AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.263

BMW M3 "I'm lovin' it"

Sida 3 av 3
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

npeter,

Välkommen till ett fantastiskt forum!

Att äga en BMW M3 är ett livstil! Köra stadskörning dricker bilen relativt lite jämfört med andra bilar i samma klass. Snittar runt 1.2l i stan. Motorväg ligger den runt 0.8l-0.9l vilket är bra. Att köpa en M3a tar tid, provkör. Va kräsen. Försök att hitta en med 16:9 navin! Det vanliga "felet" på dessa bilar är klonket i bakdiffen? Byte faktiskt oljan i diffen på Need For Speed i Malmö, låter redan mindre efter 50km körning. Historiken bakom en M3a är viktig. Glöm inte gå igenom kvitto samt serviceboken. Ringde faktiskt till ALLA verkstäder som bilen har varit hos.

Lycka till med säljet på din bil.

Fler frågor kan du PM mig.
Du måste köra väldigt lugnt om du snittar så låga förbrukningar!
Eller litar du blint på din färddator? För jag har märkt att min är lite possitiv.
Visar den runt 12,5l/100km så är det snarare runt 13.
Jag har försökt köra hyffsat snålt med min, ligger väl runt 1,3l/mil blandat.
Vilket jag anser är bra faktiskt! Vill man köra snålt kan man komma ner runt 0,8 långfärd. Men med lite gasande springer det lätt iväg till 1,0.

Men det handlar ju som vanligt om vem som kör bilen, förra ägaren körde jätte lugnt, han låg på 1,0l milen ganska exakt hela tiden, och då körde hán ganska mkt stadskörning, fast han körde som sagt väldigt lugnt..

Men varför har man nästan 350hk om man ska eco drive:a? :D
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Kristian t: Hm... klonket i diffen vid krypkörning ÄR ju för tiotusende gången inget FEL på en M3 E46....Jag är inne på min andra M3 e46 nu o jag har provkört säkert 10.....de lät ju så när de var helt nya t.o.m.....Anledningen till att det byttes så många diffar i början berodde mestadels på fel olja vid inkörningskontrollen...och att det byts diffar idag som idag är beror oftast på (diff-ljud) från diffen o inget klonk:-)

Mvh Peter
Gemini__
"Hm... klonket i diffen vid krypkörning ÄR ju för tiotusende gången inget FEL på en M3 E46"

Kanske därför han använder sig av just citationstecken för ordet fel.

np
23
npeter
BMW 525 M-paket -2007: Såld
Tack för det,
är smått intresserad av denna Länk

Svensksåld..servicebok finns och ingen service är missad.
miltal stämmer också.
Provkörningen eventuellt nu på lördag.
Det enda jag saknar i den är skinninredning men det klarar man ju sig utan.
Sen så är det synd att orginalfälgarna saknas, kanske kan byta om man skulle slå till..

hur som helst, vad tror ni om den?

Hälsningar Peter

Gå igenom bilens historik med föregående ägare och se om den varit demokärra osv. Jag vart intresserad av en bil men efter lite sökande och ringande fick jag tag i den som köpte bilen från bmw 2002 och fick således reda på att den varit demokörd. Något som inte bmw åf nämnt till han som skulle sälja fastän han frågat..
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

npeter,

Hoppas miltalet stämmer, gått ganska lite för en snart 9 år gammal bil. Dels färgen är lite si sådär och att inte orginal fälgar finns...Eftersom det är en -01 så kanske det INTE är 16:9 Navin. Sök vidare. Stirra inte dej blind på miltalet. Bara för den har gått lite.

BMW M3 skall helst i mitt tycke vara helt orginal...

Lycka till!
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Peddan,

Läs snälla igen mitt inlägg , att jag påpekar "felet" i diffen med apostrof.

/KristianT
Visa användare
37
KristianT
M3 E46 SMGII 2003
Carbonsvart

Tack Gemini__,

Läste ditt inlägg efter jag svarat :P
np
23
npeter
BMW 525 M-paket -2007: Såld
Tack kristian,
det verkar som miltalet stämmer, har även kollat igenom utdraget från vägverket och senaste besiktning var i maj och sen dess har den gått
ca.300 mil.
Sen har den varit avställd till och från så miltalet är nog ok, men jag ska kolla up det för säkerhets skull.

Imorgon är det i alla fall provkörning som står på agendan.
Sen att det inte är orginalfälgar retar mig lite faktiskt, gillar 19" orginal grymt mycket.

Sista ägaren bor inte långt ifrån mig så jag tänkte ta kontakt nu i helgen och höra vad hon säger, hon har i alla fall ägt den i nästan 2år.
Det roliga är att jag aldrig sett den åka runt där jag bor och den färgen missar man ju inte..kan ju också va att man inte lägger märke till den förän man själv står i bgrepp att köpa en M3 själv.

Ska även plocka winnumret imorgon och sen kontakta BMW GBG och se vad man kan få fram för historik där.

Hur som helst,
avlägger en rapport imorgon.

Hälsningar Peter
Filip_J
Helt offatbart att läsa den här kommentaren så ofta på det här forumet:

" - Se bara till att den har 16:9 navin "

Är det viktigare än skick och mil? Hur bilen är skött o.s.v?

Det låter som den där tjejen som ringde på min golf för många år sen:

" - Är det schysst stereo i bilen "
" - Den är helt ok, men bilen i sig är i riktigt bra skick"
" - Nej tyvärr, jag är ute efter bra ljud "

Seriöst, kom igen nu?
Håller med Filip, ända anledningen jag skulle vilja ha Navi är för att det ser snyggt ut i bilen, men har 1000ggr hellre helskinn än halvskinn..

MVH
Filip_J
16:9 navin, som är en uppgradering och självklart ser bättre ut är ju ett plus för den som är intresserad, men att välja navi istället för en vettig bil låter ju bara idiotiskt.

Jag tror självklart inte att ni menade att det avgör hela affären om bilen "bara" skulle ha 4:3 navin, men det finns så mycket annat som för mig är viktigare än att bry sig om en skärm :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.