|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Och att 996 inte är en riktig bil som är det fina med M3. | |
|
Miraculix, tror ingen av oss som äger en M3a påstår att det är en "riktig sportbil" För det är det verkligen inte, är bara en skön alldagsracer, som duger till det mesta! Att dina nya skivor och belägg blev kassa efter 2varv på gotlandring tyder snarare på problem hos föraren än på bromsarna om jag ska vara ärlig.. Och är man riktigt banbiten, så byter man till PFC skivor och belägg, stålomspunna slangar och riktig bromsvätska, så har du en setup som deffenitivt håller för bilens prestanda... Men som sagt, vet man inte hur man ska bromsa effektivast på bana så kan många bromsar börja kännas dåliga. M3 har bara CSL ja, men å andra sidan så är den minst jämnsnabb med t.ex. 996 GT3 som kostade halvmiljon mer.. Och en original 996 accar inte alls bättre än en M3 E46, har jämnfört. Men klart, jämnför du mot en GT2 så går den ju 100ggr bättre... Nä, dessa bilar är helt andra klasser, och helt andra prisklasser med för den delen. Att jämnföra de är inte riktigt rättvist, sen ang. potential, det finns minst lika stor potential i en M3 som i en 996, allt handlar om pengar bara. Nää, varför diskuterar jag ens, känns bara löjligt.. |
|
|
M3:an är den bästa allround-busbil som som går att köpa för pengar. Så enkelt är det. Jag träffade min bästa polare för några veckor sedan och vi tog en sväng med e92:an. Färden gick mestadels på småvägarna strax utanför Lkpg. (Finns fantastiska vägar som många skulle uppskatta). Polaren är kräsen då han bla äger ett riktigt fint ex av en 996 av sista årgången. Nu kanske jämförelsen inte är riktigt rättvis men han tycker ändå att körkänslan och balansen är super i M3an med ett fruktansvärt bra grepp är det svänger. Fullt i klass med Porschen. När man kör på bana kan skillnaden bli en annan. Men sen ska man inte glömma att man kan få med både släkt och vänner i BMW:n Det är klar att man gärna skulle vilja ha en 997 gt2 men dels är det en lång införsäljnings process och en hel del sköna slantar som ryker. Men i dessa tider så kanske det hade varit en bättre investering. //Stefan |
|
| Ja såna här jämnförelser blir man bara trött av o läsa......smaken är ju som alla vet delad!! Men självklart är ju att Porsche bygger ju i princip bara sportbilar!!!! Bmw bygger ju bilar för att tjäna så mycket pengar det går....o det har dem ju VERKLIGEN lyckats med! Det såldes tex 85139 M3-e46, vilket bevisar att det ÄR en underbar bil:-) | |
| Peddan: Dock så tjänar Porsche 9 x så mycket mer än BMW per såld bil :) | |
|
IstvanC: Personangrepp är obefogat. Ditt inlägg känns bara som ett patetiskt försök att "klämma åt" mig som är av en annan åsikt än er. Om du inte tror jag vet vad jag gör på banan är du varmt välkommen att försöka köra ifrån mig nästa sommar. |
|
|
Gallardo, 9x så mkt? Skulle gärna vilja ha en källa till den kommentaren.. Känns som du hittar på rätt mkt va? Om vi nu för skojs skull säger att en M3a kostar 750tusen, och de tjänar ca 250tusen per såld bil, betyder det då, att en gt3a som kostar 1,5mille tjänar de 2,25miljoner på den, det är fan ingen dålig bedrift! Miraculix, det är inget personangrepp, bara rent generellt sagt. Konstigt att proffs som testar bilarna helt original kan köra varv efter varv efter varv inte har klagat något på bromsarna, ta t.ex. test i Automotorsport eller när Tiff från Fifth gear kör bilen osv. Av egna erfaremheter så brukar oftast standard skivor med lite värre belägg räcka till väl, att du överhettar efter 2varv tycker jag tyder på andra problem, antingen att du bromsar oeffektivt, bromsarna ligger emot, dåliga belägg, eller dåliga skivor.. Har du öppnat upp hålen till bromskylningen innerskärmarna? |
|
|
Svar ja Du kan fråga vem som helst som "trackar" sin E46 och de kommer säga samma sak om bromsarna. Prova de amerikanska M3 forumen t.ex. De som säger något annat är bara ignoranta fanatiker |
|
|
Jag hänger själv mkt på Rejsa och M3forum.net (amerikanskt m3forum) De som kör mkt bana, påstår att ett par PFC skivor och belägg räcker gott och väl. Oftast räcker även ett par bra belägg samt öppna upp bromskylningen för de som inte är så jätte banbitna. Får man fråga vad för belägg och skivor du köpte till bilen? På amerikanske forumen har 70% av bilarna BBK, men det är kanke bara 10% av de som verkligen har nytta av de, resten använder det för att det ser bra ut, alltså styling syfte! Många av de kan verkligen inte ett skit heller för den delen, de har pengar, och det är ganska billigt på andra sidan pölen. Så jag lyssnar hellre på mer proffs som Per Stacke på PEAN eller liknande när det gäller bromsar. Sen har ju alla olika körstilar som påverkar bromsarna olika mkt.. MVH |
|
|
