|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle gärna vilja ha lite tips angående bilköp. Jag har tidigare varit ägare till en 528i-98 E 39. Hade en enorm otur då både styrenhet, givare, gasdämpare, kylare m.m gick sönder. Tror jag la ner ca 50 000 på 1,5 år. Jag hade tänkt lägga 80 000 på en Bmw, men frågan är då: 740,750 E 38?? Alpina B 10 el. B 12. Hur är dem att köra??? Vad ska man tänka på??? Är det lönt att importera??? Mvh // Sugen | |
|
Tja, har själv en 740iA, och V8:an är helmysig. Men om det är max du vill ha så kanske en 750 skulle vara rätt? 740:n är snabbare än de flesta tror, 0-100 på 7.2 sek och 750 är ännu snabbare. Dom är helt underbara att köra, tysta och härliga. Du ska kolla alla leder i bakvagn och framvagn. Bilen är tung, och det sliter på hjulupphängning och bromsar. Det är en hel del leder och bussningar, och kostar en del om man måste byta allt. Slitna leder yttrar sig som vibrationer i ratten, svampighet i gupp. Motorerna är slitstarka, förutsatt att man sköter den med oljebyte osv. Ett allmänt råd är att kolla först och främst på allmänskicket snarare än milen på mätaren. V8:orna M60 (94-96) och M62 (96-) har en svaghet, bultarna till oljepumpen kan vibrera loss. Det finns tyvärr en hel del "vrak", som ägts av personer som egentligen inte haft råd att äga den (service etc). Försök hitta en frisk vagn med mycket utrustning, då kommer du garanterat att trivas. Det finns vagnar med inbyggt kylskåp, TV, GPS, xenon, bensinvärmare, stor ljudanläggning etc. Rätt trevligt, och E38:an känns betydligt mer ombonad än en E39 (jag har haft en M5 e39 också). Kolla att AC funkar, en ny kondensor kostar ca 2000 + byte + fyllning blir uppåt 4000-5000 Jag har bilen försäkrad hos IF, och kombinerat med husförsäkringen är den inte så dyr. Lycka till!! /Lasse |
|
|
Tackar så mycket Lassie!!! Mycket god information. Vet du nåntng om alpinorna då??? |
|
| Nåt spec du undrar över B10 ? | |
|
Hur e dem ö köra? E det nån fara o köpa en som gått 23 000 mil? e reservdelarna dyrare än vanliga bmwdelar? Och om man entusiastförsäkrar den så e det väl ett max antal mil man får köra per år??? |
|
|
Polarens B10 har gått runt 23000 mil tror att den kostade honom 64 000 kr i reperationer förra året. Men i år har den funkat fint :) I mitt fall köpte jag bara en ny bränslepump till min, brukar gå på dem runt 12 -15k mil. B10:an e väldigt skön att köra men inget man tar ut på krokiga landsvägar o pressar den, trivs bäst på motorvägen. Många reservdelar e samma som på 540. Det där med entusiastförsäkring finns det några krav på, kan läsa mer om dem på alpinaklubbens hemsida. Nåt mer ? :) Mvh |
|
|
Nu blev jag lite rädd. 64 000 vill man knappast lägga om det e vad man gett för bilen, men sånt vet man ju klart aldrig innan. E det stor skillnad på en B 10 med 347 hk och en M5.a E 39.a med 400 hk? E det mer krokiga landsvägar för M5.an kanske? Innebär Alpina bara att det e en trimmad bil, eller det skiljer i lyx också??? Slutligen: Vad tycker du e bäst o satsa på om man har 80 000 och vill ha nåt som flyttar på sig när man trampar på pedalen. 750,740,B 10 eller möjligtvis Audi S4??? |
|
|
när jag åkte bmw alpina b6 2,8 upptäckte jag att reservdelarna dvs vanliga slitdelar kostade det fyrdubbla mot en vanlig bmw..tex bromsbelägg fram 2800:- halvsaftigt tyckte jag,,fjädrar fram ca 5000 för org osv..alpinorna är helt underbara motor o körmässigt men kan göra stora hål i plånboken,,men om man inte har råd med dessa svindyra delar ska man inte åka alpina då kan man nöja sig med en vanligt bmw ,,åker själv en bmw 740 helt underbar komfort men riktigt bra kraft om man vill,,satsa på en 740 eller 750 istället om du inte har gott om dollars..... åka första klass kostar lite mer... |
|
|
