|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ådi: GS500 är ett OBD-instrument med dess tillhörande diagnos för miljö och drivlinekomponenter, ej att förväxla med fulldiagnos, typ Carsoft, Inpa, eller DIS/MoDic i verkstaden osv. OBD-diagnos körs normalt i kontakten i kupén, det du skriver om USA osv stämmer bara till viss del. Från -99 kan du köra OBD i de flesta BMW även inom EU, ibland ännu tidigare. Andra bilmodeller hade uttaget redan 96 även i EU, det varierar en del.. FP |
|
|
Tjena Folke. Jo ,jag vet...... men det var det jag var ute efter. Kolla felkoder och köra live data. Jag har jobbar med Opel i 10 år och kört med deras instrument Tech - 1. Mer behöver du inte igentligen. Nu utlovades det att det skulle funka till min bin med hjälp av en adapter från OBD-II till 20 pin och på bilar från -96. Men som vanligt i denna datavärld där informationen på internet är ofantlig så får men inte så mycket detaljerad information om prylarna som man vill och behöver. Och ingen som igentligen kan produkten, bara att det finns att säljas. Nu blev det så att det fungerade inte alls till min bil utan just att det var till dem som hade sålts i USA. Nu är det en rätt så lång och tråkig historia men det är ju märkligt att man inte ska kunna få tag i något som faktiskt fungerar. Jag har plojt igenom dessa trådar om Carsoft så jag vet att du har forskat mycket om detta och man har ju lärt sig en hel del av vad du har gått igenom. Ådi |
|
|
Hej igen . !! En liten fråga .... är det någon som vet vad för mjukvara man använder till BMW scanner 1.3.5 . Ådi |
|
| bmwscanner 1.3.6 | |
|
Mjukvaran heter väl just BMW-scanner med olika versionsnummer osv, och så man måste har rätt interface för programmet. FP |
|
|
Sitter nu i garaget och provkör mitt nya interface och bmw carsoft. Fungerar klockrent. Har nyss kört en full diagnos samt återställt airbaglampan och serviceindikatorn så det har snart betalat sig själv. Kör med en lenovo laptop , vindows vista samt usb-adapter som det tipsas om i carsoft tråden. MVH David Öfverdahl |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Köp en trisslott : Har du fått både Vista och USB att funka så ä det läge. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hejsan ! Tack för svaret om BMW scanner, inte konstigt att det inte fungerar ..... har fått carsoft 6.5 till en bmw scanner. Nåväl, köpte carsoft interface av en annan säljare och nu fungerar det.......delvis. Vi har 2 bmw i familjen, min E34 -96 och frugans E36 -95. Med laptop och , som jag har läst av carsoft-gudarna Hasso och Folke, att man ska ha ett pcmcia card. MEN nu kommer det roliga, E36 fungerar det alldeles utmärkt med laptop och diagnos ock live data, klockrent men inte till E34. Där fick jag plocka fram en gamal stationär data med tjockskärm ock seriel port och då fungerade diagnosen perfekt men inte livedata. Både bilarna har EWS. Nu har jag en liten teori att det kan vara så att E36 har M52 motor.Trist men det kanske bara är att gilla läget. Skulle vilja få det att fungera till E34 oxo. Har någon provat med olika fabrikat på pcmcia card ?? jag har ett från LYCOM. Kanske finns det något som fungerar bättre. Hälsningar Ådi |
|
|
Jag skulle säga att det är rätt normalt resultat här. Detta är tyvärr ingen exakt vetenskap, det kan skilja mellan två bilar av samma årsmodell, man kan ha olika versioner på moduler och s/w i dessa i bilen utan att kunna se detta på bilens typbeteckning. Sen tillkommer variabler som olika PC, olika portar/adaptrar/PCMCIA-kort osv. BMW själva är inte heller förskonade från detta, har själv fått köra ifrån auktoriserad BMW-verkstad som inte fick kontakt med bilen med sin stora verkstadsdator (DIS) osv. På annan verkstad (Mekonomen) én tid efteråt gick det utmärkt... FP |
|
|
Tjena .!! Nu efter lite micklande så kan jag köra carsoft till bilen och söka felkoder. Nu har jag hittat felkod 61 ( layering flap motor ) och 34 ( layering selector wheel ) och efter mycket letande så hittar jag inte vad det igentligen är för fel. Är det nån som vet ??? Dessutom har jag hittat en sida som bekräftar mina tankar ang varför man inte kan köra live data på E34. En sida som jag skulle haft för länge sedan för då hade jag sparat mycket tid, men bättre sent än aldrig. Kanske nån annan som har nytta av den .. Länk Hittar tyvärr inte hur man lägger in en länk Ådi |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att ta bort alla felkoder, kan vara gammal skåpmat. Då är ju frågan i vilket system du hittat dessa felkoder i. Notera att det finns buggar i programmet. om det är en öppen kontakt som enbart används på vissa modeller och inget är anslutet mer än på ena kontaktparet så kan det ge en "felkod" för att det är avbrott eller felaktig brytarfunktion. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Förlåt mig Hasso, sena eftermiddagen.........felkoderna jag fick är på AC modulen. Kan man bara få reda på vad felkoderna gäller så kan man börja felsöka. Ådi |
|
Det står ju i klartext:) Börja med att radera dom inte alls säkert det är nått fel alls. Kan ha varit fel en gång förra året i mars tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Är det någon som vet var man får tag på ett PCMCIA-adepter som det pratas om i denna tråden eftersom det tydligen är minst sagt tveksam funktion på USB-adeptrarna (tydligen 1 på 50 som funkar) och jag har PCMCIA plats i min dator? Vänligen- Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.