AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.798

missljud vxl-låda 850 csi

Sida 1 av 2
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Har en svensksåld 850 csi med 8400 mil på mätaren, fullservad men har stått i garage de senaste 10 åren, har nu servat den på auktoriserad verkstad enligt konstens alla regler men har ett tilltagande problem med missljud från vxl lådan. Enligt verkstaden har man bytt olja enligt föreskrifter, dock ej fyllt med ATF-olja utan annan godkänd "gul"olja. Min fundering är om oljebytet till denna olja kan ha påverkat missljudet. Bilen har gått ca 50 mil sedan service. Bilen är i oerhört gott skick och jag vill fortsätta att ha den så !
Byteslåda finns men kostar runt 35.000 exl. byte. Har ett annat problem vad gäller att den går ryckigt och ojämt efter service, men det kanske jag får återkomma till ? Tacksam om någon har synpunkter eller råd !

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Vad är det för typ av missljud? Konstant vinande, eller på vissa växlar? Eller 'slamrar' lådan på tomgång odyl? Inte ovanligt att dom låter lite, men kan fungera hur bra som hest ändå.
Absolut första steget är ju att få i rätt ATF-olja, den borde vara trögväxlad med fel olja i...
Kanske behövs det två byten med lite körning emellan för att skölja ur den gamla oljan..
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Hej
Låter som ett mindre tröskverk på tomgång, kopplar man ur fullt tystnat det
det låter mer om man kört den hårt och vxl lådan är varm.Har dubbelkollat att BMW fyllt rätt olja.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter onekligen som att ett byte till en likadan ATF-olja som förut är att rekomendera...

Kontakta en duktig firma på lådor för vidare råd, molle325 Länk här på forumet kanske vet nån?

Mvh
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Hej!
På min växellåda finns en skylt det står "nur ATF-ÖL" och enligt ursprungs dokumentationen så är det olika oljor i de manuella lådorna, men lådan ska vara märkt med den oljetyp som ska användas. Oljorna är inte utbytbara mot varandra. Så kolla skylten på lådan och fyll rätt olja

Sten
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Tack för alla svar !
Den olja som BMW fyllt på heter transmax Z som ska vara en ATF olja fast den är gulaktig, tycker även att växlarna har blivit mer "kantiga" och svårare att få i.

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Ja, Transmax Z ersätter ATF, Transmax är helsyntetisk.

Sten
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Sten,
Du tror alltså att oljan är rätt och att det inte kan ha påverkat vxl-lådan?
vore ju bra om man kan koppla bort "oljefel" vad göra ? värt att renovera eller byta, kostar mycket !
Mvh
Pär

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Oljan är rätt, men det finns skillnader mot orginal ATF men de skillnaderna borde göra lådan tystare och mer lättväxlad.

Transmax
Densitet vid 15ºC ISO 3675 / ASTM D1298 kg/m3 833
Viskositet vid 40ºC ISO 3104 / ASTM D445 mm2/s 38
Viskositet vid 100ºC ISO 3104 / ASTM D445 mm2/s 7.5
Viskositetsindex ISO 2909 / ASTM D2270 - 169
Flammpunkt (PMCC) ASTM D93 0C 228
Lägsta flyttemperatur ISO 3016 / ASTM D97 0C <-60
---------------------------------------------------------------------
ATF
Densitet, 15°C, kg/m³ 862
Viskositet, mm²/s
vid 40°C 35,8
vid 100°C 7,7
Viskositetsindex 200
Flampunkt, °C 176
Lägsta flyttemperatur, °C -48
-----------------------------------------------------------

ÄR det bara på tomgång den låter illa? Blir det annorlunda med ilagd eller urlagd växel och frikopplad?
Har bilen varit oanvänd i 10 år?

Sten

ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

har precis kört en runda med bilen, den är i princip helt tyst när den är kall men efter den är riktigt varm så kommer det dova slamret på tomgång, oljudet slutar när man kopplar ur helt vilket ju borde betyda att vxl lådan står "still" bilen har rullat ca 4-500 mil de senaste 10 åren, och är servad som den skall. Jag har i höst kört den ca 200 mil och oljudet tilltog kraftigt
när de bytte oljan på BMW.
Pär

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Det är just där oljorna skiljer sig åt, viskositetsindexet, ju högre värde desto mindre ändring av viskositeten, 200 för ATF och 169 för transmax gör att ATF maskerar oljudet längre men slamret i sig tyder på ett problem som inte har med oljan att göra.

