AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.859

chippa 328:a?

Sida 1 av 2
Visa användare
3
RobbanHood
328i -96
Hej! Har en 328 e36. Kollade på ett chip som skulle göra 19hk/30Nm, tänkte bara höra om de är nån som vet om de blir nån märkbar skillnad och för & nackdelar med chip? Tack på förhand! //Robban
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Nej det blir ingen skillnad att chippa en förövrigt orörd sugmotor.

om du går hela vägen med vassare kammar, extraktor grenrör mm. och låter någon mappa om den (går att mappa motronic men är dyrt) så kanske du kan få ut en 15-20 hk till.

__
/Chrille
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
19 hästar med ett chip? GET REAL! Finns inte på världskartan att det är riktiga uppgifter.

//amullo
---
Länk
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Det leder nästan aldrig till mer en max 10 hk att chippa en sugmotor...hade det varit en turbo brukar det ge ca: 30% mer effekt.

/C
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag och en kompis har varsin 528i -97, alltså M52B28 och samma motor som i din 328i -96. Vi har konstaterat att kompisens är chippad då den har högre varvstopp än min. Och man märker även en lite piggare gasrespons i den chippade bilen, märk väl liten. Om den sedan är något snabbare än min vet jag inte, vi har inte jämfört. Jag har bara provat hans bil och kan bara skriva om skillnaden i känsla mellan bilarna. Skulle t.o.m. kunna vara så att hans bil är tightare i drivlinan då den gått några tusen mindre och därav känns pyttelite piggare i responsen. Om denna lilla piggare respons är värd pengarna? Absolut inte.

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Enda anledningen jag skulle chippa bilen hade varit för förhöjt varvstopp, hade höjt med 200varv som räcker för att inte råka slå i varvstoppet om man är lite klumpig.

Ur
184
Urma
118d -08
Läs under reportage här på Autopower. Där har dom chippat en E36, 328 med superchips.

Länk
Helt klart värt det, bilen blir trevligare att åka efter det
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Chippade vår 523i -97 hos TM Chiptuning, ( brukar har annons på Blocket ).
Det blev över förväntan, bättre vrid och lite råare ljud, Enligt honom gjorde det cirka 19hk och 30nM, men det blev en klar skillnad.

Om bilen ger 10 eller 19hk mer är oväsentligt för mej, fick högre vrid vid ett lägre varvtal, innan ville bilen "dippa" i varvtal när man åkte iväg, men inte nu efter chippning. Nu tänker väl någon "gasa mer" men tycker inte man ska behöva gasa som mormor för att komma iväg.

På 80-talet när vi trimmade Camaros så kunde man få en stor skillnad av att byta munstycken i förgasaren & camtider på acc-pumpen. Värför skulle inte chippning göra effekt, ändra tider på sprut och tändning kan göra underverk.

Det skulle vara en bensinsparing på 14% och det stämmer kanske, enligt färddator går den vid snäll körning (100km/h landsväg) med farthållare 0,67liter/mil utan AC, med AC på 0,72 liter/mil.

Har alltid varit nyfiken angående chiptrim på sugmotorer och när det fungerar över förväntan så blir man glad. Han sa att BMW är tacksamma att chippa.

PS. Är inte sponsrad av TMC.

Mvh Peter

Mvh Peter
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
caddie. Vad kostade chiptrimmet till din bil? TM Chiptuning anger ju inga priser på varken hemsidan eller i sina annonser. Jag ska maila också så får vi se vem som hinner svara först. ;)

------
BMW CS #04839

ca
206
caddie
523i Touring 1997
Har för mej det var 2900:-, då körde de direkt i diagnostikuttaget.

De effektsiffrorna som nämns ovanför är vad de mätt själva. Det blir en skillnad t.o.m tanten kände skillnad, det är faktiskt sant, innan chippning hade den en tendens att dippa vid igångkörning, det är helt borta nu.

De sa att BMW är de tacksammaste sugmotorer att chippa. Lycka till och berätta gärna hur du upplever det om du chippar bilen.

Mvh Peter
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack caddie. Du hann först med svar. 2900kr är lika "billigt" som Itsfun och därmed billigast i Sverige av vad jag kan hitta. Blir lite småsugen faktiskt efter att DE SOM PROVAT faktiskt är nöjda.

------
BMW CS #04839

Visa användare
3
RobbanHood
328i -96
Tror ja ska prova faktiskt. är ju inte hela världen om de inte märks så mkt. Kostar ju inte så förbannat mkt iaf.
Har testat på en 328 -98, jurgen w chippa den (nuvarande itsfun chipen) och märkte ingen somhelst skillnad. Efter klagomål från mig så sa J.W att det var två chip som skulle uppdateras och att han kanske missat ett. Orkade inte lägga mer tid på det då det inte märktes något över huvudtaget. Dessutom har jag ingen aning om det är två chip i den eller om det var någon bortförklaring, vilket jag tror
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
sattsa på 325-insug, extraktor rör och mappning istället!
ca
206
caddie
523i Touring 1997
ryk 330xi: Har aldrig hört att det är två chip att byta. Jag bytte aldrig chip, den mappades om genom diagnostikuttaget. Har hört att det finns chip som gör det motsatta, sänker effekten. Det finns såna till GM:s V8 maskiner vet jag, så varför inte till europeiska maskiner också, bara en tanke.

Davve: Om du chippar, berätta vad du tycker.

Mvh Peter
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Glömde en sak, kolla gärna att vevaxel- & kamaxelgivare är okej, kan spöka till det.

Mvh Peter
Visa användare
3
RobbanHood
328i -96
vad är de för spec. med 325 insug?
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Större än 328ans.. Du får mer toppeffekt men tappar lite på draget från botten..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
caddie. Jag är sugen då många verkar märka skillnad trots allt. Även jag har ju noterat att min kompis 528i svarar på gas på ett lite piggare sätt än min egen. Tyvärr står det inte högst upp på listan just nu men ska försöka minnas tråden eller skriva om det i en ny tråd när det händer.

Min egen erfarenhet av chip till sugisar är tudelad. Chippade en 525i -91 jag hade och på den märktes viss skillnad. Lite piggare respons och den "etapp-liknande" accelerationen som alla M50 jag provat har blev helt jämn. Lägre förbrukning blev det också. Gjorde inga mer vetenskapliga test än vanliga tanka fullt och räkna ut snittet-uträkningar, men ca 0,5l/100km lägre.
På en E30 320i med 2,5-literssexan (M20B25) jag haft märkte jag ingen som helst skillnad mer än högre varvstopp.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.