jag hade nog inte vågat köpa en B10 för 80 000 kr med 23 000 mil på mätaren. Ang B10 vs M5 har haft båda så är M5 MYCKET sportigare och går bättre när man är över 200km/h men B10 rör på sig fint där med. Vad jag vet så är det oftast samma utrustning i B10 o andra E39 kan skilja lite på lister o kombi instrument, ränder på stolarna. Ang reservdelarna till B10 så är dem inte dyra. Jag hade nog satsat på fin M5 E34,540 E39 lr 750 E38 av dem 3 är 750`n närmast hjärtat. Om du ska ha en S4 sikta in dig på dem som fick turbona o grenrören uppdaterade dem första S4 B5 kan kosta har jag hört. Mvh |
|
|
Jag e tacksam för era svar och tips. Misstänker att alpinorna kan bli svindyra om nåt skulle hända, fast den som lever får se. Har ju redan haft oflyt med en 528.a innan och det blev löjligt dyrt. Länge leve Bmw. |
|
|
För 80000,hade jag nog satsat på en 740 eller 750.Eller varför inte en 540. T.ex. Länk Eller denna 74=.n,verkar ju vara riktigt bra: Länk Ska man ha en fin B10 eller B12 med vettiga mil,får man nog vara beredd att lägga en bit över 100.000. |
|
|
En B12 i fint skick med hyfsade mil kostar närmare 200.000 än 100.000 En B12 köper man inte främst för prestandan eftersom 5.7 endast är 3 tiondelar snabbare än en 750 utan mer för att får en mer unik bil som tillverkats i små serier och man vill ha en über-E38. Har själv ägt en B12 5.7 Lang -98 för ett par år sedan och det är nåt speciellt om man uppskattar speciella bilar. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Ja 740.n var riktigt fin. Ska ta mig en funderare. Tack för tipset. |
|
|
Tyvärr är även M73 (750) drabbad av lösa bultar till oljepumpen: Länk Mvh |
|
|
Köp aldrig en billig Alpina, framförallt B12 kostar som en Ferrari att underhålla när de blir äldre. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
B12an kostar inte alls som en Ferrarri, långt ifrån faktiskt. Det är en riktgt fin bil och en skött sådan med mil under 20tusen är svårt att hitta under 200.000kr. Vet man inte vad man vill ha och kollar på 740i till B12 ska man inte ha en B12. Köp hellre en 750i, den kommer du säkerligen gilla. Fast den silvriga 740i med de låga milen såg ju riktigt fin ut, bara att slå till =) |
|
Ni e oense grabbar!!! Vem ska man tro på? Jag tror jag ger mig på en B 10, men då ska jag göra ett M test på den, samt bjuda 20 000 under begärt pris, vilket man kan göra i dessa tider. Bensinpriset e på tok för högt, räntorna e på tok för höga o sen ska vi ju inte tala om försäkringspremierna. I dessa tider e det inte lätt o sälja bilar och speciellt då inte Bmw. Rätta mig om jag har fel. Är ändå evigt tacksam för tips o jag tackar alla som skriver. E det din 740 Maverick? Du verkar ju väldigt sugen på att jag ska köpa ; ) |
|
| Nä jag köpte hellre 750 v12 helt annan motorgång. minn kärra Länk | |
|
Oj oj oj!!!! Ja di rige di kan som vi säger i Skåneland. Ja men den kan jag väl köpa. Den ligger nog i min prisklass på 80 000 ; ) |
|
| Om du är villig att ge mer en 80 000, så kan du få köpa min :) | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Nu är det väl svårt att gämföra Alpina med Ferrari eftersom Alpina B12 har bättre prestanda än många av sina -90 tals konkurrenter hos Ferarri. Dessutom så kräver inte en Alpina kamremsbyte efter 1500 körda mil och kopplingen i en Alpina lär ju inte brinna upp precis. Det är betydligt billigare och äga en B12:a. Jag kör E 38 735:a till vardags och Alpina B12 som entusiast bil. Alpina B12 är i mitt tycke en bra entusiastbil och har man den entusiastförsäkrad genom Alpina Klubben så kostar det från 1350 kr per år och upp, och milbegränsningen är 500 mil om året. Kör man som i mitt fall mindre än 500 mil om året så är det kostnad för oljebyte en gång om året, bromsarna sliter man inte ut på 3-4 säsonger och däcken håller 2-3 säsonger beroende på hur man handskas med bilen. Det är nog kostsamt att använda Alpina B 12 som en ren bruksbil och en bra 7 serieE 38 vore nog bäst för 80000 kr. Diplomerad av leathermaster |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.