Sten
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Då kan det väl kanske vara läge att först byta till gammal vanlig ATF för att se om oljudet förvinner, sedan köra nästa sommar för se om något annat
problem kommer, eller vad tror du ? Tack för klargörandet vad gäller skillnaderna på oljorna !
Pär

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Ja visst byt till ATF för test, jag skulle tro att oljetempen måste upp till runt 80C, kanske t.o.m. 90, innan de båda oljorna har samma viskositet, men jag tror att när väl slamret uppstått så hjälper det inte mycket att byta olja.

Hoppas att jag har fel, E31 Csi förtjänar verkligen att hållas i utmärkt skick, 1510 st tillverkade varav Alpina snodde 57 st.

Sten
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Yes, och så vitt jag vet 2 svensksålda, på topplistan ligger naturligtvis B 12 5,7 men svårt att hitta rätt exemplar, har tittat på en i tyskland med 13.000 mil på mätaren, men den har försvunnit nu, såld eller borttagen i väntan på bättre tider !

Pär

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Grattis till en trevlig bil, jag vill minnas att 4 eller 5 svensksålda var en siffra jag läste vid någon försäljningsstatistik på BMW Solna för en 10-15 år sedan.

Om bilen stått utan att köras i 10 år kan det lätt ha blivit en korroderad yta på alla de rörliga metalldelarna i växellådan. Dessa korrosionsflagor slits bort då bilen börjar nyttjas och torde kanhända hamna i oljan? Rent teori dock..

Jag ordinerade byte utav olja i en utav mina BMW vid ett tillfälle då en extern verkstad nyttjades och förespråkade då helsyntetolja. I just den bilen berättade min hemmaverkstad att man får icke nyttja annan olja än BMW originalolja annars blev som det blev för mig. Några missljud men framför allt stentrögt att växla...

Mitt tips blir ett oljebyte till, till ordinarie BMW olja. Om du önskar kontakt med Svea Rikes främsta 850 Doktor. ring Dr Larsson 087110687. Han ordnar resten.

Mvh
Asken

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Min slamrar också lite på tomgång (samma låda), speciellt om motorn går lite rått. Rycker men tex en spridare så hör man mera slammer.
Är det inget ljud vid belastning så är det inget att bekymra sig över, bara lite drevslammer.
Inte helt ovanligt på andra bilar/lådor heller, men en liten låda låter mindre.. och dessa är inte små!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
ÄR du säker på att det inte är urtrampningslagret som för oljud när det ligger obelastat?

**BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
ne
111
necesse
M550i xDrive -18
850 CSI -94

Ljudet är för kraftigt för att vara urtrampningslagret, dessutom måste du belasta kopplingen fullt ut dvs att vxl-lådan står helt stilla för att ljudet ska upphöra. Tack förr alla tips, åsikter etc. kommer att byta tillbaka till "vanlig" ATF för att se vad som händer !

Mvh

Pär

ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Mobimech racing, Länk skall vara bland de vassaste i landet på Getrag lådor. Hör med dem!

SWEPCO 901 brukar förordas som en mirakeolja till kinkiga lådor av porschefolket där lådorna ofts ställer till problem på bilar innan G50'n kom 1987.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Swepco 201 skall det vara....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då jag en gång i tiden åkte Svensksåld M5 3.8 touring (5k mil) fick jag ett synnerligen liknande läte då jag hämtade ut bilen ifrån BMW i Solna. Det var först vid byte utav koppling samt uttrampningslager såsom ljudet minimerades. Jag antager att föregående mindre intelligenta ägare orsakade det förtida slitaget( det brukar vara så att en minoritet såsom köper en M ny förstår hur de skola nyttjas medelst manuell låda nämligen släpp upp kopplingen långsamt sedan giv gas, på tok för mycket vrid som gör att allt slits på nolltid annars).
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.