AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.280

Passar dessa fälgar på e36

Sida 1 av 2
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Hej alla!

Är intresserad av att köpa dessa fälgar Länk
Undrar dock om de passar till e36, enligt denna hemsida...Länk så är 205/55-16 modellen av dessa till e90 serien. Tänker jag fel!?

Tacksam för svar.

Mvh/cj

BMW - När du gillar att köra om!
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Kan tillägga att enligt fälghemsidan så har ET 34
ET 34 är inga problem på E36 iallafall.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Tack för snabbt svar Johan, nån mer som kan bekräfta detta, vill bara vara extra säker så man inte står där med skägget i brevlådan när det är dags för byte... på www.bmwwheels.com så säljs de endast som fälgar till E90 modellen.

Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Någon!? Har lite bråttom med att bestämma mig... vill vara tvärsäker!

Tack på förhand!

Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Har just talat med ägaren till fälgaran, de är från en E90 och det behövs "spacers"... han kan ordna fram univeralspacers på 1 cm. Erfarenheter av att köra med spacers någon, finns det bättre och sämre spacers?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vänta nu här!

Du har en E36:a som standard har ET47. Du skall köpa fälgar med ET34. Med spacers kommer du minska ET så att det blir ändå mer fel. Du skulle snarare behöva ta bort material från fälgen.
Enl. Johan går det ju bra, men 13 mm avvikelse från orginal känns lite så där m.a.p styrgeometrin framför allt.
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Med 1 cm spacer får du ET24. Det funkar definitivt inte på E36. Om du inte breddar skärmarna förstås. Eller sätter på smala däck, t.ex. 185/60R16.

mvh
Tomas
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Hmm, ET är väl måttet från fälgens mitt till navets insida? Om jag ska ha 47 mm från mitten på hjulet till navet och det är 34 på fäljarna jag tänkt köpa så borde jag väl lägga till 13 mm eller ca 1 cm... Med ET 34 hamnar väl fälgarna för långt in. Tänker jag fel!!??

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Med ET 34 hamnar fälgarna för långt ut. Titta på denna bild så förstår du varför: Länk
Kör et 20 på mina 15" fälgar med R-däck utan problem, mina vanliga 15" fälgar har ett ET på 42 alltså en diff påtotalt 44mm.Detta funkar utan problem för mig.

Nu har jag ju bara en halv E36 då bakvagnen om det nu spelar roll är från E30

En gammal sida på min sida som typ ligger i ide..

berör kanskeinte detta direkt men kanske kan var till glädje ändå?

Länk

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Nu har jag tänkt om lite, kan dessa fälgar funka utan spacers som Johan Sjöström hävdar. I så fall vore det perfekt. De är ju bara 205 breda!!!

Hoppas, hoppas!!! :-)

Vet du hur bred fälgen är?

Vet du vilken bil den suttit på?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
tillägg: mina rdäck är 205mm breda

såg nu att du sa dom kom från en E90 och då borde dom var 7" breda

Spacer blir ju som folk säger här fel dådetbreddar ännu mer

Ser att nibåda bor i stockhom, varför inte helt enkelt testa.

Jag gissar på att det kommer att funka.

mer info om fälgen: Länk

tror den heter style 32 men är lite osäker.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Tack Johan... bra råd... kanske det enda som funkar...
Har kollat runt lite, ET 47 är ju standard på E36 så dessa nya fälgar kommer hamna 13 mm längre ut, det är på gränsen tror jag, ska kolla om med säljaren om jag kan prova, räcker med att testa ett bak och ett fram...
Min bil är till synes kraftigt sänkt baktill... har m3 fälgar M Doppelspeiche/styling 68 på nu, de har ET 41 fram (225/45 R17) och ET 50 bak (245/40 R17)... det funkar... men det ser tajt ut därbak även om de borde sitta 3mm längre in än standardfälgar. ET 34 bak innebär att de sticker ut ytterligare 16 mm mot vad jag har nu, hmm, tveksamt vid närmare eftertanke...

Aha är din bil kraftigt sänkt blir det såklart tuffare.
Det har jag missat i tråden att den var kraftigt sänkt.

Nu måste du testa för att det luktar skärmvalsning annars, eller bara leta vidare. Priset var ju inte OTROLGT FANTASTIKT bra även om det var ok.

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
40-60 mm skulle jag gissa... var sådan när jag köpte den... bilen ligger typ helt parallellt med marken, bakdäckens översida av slitytan ligger precis i samma höjd som dkärmkanten, möjligen överlappar de varandra något... fick in två fingrar i sidlest, gissar att jag har 20-25 mm till godo med mina ET 50 fälgar bak. Med ET 34 kommer däcken ut 16 mm, verkligen på gränsen. Skulle det se ut som "tyskstuk" förresten, ett begrepp jag kommi i kontakt med när jag läst om spacers under senaste dagarna? :-)

Har f.ö. läst att ET 35 på E36 funkar, då borde ET 34 funka med...

Jag vidhåller min gissning på att ET34 funkar på E36 MEN om bilen är så pass sänkt som du säger är det inte alls lika säkert.

med en mutterdragare tar ni reda på fakta på 10 minuter.

Tyskstuk är inget jag överhuvdtaget gillar, för mig är tyskstuk SMÅ fälgar som breddar MASSOR utåt, lite av det får du med ET 34 och ännu mer om du trycker på spacers. Men jag fick inget störande stuk på min trots ET 20 så av den anledningen behöver du nog inte vara orolig

bifogar en länk på tyskstyk enligt mig, vissa är ännu värre än denna: Länk

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Tack för inlägget och bilden som tydligt illustrerar tyskstuk och hur det inte bör se ut. Fy bubblan, nu kommer jag drömma mardrömmar!!!

Har möjlighet att prova fälgarna i helgen elelr början på nästa vecka...

nå hur gick det?

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
radial styling 32 finns till de flesta serier så även till e36. om det är 16" du vill ha så finns ju det men det går även att hitta 17". det borde vara smidigare att leta efter dessa fälgar även om det kan funka med de fälgarna som är till salu. jag har samma fälgar som du har nu på min compact. men det är inte m3-fälgar utan bara m-fälgar. alltså de som satt på e46 med m-paket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.