AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.707

Hur ofta gör ni lackbehandling?

Sida 2 av 2
Fr
117
Freddan101
F11 520d Touring -11
Är riktigt nöjd med Mr Cap. De har alltid gjort ett bra jobb. Senaste omgången har suttit i över två år. Fast ska nog gå på det igen nu till våren. Sitter en ny huv och dörr på och de ska väl få lite skydd de med.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Självklart så hänger ju skötsel mm ihop me hur bra/ofta man måste göra en behandling/efterbehandling o vi har flertalet tjänst-/företagsbilar som e Ditecbehandlade som vi tvättar regelbundet minst en gång i veckan o ungefär varannan gång me riktig avfettning annars me en mildare rengöringsvätska.. Däremellan tvättar dom i automattvättar.. Märks ju en del när d drar sig mot 18 månader att d inte pärlar efter en tvätt som d gör i början men när en efterbehandling e gjord igen så pärlar d sig gott o glansen hoppar upp ett par snäpp igen! :)
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
230e xDrive Active Tourer -26
-> Asken: Innan man skriver "Så här är det" bör man ha torrt på fötterna eftersom det kan tolkas som den absoluta sanningen. Jag tyckte ditt inlägg var aningen svårtolkat, men jag hävdar FORTFARANDE att SPA:s rapport säger i stort sett 'nada'! Dom säger inte ett skit om huruvida Ditec är bra eller inte. Det enda det dokumentet säger är att Ditec varit under prövning, men inget resultat. Tolka det hur ni vill, men om Ditec är som Asken säger, 'svåravfettat', så nog fan är en vaxning medelst polering nog så svåravfettad den också, i synnerhet för de bilägare som är pedanter o gör det varje söndag. För dem är Ditec just precis bara att kasta pengar i sjön, för de flesta andra också!! För LATA bilägare, som mig, är Ditec bra eftersom jag kan få en handtvätt för en jävligt rimlig peng, några hundra till o den sveper innanmätet också! Guld värt, men lackskydd, pffft...

Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hr ratata: Ett varmt tack för din postning. Du anar inte hur bekväm jag är..
Om man läser min profil så har jag försökt förmedla det du just nämner. All sanning är sett utifrån 2 personers erfarenheter. Det jag vet är att Ditec funkar mycket bra och en sökning på Ditec under "sök inlägg" lär visa något i den stilen. Jag vet hur kinkigt det är att få en produkt som är "bra". Därför finns det oberoende SP. Ditec, om det görs av ett adekvat proffs och sköts enligt instruktionerna gör att en prima BMW ser ut som 3.000mil fastän den gått 30.000mil är mina erfarenheter. tillika några taxichaufförers som jag träffat genom åren, de om några är proffs. Dock tar jag till mig att jag lär mig av varje samtal jag har med någon eller meningsutbyte för livet är en resa:)
Mvh
Asken
M3
380
M3Crille
ratata; säger rapporten nada o inget resultat? Testet just den gången va just glansvärdet o står väl ganska KLART O TYDLIGT i rapporten uppmätt testvärde eller e d fler som har problem me synen....??! ;P Huruvida bilen e lättskött eller inte o ett bra val för pedantiska bilägare som vårdar bilen ett par ggr i veckan va ju iofs inte va denna tråden handla om! Sköter man om sin bil som om d vore sitt barn (vilket försvinnande få gör) kanske inte en Ditec behandling e just för dig men för d stora flertalet i d här landet kan d vara en väldigt bra investering just för att som Asken nämner att om bilen sköts enl föreskrifter så kan en 30000 milare se ut som en 3000 milare.. Har oxå ett gäng taxibilar som kontenuerligt gör Ditecbehandlingar/mellanbehandlingar på sina bilar o även varje gång dom byter bil JUST för att bilfirmorna ger ett bättre inbytespris då bilarna e i betydligt bättre skick än obehandlade.. Men d e klart taxichaffisarna kör ju inte så många mil om året o tvättar ju sällan så dom märker ju klart inte den skillnaden eller känner av någon ekonomisk vinning... *himlar me ögonen*

För o besvara trådens EGENTLIGA fråga så görs en efterbehandling på Ditec me 18 månaders intervaller...
Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
M3Crille, jag blir lite irriterad på folk som säger att jag har problem med synen när det är de själva som har det.

Om vi skall bena upp det här så är väl en testrapport just bara intressant när den jämförs med NÅGOT ANNAT? I just denna rapport biter sig SPA själv i röven genom att inte jämföra med något annat än en just ny bil, vilken som helst (vilket är helt ointressant eftersom den nya bilen rullat 0 mil).

Om Ditec vill göra reklam av denna rapport så impar dom sannerligen inte på mig eftersom de flesta konsumenter vill veta huruvida Ditec är BÄTTRE än vanlig hemmatvätt o -vaxning under samma period. Därför vidhåller jag att denna rapport visar just 'nada'!

Varför?

