|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Nu ansluter även jag mig till skaran med detta problem. Otroligt svag konstruktion av BMW, har aldrig hört talas om liknande problem på andra bilar oavsett premiumgrad. Men men, mitt problem började med att fjärren dog. Jag började då söka runt på forumet och trodde först att jag skulle behöva byta antennförstärkaren. Men efter att ha läst lite till så förstod jag att det sannolikt är kablarna. Jag har inga av de andra problem som beskrivs (i-drive, stolminne, defroster etc.) och nu har jag varit ute och testat. Det funkar att låsa bilen med fjärren om snabböppningen står rakt ut. Är den helt öppen eller helt stängd så funkar det inte. Eftersom jag är helt novis så söker jag bara bekräftelse på min "teori" om att det är kablarna som är problemet och inte antennförstärkaren. Om den vore sönder så skulle väl varken radion eller fjärrlåset fungera? Andra frågan: Är det någon i Växjö-trakten som fått detta ordnat till rimlig kostnad? Av tidigare skribenters erfarenheter så verkar det knappast lönt att gå till BMW för åtgärd? Jag känner inte för att pröjsa 15 kkr för kalaset. Tack på förhand! |
|
|
Låter som kablarna. Det är samma som det var på min. Jag kunde få fjärrlåset att fungera tillfälligt om jag tryckte lite på kablarna som gick in mot bilden via gångjärnen. Det glappar helt enkelt där. Att göra själv går ju men är knepigt då man får gå via bakhögtalarna och skarva om sladdarna i obekväm ställning minst sagt. :) Men vill man så går det. :) |
|
|
Tack för snabbt svar Hammar. Jag får vänta lite och se om någon har erfarenhet av en firma i närheten. Göra det själv är uteslutet men det måste lösas på något sätt. |
|
|
Hur vet jag vilken antenn/mottagare jag ska ha, verkar ju finnas olika? Min är fuktskadad, alldeles vit och ful på kretskortet.. Det bytet går att göra själv utan nån uppkoppling mot BMWs servicedatorer eller? |
|
|
Det går fint att byta själv hemma i garaget eller ute på gatan/parkeringen. :) Köp av BMW så borde de kunna ge dig rätt till din bil. Tror inte det finns så många olika egentligen? /Hammar |
|
|
Okej va bra. Jag tänkte mest om man nubska göra det själv kanske man kan hitta en mottagare billigare på annat håll, typ på nätet eller så. |
|
|
Länk Finns under Senaste inlägg! Aldrig mer BMW?? Jag har tagit upp problematiken på BMW sveriges Facebook sida.. Gå in och skriv något om du har eller haft liknande problem!! Ju fler vi är som visar vårt missnöje, ju bättre! // Mayo Mellström 0768- 669852 |
|
|
På facebook BMW Sveriges sida. Där tycker jag att alla som haft detta problem skall gå in och beskriva problemet. Jag startade, SÅ se till att skriva din åsikt! Länk // Mayo Mellström |
|
|
Hej, Johan, har du din antennförstärkare kvar? Jag har nämligen bytt alla mina kablar men mitt fjärrlås fungerar fortfarande inte och har i princip ingen radiomottaging heller så jag misstänker antennförstärkaren... Mvh / |
|
|
Om man som jag har mottagning i radion men nyckeln funkar inte, inte heller stolsminnet. Kan det då vara antennförstärkare? Det funkar inte heller hur mkt jag än öppnar och stänger bakluckan. Man borde väl kunna köpa sånna på skroten?? |
|
|
Verkar som att jag får joina sällskapet här. Min E61 -06 gav häromveckan meddelande om "license plate light right failure".. bytte glödlampan utan framgång. Idag slutade knappen på bakluckan att fungera. Fick öppna med hjälp av fjärrkontrollen istället. Tid bokad hos BMW om två veckor för felsökning... Ingen som fått detta på goodwill? /J |
|
|
Fick pris från BMW på drygt 5000 kr för att reparera kablarna på hö sida. En icke-märkesverkstad kunde fixa för 3500 kr. Slutade med att jag löpte lite lösa kablar på Clas Ohlson för en femtiolapp och bytte själv. Nästan alla kablar var av, hängde i en sista tråd bara. Jobbet är verkligen inte svårt om man följer guiderna på nätet och inte stressar. För mig tog det ungefär lika lång tid som BMW uppskattade, dvs fyra timmar. Då klippte jag bort de slitna och lödde dit nya förlängningarna. Så nu funkar allt som det ska! |
