 6 år.
Ditec och Mr Cap kostar 1400 per år i återbesök och hamnar mellan 11 och 17000! kr för 6 års perioden. Huga.
"Tillika erhölls det prima tipset att jordnötssmör äro ypperligt att avlägsna vaxrester ifrån gummilister med."

+att det luktar gott i alla fall om man även putsar insidan av bilen...
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Kollade precis i modellguiden.

Stämmer det verkligen att 123d cab är 1000 spänn billigare än 120d cab??
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Prislista för vaddå? För Ditec eller för BMW? 123d ca 40.000 kr dyrare än 120d. 125i (en hjärtefråga) mittemellan. Förnuftet segrade. Än så länge skitnöjd!
I modellguiden står det fel:
Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
me
32
messias
325i Coupé -08
En fråga som passar bra här hoppas jag...

Skyddsfilm för fronten, är det nån som provat det?
Är det värt det och framförtallt, syns den?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Cab-Ingemar
det är väl när bilen har en så fin och ny lack som man verkligen kan njuta av att putsa och lackbehandla lacken själv, det är väl ända tillfället då vi "amatörer" når ett fullgott resultat för att arbetet då är så lätt.

Tänk vilket smörjobb att få in en ny bil och lackbehandla till skillnad mot en nergången lack som recondas vilken skillnad på slitjobb men men jag skulle definitivt väntat med lackbehandlingen tills bilen verkligen behövde hjälp av proffs.

Samt grattis rill dina fälgar med "normala" däck, åker själv lika bekvämt med min Z, men det kanske blir så med åren, trevlig bil har själv tittat på den nyligen
mvh Uffe/bildock
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Ja jag är så nöjd sååå med 16-tummarna. Tycker faktiskt att det blir en lagom proportion mellan gummi o fälg. Har en jobbarkompis med en skoda RS med superlågprofildäck. Tycker att det ser ut som bilen "går på tå". Balett-skor utan någon som helst sula.
Apropå lackbeh så räknar jag inte med att biler ska bli blankare...nu, men kanske hålla sej blank längre. Det är ju onekligen en aggresiv miljö som bilen lever i.
Visa användare
886
bildock
Cab-Ingemar
jag vill göra ett inlägg och kanske komma från ämnet något, men ditt inlägg är precis som jag också tycker om de "tunna" däcken, det verkar som det bara är ett mode och man får ta konsekvenserna därav med obekväm körning, för det måste det bli med "balettskor" men det är väl som du sade tidigare, det är väl en generationsfråga
mvh Uffe/bildock
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Skönt att höra om däckens profil, att jag inte är ensam om att tycka att kejsarens nya fälgar är nakna! Kanske min uppväxt med mycket grusvägar med potthål (kallas så för att vägverket skiter i dom...) har gjort att jag instinktivt värjer mej när jag ser dessa tunna balettskor till däck. Snart kommer dom väl bara med ett gummilager på fälgen helt utan luft.
Sen lär nog utvecklingen vända åt andra hållet igen men inte förrns alla fälgar under 18 tum är kasserade...
Jag är sen sjuttiotalist och tycker faktiskt likadant om lågprofildäck. Allt under profil 50 börjar bli för lågt. Har själv 17" som är standardmåttet på min bil och det är stort nog. Tycker att större/bredare fälgar (än standard) gör att bilarna blir både bokstavligen och visuellt tungfotade, som om en människa har på klownskor - av bly, typ. Eller inte hade råd med däck och fick klara sig med en massiv gummikant. Sen att bromskivorna börjar sväva i det tomma intet ju större man går är rätt så fult också.

Vet ej om jag är ett ungt undantag eller jag inte har förstått att jag blivit gammal ;-)
Visa användare
886
bildock
Onehp
Nej då, jag tror bara du är förståndig nog att förstå att dess nackdelar är för stora och precis som du anger om utseendet, jag tycker precis som du
mvh Uffe/bildock
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Apropå fälgstorlek som nu blivit ett bra sidospår så kommer jag ihåg när jag köpte en ny passat 1998, då var det aktuellt välja mellan 15 eller 16tums fälgar. Jag åkte ner till GummiGösta i Östhammar och hans son tittade på mej och han visste att jag skulle pendla 14 mil varje dag så han tyckte jag skulle ha 15-tummare. Halva priset på nya däck sa han också. Och nu har jag 16-tummare på Bemmarin och jag tycker det är en lagom kompromiss.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Anledningen att jag uppgrderade till 18" 208M var enbart för att standard 17" 207M enligt min smak är rätt fula, plus att de måste vara grymt jobbiga att hålla rena. 208M är däremot väldigt enkla att hålla rena med sina 5 dubbelekrar och lättåtkomliga insida. Personligen tycker jag 1-serien med sina gigantiska hjulhus ser optimal ut med 18".

De är dock ganska stötiga, men jag bor i Malmö och tycker faktiskt att vi har rätt fina vägar. Ska bli spännande att få på 205/55 16 vinterdäck nu i veckan för att jämföra skillnaden.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Nu e kärran Ditecbehandlad. Den blänker som sjttton och dom gjorde också behandl av alla rutorna, spec bakrutan som är så liten har nu så bra sikt som möjligt. Fast det är ju på sikt som behandlingen ska göra nytta.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Hoppas du är nöjd, det är nämligen jag som är "skyldig".
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Nej jonasjonas, du är inte skyldig men ditec låg närmast till geografiskt. Men dina synpunkter försämrade ju inte ditecs chans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.