Ett. - Två bilar i OLIKA områden (Göteborg o Borås är som två olika planeter när det gäller saltmängd), dessutom står det inget som helst om det finns en differens vid kösträckorna (redan där framstår SPA som idioter).

Två. - Det står inte NÄR man uppmätte glansen på bilarna. Var det samtida datum eller vid samtida miltal hos bilarna eller bara vid slutet?

Tre. - Ena bilens glans uppmättes till +-93, andra +-92. Jaha? Glansenheter? Vad är det? Om du frågar gemene man ute på gatan vad skillnaden mellan 93 o 96 dB är så har dom inte en aning. Än mer förvirrande blir de om man frågar om glansenheter. Jag har sökt på nätet om just enheten 'glansenheter'. Det enda jag hittat är att över 90 glansenheter är 'högglans'. I detta fack faller alla 'vanliga' till hus-färgtillverkare. Alltså, köper du Beckers högglans till dina dörrkarmar hemma så får du ett garanterat glansvärde på över 90.

Fyra. - Ojj, där gick den ena bilen sönder...skitsamma, vi fortsätter testen! :D

Fem. - Jag citerar rapporten "Enligt Ditec-garantin skall glansvärdet efter tre år vara minst lika högt som genomsnittet hos fabriksnya bilar"...Det är här det luktar skumraskverk. Jämfört med vad? Nya bilar? Jag förstår överhuvudtaget inte meningen med denna rapport. Skall man jämföra testobjekten med något så är det ju med en icke-Ditecbehandlad bil, inte sant? Här har man två bilar varav den ena kraschat innan prövotidens slut. Värre är, vad jämför man med? Nya bilar! Sicket jävla nys! En intressant rapport hade ju varit mellan tre likadana bilar, körda samma sträcka i samma miljö, en Ditecbehandlad, den andra tvättad o vaxad av en normalägare, den tredje bara tvättad.

Lackförsegling? Pfffft...vilket jävla nys!! :D

PS
Jag kommer även i fortsättningen nyttja Ditec, men bara just därför att jag är lat. Jag tror FORTFARANDE att deras behandling är precis lika bra som tre till fem vanliga handtvättningar medelst vaxning...men att påstå att det är nån slags 'försegling'? DET är ju bara att lura folk! Ditec är supertvätt o 'supervaxning', inget annat! Dom lägger inte på någon slags superyta på din bil!
DS

Visa användare
146
ratata
540iA sedan -02
Bäste hr Asken. Jag har läst ditt svar och är fortfarande förundrad. Jag vet inte riktigt om du finner SPA som en källa att lita på just bara för att du betalar dina skattepengar till dem? Låt mig dra en analog; - Blir ett oavlönat snille smartare för att någon annan betalar honom eller blir idioten dummare för att ingen eller du betalar honom? Bara just att det är 'staten' som står för en undersökning visar väl inte att undersökningen är rätt utförd, eller hur? Om det verkligen VAR så, så borde vi ju lita på 'staten' i alla andra fall också? Det gör vi ju naturligtvis inte, så min fråga är, - Varför tror vi att 'staten' har helrätt i en undersökning utförd 1981? Jag är helt och fast övertygad att du inte kan se skillnaden mellan två bilar, den ena Ditec-behandlad och den andra med väl utfört omhändertagande.

M3
380
M3Crille
ratata; hahahaha.. vi garvar röven av oss här på jobbet!! :D :D Har du blivit nekad en Ditec behandling på din egen bil eller??! ALLA som har synen i behåll märker skillnaden på en behandlad i jämförelse me en obehandlad.. Gör du inte d så får d stå för dig.. Skönt d finns tusentals andra som SER o framförallt MÄRKER skillnaden!! Haha.. O återigen e d FORTFARANDE bara Ditecs behandling som klarat NÅGON FORM av test överhuvudtaget av nåt annat än "Kalle i backens forsknings o kemi Ab".. ;P
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Snillen spekulerar :)
M3
380
M3Crille
jonasjonas; haha ja verkligen!! :D :D
jo
66
johan gbg
BMW Z8 -01
997 turbo -2010
Har sagt det förut och säger det igen.

Spara pengarna istället för att slösa dom på lackskydd. Tvätta bilen regelbundet, det gör jag med mina bilar och dom funkar bra sommar som vinter.

Johan
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Gott nytt år på er alla till att börja med!!

Har nog sagt det förr, det är inte kemikalierna som appliceras på bilen som är den stora kostnaden i en lack- behandling/försegling utan det är priset för hantverket bakom att få bilens lack fri från tidigare repor . Samt att man på en ny bil får bort den apelsinskalslack som man sett och läst alltför mycket om. En ny bils lack är inte det minsta slät om man kikar närmare och det är det som man polerar fram, slätheten och däri ligger en del av lystern sen. Och repfriheten. Att polera en bil är ett hantverk som tar tid att lära sig, precis om vilket annat hantverk som helst iofs. Men det kräver en viss fallenhet. Och somliga har denna fallenhet.