Jag har kört med Carbotech XP8 belägg, stålomspunna slangar och så har bilen CSL-skivorna. Detta räcker för mig. Jag "bor" ju inte på banan direkt utan kör väl 3-5 dagar/säsong.. Men jag måste hålla med Mirculix ang. orginal skivor med orginal belägg. Tycker också att dom känns lite "svampiga" ganska fort. Å andra sidan var det galet varmt den dagen jag körde med orginal. Så det kan ju ha påverkat en aning också. Men sedan dess har jag kört på nuvarande setup. Men IstavanC, du säger ju egentligen samma sak: Att de som inte är så jätte banbitna klarar sig med bättre belägg samt öppna upp för kylningen. Men de som kör bana ordentligt gör väl mer åt sina bromsar i så fall? Eller menar du att de som kör mycket bana kör orginal? Som jag tolkar det menar ni bägge två att orginal inte räcker för banan. Eller så har jag missförstått... M.V.H Dennis |
|
|
Dennis, det är en fin setup du har, större skivor påverkar inte bromsverkan något direkt, iom du fortfarande har samma yta på dina belägg, men du har större massa, och på så sätt så blir inte dina skivor lika varma, kyler fortare! De som kör bana några få ggr per år, kanske inte ens har R-däck, de klarar sig gott och väl på fräscha original skivor, och t.ex. XP8:or som dina, samt en bra bromsvätska bytt inför säsongen. Stålomspunna slangar är inget måste, men ger lite goare känsla i pedalen, känns inte lika svampig då det inte flexar som original gummislang gör. Är man riktigt banbiten, så verkar PFC skivor och belägg va de rätta, verkar hålla väldigt bra för de som kör bana i Sverige, samt rekomenderat av PEAN. Har pratat med Pean flertal ggr, och han är en riktigt kunnig och hjälpsam kille, kan verkligen rekomendera honom om ni behöver hjälp med bromsar. MVH István |
|
| Istvan: I senaste numret av automobil står det faktiskt att Porsche tjänar ca 200000kr/ såld bil.....9 gånger mer än tex Bmw......och de brukar göra seriösa artiklar..... | |
|
Hmm, ja de låter ju väldigt seriöst sagt, när det finns Porschar från 500tusen -drygt 2miljoner. Och det finns nya BMWn för 200- drygt 1miljon. Så vilka bilar jämnför de mot? En GT3 RS mot en 120diesel? Säg att medelpriset på alla BMW:n som säljs är ca 400tusen / bil på ett år. Och säg att medelpriset på alla nya Porschar som säljs är dryga miljonen. Så man kan inte riktigt jämnföra på samma sätt, mao så tjänar porsche ca 20% på varje såld bil om de nu tog medel förtjänsten/såld bil. 200tusen/9= 22tusen förtjänst per såld bil hos BMW om det de nu säger verkligen stämmer, vilket jag har jävligt svårt att tro. De kanske kolla förtjänsten på en bmw 116 mot en 911gt2... Skulle vart skoj med lite mer fakta bakom detta påstående.. MVH |
|
|
Istvan, man får komma ihåg att en biltillverkare oftast (inte Porsche då kanske) går back på ett antal modeller också, dessa måste ju tas med i kalkylen? Om du vill göra en grov uppskattning av medelförtjänsten per bil är det ju bara att dela rörelseresultatet med antalet sålda bilar så får du ett medelvärde...skulle inte alls bli förvånad om den var så låg som 22k/bil för BMW i dessa tider, även om jag - visst - tror att de gjort litet mera vinst än så. |
|
|
Porsche är utan tvekan den biltillverkare som har överlägset bäst förtjänst per såld bil vad jag vet. Det är mycket imponerande. Att en M3 är en väldigt kompetent bil tror jag ingen betvivlar vilket är mycket bra jobbat av BMW, men samtidigt får man inte glömma att det i grunden är tänkt som en relativt billig familjebil i mellanklassen storleksmässigt. 316i, bara smaka på det ordet, och försök känna ett uns av ren sportvagnsarom...... ;-) Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Ja, det stämmer nog ganska bra. Volvo tex tjänar visst bara några hundralappar på vissa bilmodeller. Det är på själva servicen och reservdelar man tar in pengar på i dagens bilvärld. Förutom Porsche då som tjänar rätt bra då. Det är också därför som Porsche har bäst ekonomi i hela bilvärlden. Läs senaste Automobil så får du se. Dock så ligger BMW på en god andraplats och det säger väl ungefär hur många bilmärken som tjänar mindre än de typ 22000 kr som BMW dock gör. Bergen |
|
|
Måste bara få säga att dagens utvecklingskostnader är enorma i bilvärlden. Cirka 11 miljarder kostar det att ta fram en ny bil idag plus minus en hel del till på vissa modeller och märken då förstås. Uträknat på en bils livscykel som nuförtiden inte är speciellt lång ,typ 7 år eller så, så förstår man att det inte blir så stor vinst per såld bil. Bergen |
|
| Ha ha kul läsning.... inte undra på at AP kallan sandlåda i andra forum... :-) Men kul det är det..... fortsätt skriv å jiddra bra så jag har nått att läsa imorrn åxå :-) | |
|
Skönt att lyfta tråden med ett så bra inlägg..... Var det "sandlåda" du sa?? hahaha, Herregud!! M.V.H Dennis |
|
|
Kristian, Ny här på forymet... kan man få en liten uppdatering på vad du tycker? Står själv i begrepp att skaffa en M3 E46. Som det är nu lusläser man allt här på forumet om M3'or Väntar på samtal för att få höra vilket skambud man får på sin egna bil. Hälsningar Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.