|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
40.000kr billigare samt högre utrustning än Mores bil. Lycka till säger jag till honom... //Lövet |
|
|
lövet, du verkar ha svårt för matematik ;) 31.000 skiljer till Mores bil. Jag misstänker starkt att den utan bild på Blocket är importad eftersom det är läder + navi och han inte skriver att den är svensksåld. Det ger ju i så fall en rejäl rabatt på priset. Åtminstone här i Luleå är nyare importbilar helt iskalla beg eftersom BMW-handlaren vägrar i sten att ta inbyte på sådana. Men är man obrydd om såna saker så kan man ju göra ett klipp. Likaså om den verkligen är sv-såld och har ett normalt skick. F.ö. noterar jag att folk verkar ha lätt snedvriden uppfattning om nypriset på en 120d. Många av bilarna som finns till försäljning har kostat över 300k netto, inklusive min som då ändå saknar läder och navi. |
|
| Jag misstänker att den för 218 inte är facelift. Jämförelsen med Mores bil är i så fall ganska avslagen (och prisskillnaden inte så konstig). | |
|
Ja den för 218' är nog inte facelift. Jag har mailat honom och frågat och bett om regnummer men han svarar inte. Här har vi en 120dM med riktigt mycket utrustning: Länk Listpriset på den, vilket ingen har betalat, är nästan 390'. Det är en anställd på BMW i Umeå som säljer den. Det finns ett par 120d utan M-paket på bytbil.com där handlaren har tagit hem den från BMW i Tyskland. Svensk garanti och fri service gäller. Finns det några nackdelar med att köpa en sådan bil? Kolla här: Länk |
|
|
Vad gäller sidoimport typ såna som Häggenäs Automobile och liknande plockar in så får de samma "status" som privatimporterade. Har själv ägt sådana tidigare. Om det däremot är en BMW-handlare som tagit in den så kan det nog bli annat läge, men man bör nog kolla noga innan så att den inte blir kall hos andra handlare när man så småningom vill byta. Annars är väl största nackdelen med Novation-bilen att den saknar M-paket. På sikt lär det dra ner andrahandsvärdet en hel del, på samma sätt som det gör på E39 och E46. Den skillnaden ska förstås återspeglas i priset. |
|
|
Jonas, Jag vet att de flesta här tycker att det är ett måste med M-paket. Men kan ni förklara varför? Är det verkligen så "ute på marknaden?" Tycker att ettan efter facelift är riktig snygg utan M-paket, iaf 3-d och coupen. Det är bara på 5-d jag tycker att M-paket behövs, annars är den lite "tjock" i mitten ... |
|
|
Sanningen är den att en välutrustad bil att attraktivare och därmed lättare att avyttra. Ett kök med inbyggnadsugn och induktion är mer tilltalande (oftast) än ett kök med konventionell spis. Men jag håller med dig, speciellt som fram- o bak M-spoilers kan eftermonteras till humant pris. |
|
|
Så var det i alla fall när jag skulle sälja min förra 325:a, och 523:an som jag hade innan. ingen av dem hade M-paket vilket skrämde bort många potentiella kunder. Det är möjligt att prisskillnaden mot en motsvarande bil utan M-paket i slutändan inte blev särskilt stor, men man får helt enkelt mycket färre träffar på sin annons. Och det är aldrig bra för en säljare... Ska man köpa en ny bil är knappast M-paketet värt pengarna, det blev ju egentligen intressant bara tack vare kampanjen, men jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag köpte en begagnad utan. I synnerhet som det nu finns en hel del M-bilar ute. Att bli sittande med Svarte Petter är aldrig kul, då ska man ha bra betalt för det! |
|
|
Menar ni att det finns 2007-or utan facelift? Jag trodde att det from 2007 var facelift, inkl 177 hk-motorn... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Här är en -07 som inte är facelift: Länk Förmodligen tillverkad hösten 2006. Kom faceliften vid årsskiftet? Jag har för mig att den kom i mars -07. |
|
|
Gorban; jag ägde en av dom första facelift 120d som togs i trafik i Sverige. Den togs i trafik i april, så din uppgift att den kom i mars -07 stämmer säkert. Det var i alla fall inte vid årsskiftet. -07:or som inte är facelift skall så klart vara rejält mycket billigare! |
|
|
Ok, tack för infon. Jag har kikat på de bilar som är länkade i denna tråd, och spontant ser jag inte några direkta skillnader. Hur kan man enklast se att det är en facelift? Har för mig att det är bredare njurar mm...eller? / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
| Japp, efter 0307 = facelift. Och iom att det inte bara rör sig om just facelift, utan att även Efficient Dynamics konceptet infördes då, så ska de gamla vara klart billigare, precis somMakkeH säger. | |
|
Lättaste sättet att känna igen en facelift är att titta på interiörbilderna. Förvaringsfack ovanpå instrumentbrädan om den inte har navigation. Kromringar på ACC:s knappar. Inlägg i dörrarna av samma material som stolklädseln. Sportläderratten ser annorlunda ut också. Utvändigt finns det lite skillnader i fronten på njurarna och lamphusen. Även urvalet av fälgar skiljer sig. Bilar med xenon har ledbakljus. Och dessutom finns ju 3-dörrars, coupé och cab. |
|
|
En annan enkel sak att kolla är om mittkonsolen är rundad på höger sida vid övergången till delen där handsfacket sitter (hoppas det blev begripligt...) Skarp vinkel = ej facelift. Tydligt rundad = facelift! |
|
| Bakljusen, den vita randen när mkt smalare och snyggare. | |
|
Angående facelift så kom den helt riktigt med bilar som levererades från och med april -07, möjligt att någon enstaka mars-bil också har det. På M-bilarna är det egentligen enbart LED-bakljusen samt avgaspipans design som skiljer utvändigt. Invändigt är det som sagt ovan lite mer. För egen del när jag testat bägge så tycker jag inte skillnaden är särskilt stor i vare sig gångkultur eller prestanda. Största skillnaden är nog snarare kostnaderna; ca 1300 kr lägre årsskatt samt en något lägre förbrukning i främst stadstrafik (landsväg är skillnaden knappast märkbar). I blandad körning skulle jag tro det skiljer 0,05l/mil. På 1500 mils körning ger det 2200 kr/år i lägre driftkostnader för en facelift. Det motsvarar en finansieringsskillnad på ca 15 000 kr (BMW billån 3 år 20% kontant, 50% rest), alltså ska prisskillnaden mellan en pre-facelift och en facelift (med motsvarande mil, skick och utr) vara minst 15 000 kr. |
|
|
Vi har jämfört en 163hp med 177hp och 177hp är förvånadsvärt snabbare. Finns några grabbar på www.babybmw.net som har gjort ett mer utförligt test och samma sak där 177hk är bättre på flera saker. |
|
| I olika biltester fick före facelift en del kommentarer om kvalitén på inredning samt stötig fjädring. Tester på efter facelift (där författaren faktiskt kört efter fejs) kommer dessa punkter inte upp längre. Snarare så att dessa punkter näms som positiva egenskaper, så mkt bättre har det blivit. Efter att ha provat två efter facelift bilar kan jag bara hålla med. | |
|
Tackar för all facelift-info... :) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.