|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Blir man idiotförklarad om man kör sin skönhet under vintern? Jag tänkte göra det i alla fall. Vad har ni för erfarenheter av det. | |
|
Bäste Herr espla! Ni äro, sett ur mina ödmjuka ögons vinkel synnerligen intelligent om Ni låter detta stycke prima kulturarv rulla även då det äro kall väderlek. Skönhet rullar även denna vinter och E31 förfaller om den icke får rulla äro min dyrköpta erfarenhet utav 3 års rullande renovering med insikter om att omedvetna E31ägare haver det funnits gott om. Oljebespritzad underdel löser dels gamla avlagringar samt fastsatt smuts, dels skyddar det gentemot ny korrosionsupkomst äro denna vinters tillägg till min kunskap. Vänligen Herr Asken |
|
| Vinter är väl inget farligt i sig. Det är saltet som dödar. | |
|
Kallstarter och salt samt ett hejdlöst tidskonto på tvättning... nej nej, min får stå! Sen hur kul är det att fara runt med en för det mesta, skitig bil. En annan fråga är ju om inte bilen blir mer ett transportmedel istället för ren glädje, just vintertid. En synerligen relativ fråga, men när kommer 8ser till sin rätt just vintertid??? Utsätter hellre 530:n för detta.... som också får sig lite rostlagning emellanåt.... |
|
|
Hej på er Ja jag håller med om salt och smuts. Men som gode herr Asken säger:oljebespritzad underdel skyddar ju en del och som sagt ett digert tvättkonto får det bli. Jag ger den en vinter så får jag se vad som händer. Kanske får bli någon gammal E34 tills nästa och kuska runt i. Och det blir ju som Rattmeister säger en ren transport vintertid. |
|
| OM min nu kommer fungera någon gång kommer jag köra på vintern. När det är torrt.. Finns väl inget bättre än soliga härliga vinterdagar? | |
|
Där har du helt rätt ChristianF. Nytvättad och fin... Lite tråkigt att 19":arna får åka av för att sätta dit 16" original med vinterdäck. |
|
|
Jag har inga vinterdäck till min och den verkar aldrig ha körts i salt. Därför kommer jag att ha min avställd när det blir halt här nere. Dock kör jag en sväng om ett par mil varannan vecka för att hålla bilen pigg och kry. Den står i ödebygden i norra skåne, så det brukar inte vara så tätt med kontroller där. Har den för övrigt avställd redan nu, då jag varit borta på semester ett par veckor och gärna vill fixa värmeventiler och kontrollera el-vattenpumpen innan jag kör igen. Förhoppningsvis fixar jag det närmaste veckorna och är vädret rimligt, ställer jag kanske på igen. vintern närmar dock sig med stormsteg. /H |
|
|
Behåll 19" tummarna på om du bara kör torra fina dagar. Vinterdäck behövs väl bara vid vinterväglag? 16" har jag original. Fula som stryk. Ngn som sitter på ett par häftigare? |
|
|
Vinterväglag: Det är polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. En generell definition av vinterväglag är: snö, is eller frost på vägbanan. Under en dag med ren och torr vägbana i januari kan alltså en bilist köra med sommardäck. Vägverket rekommenderar dock att vinterdäck används under hela vintern för säkerhets skull. Snö och halka kan komma snabbt och utan vinterdäck ökar olycksrisken samt man kan riskera att få stanna längs vägen. Sommardäck hårdnar vid lägre temperaturer och kan redan vid 5 plusgrader ge ett försämrat väggrepp. Så det hänger ju på länsman... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Givetvis mår bilar bra att rulla en rejäl sväng en gång i månaden. Det är stor skillnad på bilar och folkvagnar:)) Mvh Asken |
|
|
Min 840 åker in så fort saltbilen visar sig! Står i en lada och väntar på våren =) Bilen bil som ny när man hämtar den på vårkanten! Samma känsla som när man plockar ut hojen! |
|
| 16" orginal? Till min 850 -93:a hade jag 17" orginalfälgar... (kanske inte såå fina men fungerade för fina vinterdagar). | |
|
Nu har jag ingen E31 (tyvärr), men det bästa för bilen borde vara att ha den i trafik och ta ut den vid fint väder men annars låta den stå i garaget. Även om en bil står i ett garage finns det mekanik som kan börja kärva osv, speciellt på en bil som är 10-15 år gammal. Sedan upplever jag att sommardäck kan bli riktigt hala när det går ner mot 3-5 grader __________ |
|
|
Har precis skaffat mig en 850 -92. Skaffade 17" dubbade och kommer att köra hela vintern. Men det är klart, den kommer ju inte riktigt till sin rätt med dubbdäck på. Har försäkrat den för 3000 mil om året. /AGW |
|
|
Lyfter lite... Är det verkligen så få som kör med sina 840/850 på vintern? Jag kör med min. |
|
|
Jag besiktigade min i fredags, och kände på en gång att den rör sig väldigt fint på detta "förrädiska" väglag. Blir ändå en avställning nu i veckan. Mest för att göra lite småpyssel i garaget under vintern. Mvh DuNegro |
|
|
Ja man märker vart man har den, fast nästa vinter får det bli dubbdäck. Åker på friktion nu och det kan nog bli mer fäste med dubb. Byter tilläggsvattenpump imorgon och hoppas på att värmen kommer sprida sig bättre i kupén. |
|
|
Kör min andra vinter nu och den startar så fint i -18. Värmen kommer snabbt i kupén vilket är ett plus om man jämför med frugans V70 D5. /AGW |
|
|
Har haft min -91:a i över 10 år och kör året runt. Bra för bilen och för min mentala hälsa. Åker till julmarknaden i Lübeck nästa onsdag och parkerar framför glühwein-ståndet där den får stå ett par dagar, beundrad av det Volkswagenåkande folket. Sen blir det Eutin:s julmarknad på fredag och ett snabbt besök på Border Shop för att inhandla julgodis. Ha en bra helg och ett Gott Nytt År till er alla! Jacques |
|
|
@agw: det hoppas jag att värmen gör i min idag med. Tillsatsvattenpump är bytt men tyvärr verkar värmeventilerna ha gjort sitt. Hoppas det hoppar igång efter ett par mils körning idag... @Jacques: Det låter som ett sunt bilägande! :) Skål... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.