AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.591

Är detta "garantirost"?

Sida 1 av 2
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Min baklucka har fått rost precis på kanten. Såg ut som stenskott, färgen var borta på flera ställen, alt. att förre ägaren stängt luckan med nåt olämpligt emellan.

Hur som så förskte jag åtgärda det hela förra året, men nu är rosten tillbaka igen. Sökte i en annan post tips på en bra lackerare som kunde göra ett bättre jobb än undertecknad, men fick mig då en tankeställare om detta kunde vara "garantirost". Garantin går ut om några månader så det är nu eller aldrig...

Här är bilder på luckan, hoppas det går att se nåt:
Länk
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

För mig ser det ut som att det bättrats med lackstift.
Antagligen har lacken skadats då luckan har legat och skavt mot ngt föremål som varit såpass långt att luckan inte har gått att stängas. Med andra ord, nej.

//Håkan
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Japp, det är jag som var framme för ett år sen och försökte slipa försiktigt och sedan måla med stift. Inget jobb som går till världshistorien direkt men hoppades det skulle räcka. Fick huven bytt och bakskärmen omlackad förra året så tänkte att även detta kunde vara något av de "kända" rostställena.

Då kan jag hoppa besöket hos BMW och åka direkt till lackerarfirman istället.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

mkt billigare är att fixa denna enkla rost själv. Köp grundfärg och lite slippapper och slipa bort den begynnande rosten, När du slipat så värm försiktigt med en värmepistol alt frugans hårtork för att få ur fukten ur plåten. Grunda sedan med 2 lager av grundfärgen du köpt. Lägg sedan på titansilver med lackstiftet som du redan har investerat i. Med detta har du sparat ca 2500:- :-)

Lycka till!

Håkan
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Jag var inne med min för några månader sedan.
Touringen har problem med listerna vänster/höder sida under glasluckan.
Dessa kanar ner och skaver bort färgen och det blir rost.
LÄmnade in min och fick en helt ny baklucka från BMW.
Kostade inte en krona.
Däremot så hade jag rost på ett annat ställe som orsakats av stenskott eller dyligt.
Det var inte genomrostat och därför gick detta inte på garanti.

Slutsats. Är det yttre påverkan så går det inte på garanti såvida det inte är genomrostat.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det är synd att du varit där och kladdat, vad gäller rostgaranti så ska man visa upp detta när det uppstår. På min "gamla" E39 så dök detta upp på bagageluckan och motorhuv, fotade och meddelade BMW, inga problem ny lucka och huv. Tilläggas att jag skött mina servicar till 110% hos lokal BMW handlare.
Nu har du tyvärr själv försökt då kan det bli problem. Dock kontakta BMW du har inget att förlora

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Syna bilen noga nu. Dörrar, innanför tanklock, huv och din lucka, kanske finns det mer rost nån annan stans om de nu inte godkänner skadan du redan har.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Ska ta mig en ordentlig titt runt hela bilen nu och sedan åka till BMW och låta dom titta också! Huv och innanför tanklock åtgärdades på garanti förra året. Inte hundra, men har för mig att dom kikade på luckan då också men inte ansåg att det skulle gå på garantin.

Tyvärr är det helt upp till vilken gubbe som kommer med ut och tittar. Han som kollade sist var mycket trevlig och hjälpsam medan han som lämnade ut bilen var mycket grinig när jag påpekade att lackeringen var undermålig och att dom spräckt emblemet på huven.
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Skulle fara dit och prata med dem värsta som kan hända är att man får ett nej. Annars ser det inte ut att vara ett "standar" ställe vad gäller rost men å andra sidan rostar E46 rätt så friskt över allt så borde inte vara helt omöjligt att få den utbytt.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Detta är en E39 men tyvärr inte mindre rost på den. :(
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Har varit ute och tagit en rejäl kik runt bilen.

Jag tycker mig se rostbubblor på samma ställe under kanten på huven som sist. Det har alltså dykt upp rost igen på den redan utbytta huven!! Gäller garantin på en utbytt del, har för mig att jag läst i en annan post att den inte gör det? Det är ju sanslöst att den rostar efter drygt 2 år åter igen.

Sen såg jag att nummersplåtshållaren skavt på bagageluckan i nedre vänstra och högra hörnet. Under det vänstra har det kommit rost. Är detta något som kan gå på garantin?
freddan101: Ja du har så klart garanti/goodwill på den utbytta delen också, den infon har jag fått ifrån BMW. Däremot kan du aldrig få längre garanti än 6 år ifrån uttagningsdatum.

Tycker både problemet med huven och vad gäller problemet med skylthållaren på bakluckan bör täckas av goodwill. Men återigen, kör in bilen omedelbums till BMW och visa upp den för bedömning. Får du nej så vänd dig till en annan återförsäljare.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Var förbi BMW GBG idag och mycket riktigt var det rost undre huven IGEN. Otroligt, men de plockar in det på garanti.

Värre var det med bakluckan. De tog foto på luckkanten för att ev. ta in den på detta men det var ytterst tveksamt. Att nummerplåten skavt på luckan var inget som dom kunde göra nåt åt eftersom detta var skada utifrån. Gick inte att ta på goodwill heller. Då hade jag fått klaga tidigare. Trodde faktiskt att dom skulle sagt tvärtom.

Frågan är om det är mening att åka vidare till ex. Wölkes och låta dom ta en titt? Kanske finns möjlighet att dom tar dom både huv och baklucka?
Jag hade kollat vidare. Wölkes vill kanske ha några timmars arbete betalt av BMW Sverige :-)
det verkar ju vara obefintligt med grundfärg och supertunt lackskikt+obehandlad plåt under tror fan att det rostar då,man skulle kunna tro att bilarna är lackade med vattenfärg,min 530 -01 har börjat bubbla lite här och där och när man skrapar/slipar för att bättra så ser man hur uselt lackskikt det är,verkar dessutom vara sämsta återvinningsplåten,på s80:in jag hade innan så vart det inte rost fast det var stenskott så plåten var framme,riktigt uselt av en så kallad premiumbil...
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Jag får väl köra ett parallellrace med Wölkes och se vad dom säger. Vet inte vilken kontakt varje firma har med BMW centralt och om det blir lite lurigt om både Wölkes och BMW GBG rapporterar in för roståtgärder?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Min erfarenhet är att stenskott inte rostar på E39:an, men däremot verkar det tunna lackskiktet i kombination med kittet i fogar inte alls gå ihop. Min bilplåtslagare skall fixa i ordning min. Den nya huven jag fick t.ex var snart likadan. Första gången i mitt liv som jag framhåller en lagning på befintlig del hellre än en ny från fabrik! Mina erfarenheter så här långt säger att det är en bättre lösning..
Al
29
Aleksij
525i Touring -01
Jag lämnar in min bil till en plåtslagare nästa vecka som går igenom hela bakluckan samt vänstra framdörren. Det är så skönt att bli av med rosten.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Japp, jag lär göra det också ifall jag inte får detta på garantin. Ska iaf. göra ett försök med Wölkes innan jag ger upp.

Sen tycker jag nog att om BMW gjort ett konstruktionsfel där nummerplåten skaver igenom lacken och orsakar rost ska dom stå för detta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där med nummerplåten kan ju vara ett nationellt problem med felaktig skylthållare o.s.v.
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Har jag nån chans om jag går vidare med ärendet, till BMW Sverige eller liknande? Nån som har tips på vem man ska prata med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.