AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.187

Äntligen fått nya bilen, 123d cab! Ska man lackskydda?

Sida 1 av 3
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hej, vill bara berätta att jag idag på fm kunde hämta min nya cab 123D hos Herman på BMW i Danderyd! Han lyckades få hem den till helgen, tackar för det. Hunnit köra 20 mil idag. Den går så j-a skönt. Det roligast är färddatorn som visar hittills på 5.6 l per 100km, alltså en halvliter mindre än min förra som var en 330Ci.

Min fråga är ska man lackbehandla? Di-tec eller Mr Cap eller nån som har nåt annat förslag! Är det värt pengarna. Vad anser Bemmari-folket?

Ingemar
upp med bilder nu :D
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Ja bilder kommer! Men hur gör man? Det kanske står nånstans förstås. Har laddat kamerabatteriet men i morrn ska jag ut till en kompis stuga utanför Östhammar o fiska. Åter på söndag då ska jag lyckas med bilder jag lovar.

Ingemar
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Klart att du ska lackbehandla en sådan fin bil, inget snack om saken. Värt varenda krona... Jag har både testat Ditec och Mr Cap, blev väldigt nöjd med båda resultaten.

Grattis!
Gillar man att sköta bilen själv finns ingen anledning att lackskydda den tycker jag. I så fall är det 4000 i sjön om du frågar mig. Men orkar du inte vaxa etc själv, kan det kanske vara idé.
Tänk dock på följande: anta att du får asfaltfläckar och lättare repor. Då kan du inte ta bort dessa själv utan att skyddet går åt h-e. Sköter du den själv kan du lägga på nytt skydd (vax) själv direkt.

Grattis till en trevlig bil, iaf. Hoppas den verkliga förbrukningen blir densamma - datorn på min 118d angav närmare 10% för lite.

Håller till fullo med Helgeson. Om du verkligen skall lackskydda så tycker jag du skall så på när de gör det på en annan bil först... Och om jag måste rekommender ngn blir det PermaShine.

Sedan låter det otroligt att din nya bil bara drar 0.5l/100km mindre än en 330Ci. Jag antar att du menar 5.0/100km mindre.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Permashine? Vem gör det i Sthlms-trakten? Verkar vara ett bra alternativ till Ditec o Mr cap? Tacksam upplysning. Sen är inte matte min starkaste sida och visst menar jag att den drar 5 liter mindre och dessutom ca 5 liter per 100km!

Har också lagt upp bilder på den i galleriet om nån vill titta.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle nog satsa på rostskydd istället.
Om man ska "gifta sig" med bilen och
ha den kvar för evigt.

/L
Fin bil...men är det en 120d eller 123d...? ;)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Jag har skivit fel nånstans, det är en 120d cab!
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Försöker lägga in länk till galleriet med bilder på bilen Länk
wow verkligen snygg bil.. det ända jag hade gjort annorlunda är att kanske ha 1-2tum större fälgar :P
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Hej bmw_jerry, Jo jag tänkte på det där med fälgstorlek men eftersom jag oftast eftersträvar värdig framfart tänkte jag mej bättre komfort med 16", billigare däck och så en smaksak, jag tycker det inte ser riktigt klokt ut med toktunna däck. Generationsklyfta? Men ev ny ägare kan ju lätt ordna detta. Och alla ska ju ha tunna däck nu så jag tänkte att det sticker ut lite med denna fälgstorlek.
Jag köper ditt resonmang kring däck/fälgar rakt av, Cab-Ingemar. Porsche 928S hade 16" med 300+ hästar. Det var bara på slutet den fick 17", men då hade den också 350 hk. Och vägde bly gjorde den hela tiden.

Så nog har det gått troll i fälgdimension på senare år, alltid.

Men visst, i riktiga krissituationer är det bra med fetare däck, och uppstår en sådan, kan det ju vara värt varenda krona och minut med sämre komfort...

Men det är ju en avvägning, som så mycket annat!

Länk
Länk (länkar till Mölndal, men finns på fler platser i SE, vet ej vem som är ÅF i Sthlm).

Kan även rekommendera minst årlig impregnering av cabtaket!

Lycka till!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Ditec. Finns dessutom på hemmaplan, Ingemar. www.nrcenter.se

:)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lägg hellre pengarna på rostskydd och stänklappar om du ska behålla den - även om den verkar OK rostskyddad från fabrik: Länk

Det finns nog (upplysta ;)) köpare som förstår det "framtida" värdet av en tidig extra rostbehandling om du tänker sälja nångång... Länk Länk

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Annars verkar det som om Ditec har en ganska hållbar formula, men det viktigaste är nog att förabetet är ordentligt.

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pedanter vänder sig med glädje till Doktor Jörgen: Länk medlemskap i BMWCS ger 10% samt han haver även möjlighet att hämta eder prima automobil medelst biltransport för minimalt slitage.
Stänkskydd, ditecbehandling och njutning äro gott för en prima 123d.
Grattis till val utav skojbil.
Mvh
Asken
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
BMW åf rekommends Diamond Brite
Märkligt sammanträffande att just Förenade Bil i Malmö "råkar" vara Diamondbrite center: Länk

Tipset är ändock Ditec ( t.ex på Krusegatan i Malmö)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.