AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.593

Är detta "garantirost"?

Sida 2 av 2
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Var förbi Wölkes och lät dom ta en titt. Bagageluckan sa även dom att det inte var att göra nåt åt. Nummerplåten sätter tydligen firman som säljer bilen dit (BMW Group i detta fall) så ska man klaga hos nån är det hos dom. Deras inställning vet jag ju dock redan tyvärr...

Wölkes hittade rost även på vänster framdörr men tyckte det var bättre jag tog det med BMW Group eftersom dom påbörjat ärendet med huven. Åkte förbi BMW på hemvägen och detta var ok. Ev. kunde dom göra halva bakluckan också för 300-500 kr eftersom dom har färgen klar när dom gör de andra jobben. Lät lågt för att vara dom så det priset bör man nog se till att få skriftligt.

Fick för övrigt väldigt bra intryck av Wölkes, trevliga människor som jobbade där. Kommer överväga dessa nästa gång det är dags för service.

Tog en ny vända runt GBG för att kolla upp lackerare som kan göra punktinsatser. Första stopp var hos Carspot. De ville ha 1000 kr för bakluckan (lackering av halva luckan) och 500 kr för stenskottet bakom bakdörren. Ok, pris tycker jag väl och verkade veta vad dom snackade om. Dock ganska nyöppnade så har inte hört några omdömen.

Andra stoppet blev hos Universal Teknik som ville ha 2000 kr för båda jobben eller 1500 kr om jag bara ville göra ett av dom. Något dyrare men gav mycket gott intryck och har ju fått bra omdömen här på forumet också. Dock hade jag hoppats komma ner i pris mer.

Fixar BMW luckan till en bra peng kommer jag förmodligen låta dom göra det och sen åka till Carspot för stenskottet. Sen får man väl fundera på om jag verkligen är beredd att behålla bilen eller om jag ska sälja den till våren. Det lär ju bara vara en tidsfråga innan ny rost visar sig. Känns dock väldigt tråkigt eftersom jag för övrigt är supernöjd med den.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Senaste nytt... :)

BMW Group hörde av sig för att boka in en tid för huv+dörr. Fick beskedet att om jag ville att lackeringen av dörren skulle bli bra skulle det kosta mig 3,500 kr för en s.k. meryta. Kunde tyvärr inte boka av huven eftersom dom redan fått och lackat den, men sa direkt att jag inte var intresserad av att låta dom fixa dörren.

Åkte förbi Wölkes och absolut inga problem att få ett bra jobb gjort inom garantins ramar. De ska fixa bakluckan också till ett riktigt bra pris.

Aldrig mer BMW Group om jag får bestämma...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

"mer ytan" skall du inte betala för.
De sa samma sak till mig. Det jag sa till dem var att ni får göra som ni vill med detta bara bilen får några nyansskillnader. Att lackeringen skall bli bra är väl en självklarhet när det gäller garantiarbeten!! Jag sa även till dem att OM det inte blir bra så får de lacka om en gång till. Det slutade med att jag fick "mer ytan" utan kostnad och bilen blev också bra!

Lycka till!

Mvh Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
slarvade lite såg jag...

De sa samma sak till mig. Det jag sa till dem var att ni får göra som ni vill med detta bara bilen INTE får några nyansskillnader. Skall det givetvis vara. :)
Jag blir lika förvånad och förbannad varje gång jag läser om auktoriserade verkstäder (BMW GBG i detta fall) som försöker strula med garantiarbeten, och tar varje tillfälle i akt att plocka kunden på mer pengar. Det är på gränsen till bedrägeri! Garantiarbeten kostar inte den lokala verkstaden en spänn, det handlar om att få arbetet betalt av BMW Sverige istället för kunden.
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Lyfter denna tråden lite ... :)

Har fått lite rost i framkant av motorhuven ovanför höger framlyse. Ingen öppen rost, utan bubbligt under lacken runt framkant av huven på kanske 10 cm längd. Har även liknande i ett av hörnen under glasrutan i bagaget. Kan detta gå på någon garanti ? Bilen är en import, men kontrollerade mil mot Tyskland.
Wegen: då du har en -02 har garantin sannolikt redan gått ut (6 år efter första reg.datum).

// Erik
We
103
Wegen
530iA Touring M-sport -02
Attans :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man får samma grejor om man byter ändå. Pilla bort det torra kittet, grunda med syragrund, kitta och lacka...
Det är något skumt med kittet som ligger direkt på plåten redan vid galvning, d.v.s det är obehandlad plåt under kittet.
har ändå svårt att tro att plåten är galvad/förzinkad på min -01:a dyker det upp rostblåsor i lacken här och där i regel runt yttre hörn osv. tex. båda bakskärmarna precis i nedre hörnen mot bakluckan och nu båda övre hörnen vid framrutan,och det ser INTE ut som plåten skulle vara galvad,vid bakskärmarna var det dessutom tennat runt plåtomvikningen och så hade rosten krypit runt tennet,nu har dessutom en av täcklisterna där man ska sätta fast takräcket/takbox börjat rosta
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo,alla 01:or är galvade, men det är inget tjockt skikt. De vattenbaserade lackerna är riktigt tunna och blaskiga och på insidor och i dörrgångar m.m. brukar det fuskas med klarlacken. Zinken offras ju i.st.f. plåten men det är ju inget evighetsskydd.
Hellre en ogalvad bil med "riktig" lack i rejäl tjocklek samt mjukt karosserikitt.
Är det tennat så misstänker jag att det är en lagning.
bilen är inte lagad,det är dessutom likadant på bägge sidor,och ja lacken är lövtunn, som vattenfärg ungefär...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.