|
|
Ja då hoppar jag in som ny BMW ägare och lägger till att jag har nåt "antenn problem" Men mitt problem vad jag märkt är att jag har nästan ingen mottagning..Bara P1, P3 och P4 som vanligtvis har mkt stark mottagning.. inga andra kanaler fungerar... Var i Stockholm på semestern och då fick jag in Mix när jag var inne i stan men nu är allt borta igen. Lås,värme och ruta fungerar.. vad kan detta vara?? förstärkaren? eller är detta bara ett första tecken på att kablarna börjar bli skavda? alla minnen mm är ju kvar.. //Johnny |
|
|
Jaha... Det lutar nästan åt att jag får sälla mig till skaran med detta problem. Idag upptäckte jag att bilen inte gick att låsa med fjärren. Jag tog bort takspoilern för att kolla om den beryktade antennförstärkaren var fuktig men det var så snustorrt som det kan bli. Efter jag skruvat tillbaks takspoilern satt jag en batteriladdare på bilen och gick in och surade ett tag över min "nya" BMWs pålitlighet. När jag gick ut i garaget igen kopplade jag bort laddaren och testade att trycka på fjärren, och då funkade det igen... Kan en låg batterispänning kanske orsaka detta? Mitt batteri kanske inte är det fräschaste längre, spänningen med tändningen i läge 1 brukar normalt vara mellan 11,7 - 12,1 volt, är det "normalt" för ett OK batteri? |
|
|
Johnny kom du fram till vad som var fel när du hade sämre radio mottagning. Min bil är lika, förut hade jag hur bra radio mottagning som helst, men nu går det knappt få in några kanaler alls. allt annat till bakluckan fungerar så som fjärr och belysning. Har byt den klistrade antenn som sitter på insidan bakrute spoilern samt provat med en ny antenn förstärkare, utan resultat. Börjar tro att det är antenn kabeln i vänstra gångjärnet. Ni som lagat kablar, man måste ju skruva lös gångjärnet för att komma åt kablarna, i vilket läge har ni haft shopping luckan när ni lossat. fjädrarna som hjälper till att hålla upp luckan gör väl att är spänning på gångjärnen? |
|
|
Tja SXV Nej jag har inte kollat nåt mer på det... Då jag får in bättre och fler kanaler i "storstan" så kan man ju tro det är förstärkaren..? Men samtidigt funkar allt annat hur bra som helst... Ska nog ta och riva lite nån dag.. Kan vara kabeln //Johnny |
|
|
Har precis samma fel som Imba och Hammar dvs fjärröppningen fungerar enbart när bakrutan är öppen och står rätt ut. (Men ej i stängt och helöppet läge.) Är det då höger sida som någon av kablarna glappar på? Är det värt att beställa kabelsats från Tyska Sencom för 80€ inkl frakt? Eller räcker det att öppna och bara byta de som man ser är trasiga? Länk |
|
|
Okej, då var jag en av de som drabbas av fjärrlås haveri (och reset av bilstereo etc). Plockade ner antennmodulen, men den var snustorr. Tittade därefter kablar enligt tidigare beskrivningar i detta inlägg och såg då direkt att en kabel var helt av och de andra mycket nära att gå av helt... Så nu vet jag vad jag har framför mig någon av de närmaste helgerna. Tack för bra inlägg! |
|
|
Hej Vet inte om jag bidrar med så mycket men jag hade följande fel. Ingen mottagning på radion samt att varje gång jag startade bilen så öppnades shopping luckan, väldigt irriterande. Felet satt i den högra/inre kabelstammen sett bak ifrån när luckan är öppen. Vet inte vilka fler funktioner som finns i de kablarna men bromsljuset i spoilern gick också dit om man får problem med det. En kabel var av och 4-5 st var skadade, 3 tror jag såg felfria ut. Hoppas det kan hjälpa någon :-) Min bil är en 525d 07 LCI |
|
|
Hej! Nu har även jag åkt på problem med fjärrlåset på min 520d E61 -07. Jag tänkte höra hur ni andra gjorde som följde den pdf-manual som finns länkad i tråden, på sidan 2 där så pratar han om att ta bort "plastic plug" som han tvingades kapa då han inte visste hur man tog bort dem. Finns det ett enklare sätt att få bort dem än att kapa dem? Som fråga nummer två så undrar jag om någon har ett bra tips på hur man får upp shoppingluckan manuellt om knappen där slutat att fungera :) Tack på förhand! /PT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.