AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.542

528i Touring med småfix - köpa eller inte?

Sida 1 av 2
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Är i valet och kvalet - funderar på att köpa en 528i touring -98, men den har lite småfix.

Värmen i förarstolen fungerar inte. Vad kostar det att fixa? Svårt?

Det låter från styrservopumpen, ett "chippande" ljud enligt nuvarande ägaren. Han har gått med stetoskop under huven och det låter definitivt därifrån. Tidsbrist har gjort att pumpen inte är bytt. Dessutom går bilen mycket bra, förutom ljudet som är irriterande.

Kan detta indikera något större problem? Kostnad att fixa?

I övrigt så är bilen i toppskick. Långmilare men med fullstämplad servicebok.

Ska man slå till? Priset är rätt.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Vad får du ge för den och vilken färg.
Om priset är rätt är felen bara små saker.

__
/Chrille
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Jag kan nog pruta ned till 45k. Färg = röd.

Bara småsaker? Ungefärlig kostnad att fixa?

th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Nuvarande ägaren nämner också att det är ett pixelfel på instrumentpanelen, längst ner till höger. Man ser inte hela raden där, "man ser inte alla siffror" eller nåt sånt sa han.

Det blir tre saker att åtgärda.

40-45k, Fortfarande prisvärt?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag gav 25k för min 523 för två veckor sedan. Fullt frisk mekaniskt, ett par döda pixlar och ett dörruppslag i ena bakdörren, begynnande rost på insidan av en dörr, annars helt ok. Tror det är lätt att pruta en hel del, speciellt på en röd bil. Min är ckså långmilad men med fin historik.
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
25k var ett bra pris.

Men mitt objekt blir nog svårt att pruta mycket på. Massor av utrustning; skinn, sportstolar, största stereopaketet + cd-växlare, tv, telefon, multiratt, antispinn, bensinvärmare, med mera.

Inte en rostprick, knappt någon skönhetsfläck.

Lite orolig över smågrejerna som måste fixas bara...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Läcker styrväxeln kan det bli riktigt dyrt att ordna. De övriga felen känns väl som rätt lätta att leva med eller fixa. Slå till om bilen känns rätt.
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Går det på något enkelt sätt att kontrollera att styrväxeln inte läcker? (jag vet inte ens hur den ser ut eller vart den sitter).

Enligt nuvarande ägare så märks det absolut ingenting vid körning, bara ljudet som stör.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag *tror* man märker det på samma sätt som man märker glappande p-ändar, dvs tar framhjulen kvart i tre och ruckar och känner efter eventuella glapp. Givetvis med hjulen i luften. Glappar det så kan det ju förstås bero på just p-ändarna men någon sa någon gång att det inte är så vanligt på e39.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
thebandit: Det låter ju faktiskt ganska bra. Priset känns väl helt okej om bilen är så gott som rostfri.

Är den solidröd med gula blinkers?

Lus: Det var ett riktigt bra pris :) Vad var begärt pris från början?

__
/Chrille
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Chrille: strax över 30.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Både bra prutat och bra utgångpris!

__
/Chrille
Jag skulle aldrig köpa en bil som man måste börja laga fel på med detsamma.
Måste finnas en hel uppsjö av andra liknande att köpa utan dessa fel.
Men min filosofi är förstås "betala lite mer och få något som i alla fall oftast är lite bättre i skick"

Är du bra på att meka och leta fel så visst köp den.

Kan tala av erfarenhet, kolla gärna att slitdelar är bytta.

Tex framhjulslager, ABS givare, luftbälgar, stötdämpare bussningar leder, bromsar osv. Blir det du som får byta alla delar när det börjar gå utför blir det kanske inte så prisvärt.
Skönt om föregående ägare redan kostat på den. Helt klart värt att ha i åtanke.

Värmen i förarstolen kan vara lite farligt, en hel del bilbränder som börjar i stolsvärmen. Efter initialt test med att kolla om det är ngt kabelbrott kanske det är enklare att byta stolen.

>Lus, riktigt bra pris. Grattis.

-Phil
>Spider
Tror du inte det är ett eller annat fel på en 10 år gammal bruksbil?
Tycker att det nästan alltid är ngt som måste åtgärdas.
Är bilen välskött i övrigt med mkt bytta delar så vet man ju att ägaren inte snålat. /inga övraskningar.

-Phil
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Var iväg och provkörde bilen igår kväll, resultatet:

Ljudet från servopumpen hörs knappt, jag hade inte märkt något om inte säljaren påpekat det.

Bilen går riktigt bra, motorn spinner som en katt.

Pixelfelet är litet och märks inte.

Miljoner kvitton, bilen är inlämnad på verkstad för precis alla små detaljer som ska göras. Känns säkert och bra.

Negativt: En liten rostfläck på vänster bakskärm som är lite halvtaskigt fixat, måste göras om. Och så, som sagt, stolsvärmen förarsidan.

Det slutade med att jag bjöd 42k, han ville ha 45 men skulle fundera ett par dagar. Vi får se... känns som ett bra köp om han godtar budet.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Stolvärmen "fixar" du för 200:- med en 12-volts värmesits från Mekonomen eller liknande.

Massa kvitton låter väldigt bra! Om du ofta kommer att använda bensinvärmaren i vinter innan start av motorn så behövs en bra batteriladdare - Ctek´s billigaste duger fint.

Mvh
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Det blev köp idag! Nu står pärlan utanför kåken och bara väntar...

Så här ser den ut förresten, förra ägarens hemsida + bilder: Länk

Jäklar vad kul det var att köra hem den, bilen ligger som ett strykjärn på vägen (nya stötdämpare) och motorn känns som ny. Jag tror jag gjorde ett bra köp... =)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Härligt! Grattis! Ser skitfin ut. Kan man ana en e38 och en e34 på förra ägarens bilder? :)
th
77
thebandit
E36 328i Cab -97
Hur i hela friden kunde du se det? Ja, e34an (525 -91) står inne i garaget - den ska gubben ha kvar. Brorsan hans bil är det som står utanför tror jag.

Men hur kunde du se att det var en e34a? Man ser ju knappt att det är en bil på den bilden!
Snygg bil trots rödheten!

Ser väl vem som helst att där står en calypsoröd E34 ;-)

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.