Huruvida guckan som sen appliceras på den nypolerade bilen verkligen förseglar lacken eller inte, det kan jag inte uttala mig om då jag inte är kemist eller lackerare men nog f-n är det skillnad på en bil med Ditec, som jag föredar, och en med "bara" vax! I synnerhet om man bara applicerat vaxet ovanpå en iofs ren bil men utan att polera den såsom ett proffs gör.

Det BLIR en större lyster i lacken samt ett annat djup i lacken samt att bilen blir tusan så mycket enklare att hålla efter. Och det håller bra mycket lägre än en vanlig vaxning.

Sen blir det upp till var och en att avgöra om man vill lägga mera pengar på att låta proffs göra ett bra jobb med jämna mellanrum och därimellan själv slippa mecka med att vaxa eller spara sina slantar och lägga ner tid ett antal gånger per år med allt jobb som det ändå innebär att tvätta/polera/vaxa bilen själv. Det finns väl egentligen inget rätt eller fel sätt att göra detta på så länge man själv är nöjd med resultatet.

Jag gillar att fixa med bilen min men jag har inte kunskapen eller skickligheten att polera min bil själv alltså lämnar jag glatt och villigt bort den till ett proffs, på samma sätt som jag gör med servicen förresten, och är så nöjd varje gång jag sen behöver tvätta bilen att det nästan bara är att skölja av den och vips är den ren och fin igen. Nu har jag en cab som jag bara kör på sommaren så det blir inte helt rättvisande men min erfarenhet bygger på mina två tidigare bilar som kördes året om och var mörka (grönmetallic och svartmetallic) där man på vintern bara behövde avfetta och sen högtrycka så vart det snyggt.

Själv kommer jag utan att tveka fortsätta med Ditec och att rekommendera detta och då ffa en speciell firma till alla som frågar.

Niklas

Fransosen
STi
Är det någon större skillnad på Ditec Å Mr.Cap? Vad ska man köra på?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har en bekant som är toknöjd med sin MrCap behandlade bil och den ser väldigt fin ut. Vad som skiljer mellan Ditec-guckan och MrCap-guckan övergår min kunskap. Jag tror att guckorna är hyffsat lika till sin natur faktiskt men det vet säkert andra bättre.

Återigen tror jag att den största skillnaden återfinns hos den som gör underarbetet. Ett taffligt underarbete kan inte döljas av ens den bästa gucka ovanpå.

Om man väljer det ena eller det andra beror nog mest på vilken firma som ligger närmast eller som man fått rekommenderad av flera eller som man själv fått förtroende för. För mycket av valet hänger nog ändå på vilken kontakt man fått med den som ska göra jobbet.

Dock så verkar det vara rätt vanligt att folk som kört med MrCap övergått till Ditec senare. Vad det beror på kan inte jag avgör eftersom jag bara prövat Ditec. Det kan ha med underbarbetet att göra, eller kontakten med personen som gör arbetet eller guckan....

STi, du får väl helt enkelt pröva den som ligger närmast :-) Jag håller i vart fall Ditec främst och kan rekommendera en riktigt bra firma i Stockholm om du vill.

Niklas

Fransosen
to
268
tooon
325ix -07
Vaxer och lackskydd har en gemensam uppgift - att _försegla_ den yta du applicerar dem på. Ett vax ÄR ett lackskydd...

Glanstalet beror till 99% på underarbetet och således på mannen/kvinnan bakom maskinen - inte vilket logga som är tryckt på hans/hennes arbetskläder...
Om du polerar en bil och sedan förseglar halva med vax och andra halven med Ditec så tror jag inte att du kommer se någon som helst skillnad i utseende.

Däremot håller Ditecskyddet längre än ett ordinärt vax(konsument-lackskydd), med all säkerhet...

STi, sök runt på de firmor som ligger i ditt närområde och hör vad andra har för erfarenheter av just dom. Om det sedan är MrCap eller Ditec är sekundärt...

Mvh
/ Peter
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mr CAP eller Ditec kan jag inte heller svara på då jag enbart testat Ditec. Jag har några i bekantskapskretsen som testat båda och samtlige föredrar Ditec. Har inte hört talas om någon som testat båda och tycker MrCAP är bättre men det finns säkert...

Jag har som sagt kört Ditec på flera bilar och har varit nöjd. Att det är bortkastade pengar kan jag inte hålla med om då håller länge och gör bilen lätt att hålla ren. Som tooon skriver ovan så är det ingen större skillnad på en nyvaxad bil och en ny-Ditecbehandlad bil men det vanliga vaxet försvinner avservärt snabbare.

På mina nuvarande bilar jag kört med PAS-lackskydd Länk Hur bra detta håller jämfört med Ditec kan jag inte svara på än men valet av PAS var mycket pga kvaliteten på förarbetet och service som Vonne är kända för.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.