|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Det blir lite speciellt med beg-priserna på kampanjbilar. Jag märker samma sak när jag tittar på lätt begagnade pre-facelift 3-serie med Bavariapaket. De bilarna ligger väldigt nära verkliga nypriset. Skulle nypriset netto helt och hållet reflekteras i begpriserna skulle ju i princip en beg 120 utan M-paket kosta lika mycket som en med, och en 118 med M-paket bli dyrare än en motsvarande utrustad 120. Det säger sig självt att beg-marknaden inte kommer att funka på det viset. Visserligen kommer utbudet av beg 120i/120d med M-paket att vara relativt stort om ett år eller två när friservicen börjar gå ut, men de kommer ändå alltid att vara dyrare än icke-kampanjbilar. Man kan helt enkelt konstatera att kampanjbilarna kommer ha relativt sett mindre värdefall under de första åren än en vanlig 1-serie (åtminstone jämfört med andra välutrustade 1-serie). Och det är väl inget konstigt med det? F.ö. finns det många köpare därute som överhuvudtaget inte känner till att det funnits (finns?) en kampanj på bilarna. Tänk på att vi som hänger på detta forum (och det är INTE majoriteten!) generellt sett är mycket mer välinformerade än medelintressenten. Vid en förhandling är kunskap = styrka. Utnyttja det därför gärna vid köp men sprid dem inte i onödan vid en försäljning... ;) |
|
|
ryk330xi: Jag håller med Julleruff, du verkar ha lyckats väl vid förhandlingen, tror det är få som gjort lika bra affär. Nettovinsten för handlaren på en "std" kampanjbil var väldigt liten, i princip täckte det knappt ens försäljningskostnaderna (jag vet exakt vad den låg på men kan förstås inte nämna den). Marginalerna fanns i extrautrustningen, det var säljarens bread & butter, men även där verkar du ha lyckats pressa priset ordentligt. |
|
|
Julleruff Jo bland dom bästa kunderna är jag och min pappa enligt den lokala bmw-handlaren. Dom kom med fina blombuketter till oss var för två veckor sedan :-) |
|
| Kan dessutom tillägga att jag beställde en 130 samtidigt som 120d, den var dock till min pappa men jag gjorde bägge köpen. Det tog en halvtimme på lördagsmorgonen precis när dom öppnat och säljaren verkade nöjd med att ha sålt två nybilar så snabbt ;-) | |
| Ryk, Tror du fick lite mer rabatt än normalt, dock så har min 18" och USB vilket lägger på några tusenlappar, så med din rabatt kanske det blivit 305 tusen eller så... jag specade nästan samma bil som jag köpte fast ny, och mitt pris blev ca 308 tusen, dock så hade jag inte med comfortaccess i min spec. | |
|
emilsson: Glöm inte att du också har en 3d som du "spar" 7000:- med på din bil..... |
|
|
emilsson Jo jag fick lite ytterligare rabatt. Det ingick även motor och kupévärmare på min. Men jag förstår inte, du säger att listpriset på din bil är 371 000:- tidigare i tråden, men nu säger du att om du specar den på bmw:a hemsida så kostar den bara 308 000:-. Är det inte det som är listpriset då? Eller har jag fått något om bakfoten? |
|
|
Ryx > pratar du beställd eller lätt beg? Jag beställde min och om man konfar en likadan som min landar den på 313kkr och jag betalade 261kkr. Så jag är nöjd med mitt pris. Men självklart finns det andra som fått liknande dealar. |
|
| 321kkr ser jag förresten att listpriset är nu när jag dubbelkollade. | |
|
fredo Jag beställde bägge bilarna nya och fick vänta den sedvanliga tiden på leverans |
|
|
ryk, alltså efter rabatter skulle jag få den för 308, jag var lite otydlig där... vilket tyvärr var för dyrt för mitt tjänstebilstak, därav en bättre beg. 308 + comfort access + usb + motorvärmare som jag saknade i min spec. ca. 315.... var grunden till min gissning på nypris. julle, sant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.