AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.239

Fläkten fladrar upp och ner, vad kan det vara?

Sida 1 av 2
Hejsan! Köpte mig en BMW 325i 2001 E46 i helgen, och när jag kom hem så upptäckte jag att fläkten gick upp och ner, alltså i hastighet. precis som om någon satt och vred i fläktstyrkan fram och tillbaka.. testade även att ha bilen bara på tänningen och se, men det gjorde samma sak. Så nu undrar jag om det är någon som har något tips om vad det kan vara? Kollade laddningen från generatorn, den var lite mysko den gick upp och ner från 11-14v, men det kan ju inte vara det då fläkten gjorde likadant då jag hade bilen på tändningen? rätta mig om jag har fel /mvh Niklas
Kan röra sig om olika fel, fast laddspänningen med motorn igång skall ligga stadigt runt 14V. Börja med att kolla batteriet, dess anslutningar osv, byt gärna till ett friskt och testa.

FP
Hej jo jag har bytt batteri till ett plitt nytt men laddningen var den samma, ska testa byta fläktmotståndet nu imorgon och se om det är det..
La
6
Laysch
325Ci -01
Hej!

Jag har en E46 325Ci (01:a) och även min kupéfläkt går upp och ner i hastighet. Men det är endast i ca 2 min vid start när det är lite kallare ute (under 15).
Jag började märka det nu de senaste veckorna på hösten. I sommar har fläkten gått felfritt. Jag har inte mätt batteri/laddning ännu dock. Kan det vara fel på några givare?

Laysch
Tjena, jag har hittade en guid som beskriver detta fel, sök på "fläktmotstånd" på mektips så kommer en guid upp hur man byter detta fläktmOtstånd. själv ska jag göra det idag då mitt fel är väldigt likt det som beskrivs där.
folke du säger en rad fel? tex?
bytte motstånd idag! OCH VIPS fläkten funkar!! :D
La
6
Laysch
325Ci -01
Låter bra bmw325i01! Min kupéfläkt blir bara värre och värre så jag måste byta mitt fläktmotstånd... Vad kostade fläktmotståndet? Jag ringde Novation Uppsala och de skulle ha runt 1 600 kr för arbetet att byta.
La
6
Laysch
325Ci -01
Jag skulle skriva i mittt förra inlägg: 1 600 kr för arbete samt fläktmotstånd.
haha herregud, byt det själv.. finns guid på mektips på sidan ju. det tog mig kanske en 25min att byta själv och motståndet kostade mig cirka 800kr. men ha lugnet bara då du gör det :)
La
6
Laysch
325Ci -01
Jo jag läste mekartipset men tror inte det är något jag orkar krångla med. Så 800 kr är ganska billigt för att få det gjort.
men det är inte mycke att göra själv. lovar dig det. det är 10 skruvat totalt :)
Le
129
Leonid
135i Coupe
Då sticker jag in med en följdfråga om det är okej?

Fläkten på min E36 surrar lite när det är kallt. Tänkte smörja upp den om det går. Sitter fläkten ungefär på samma ställe? Och är det svårt att ta bort den? Nån som har några tips?

BMW-320I E36, M50 B20
ba
18
bad_baboon
320i Touring-99 (E36)
Herregud bmw325i01,,, var hittade du fläktmotståndet för 800 kr
sitter själv på en E36-99 det är samma fläktmotstånd osm på E46:orna. och BMW vill ha lite över 1200kr för motståndet.. .
var köpte du din?!

haha fyfan, köpte mitt på ivars bil i sollefteå :D
ba
18
bad_baboon
320i Touring-99 (E36)
ngn som vet var man får tag på ett fläktmotstånd billigare än 1200 ( som BMW vill ha för den )??

Det är till en E36-99 med stora kilma ( fläktmotståndet är den med en massa aluminium stavar )

Mekonomen har ingen iaf.

----------------------
320i Touring-99 (E36)
----------------------
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Fläktmotstånd! jag har samma fel på min fläkt i 330xi -01 var att köpa till bra pris och hur att byta!

drive.bmw
La
6
Laysch
325Ci -01
Jag har köpt en fläktmotstånd (slutsteg som det heter) på Novation i Uppsala för 760 kr.
Ser ni inte att bmw325 har skrivit vart han köpte det för 800? Ring dit och fråga om de kan skicka.
Ge
4
Gencer
e46 318i -04
hej. Det är fläktmotståndet helt klart. Har man en digital temp styrning så kommer man få byta ut fläktmotståndet förr eller senare...
Intressant teori det där med digital tempstyrning. Kan du utveckla lite mera hur du kopplar samman detta med fläktens reglering? Vad är det för ett motstånd?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.