AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
99.194

Nycklar, stolminne, språk, radioinställningar borta på E61? Vad har hänt?

Sida 1 av 8
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Sitter här lite småchockad och undrar vad som har hänt med min annars eminenta E61:a. Häromdagen så kom jag ut till bilen, och då funkade ingen av mina två fjärrnyckel utan jag var tvungen att låsa upp via dörrlåset. Bilen startade som vanligt, men alla språkinställningar, radioinställningar och stolsminne var borta. Faktiskt går det inte att ställa in stolminnet ens, utan när jag försöker lagra in en position så rör sig bara stolen mot ett annat läge. Jättekonstigt!

vad kan ha hänt? Kan det ha med Key Memory att göra? Någon som råkat ut för något liknande?

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag pratade med BMW, och tydligen sitter en liten antenn i bakluckan som ibland kommer i kontakt med fukt. Någon som känner igen det felet?

mvh Johan
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Ratt minnet har grånglat någon gång på min,men det har bara varit o brytit tändningen så funkar allt som vanligt.Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tyvärr verkar fukt i mottagaren/antennen vara rätt vanligt på E61. Man skall undvika att spola för hårt/mycket vid spoilern/bromsljuset vad jag förstått.
ol
74
olv
535d -06
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Kan ju bara säga att det verkar vara felet. Har nu beställt mottagare a 1600 kr (med rabatt) från BMW och ska montera kalaset i helgen. Det blir säkert roligt, lära sig lite nya svordomar....

Återkommer med bekräftelse!

Förresten, tydligen beror felet på dålig tätning, och med noggrann högtryckstvätt (som för mig....) så tränger vatten in och förstör mottagaren. Så vill ni spara 16-1700 kr och tandagnisslan så pilla isär härligheten och lägg en silikonsträng, bara ett tips!

Mvh Johan
ol
74
olv
535d -06
Med torxnycklar o lite silicon går det nog bra men kolla så du har fått rätt mhz på antennförstärkaren innan du tar bort den. Jag fick ju fel jag, funkade inte alls
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Hmm, Har kollat lite på bakrutan i förebyggande syfte ( ser att det är fukt i bromsljuset) och undrar närmast hur f-n tar man sig in till styrenheten enklast? Jag kommer inte ens in i bromsljuset.
ol
74
olv
535d -06
Öppna glasluckan och under där finns 4 plastpluttar under dom torx skruvar som håller spoilern (har jag för mig)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tackar, då slapp jag leta! Jag trodde man skulle in under plastlisten på undersidan av själva luckan. Men det är alltså under glasluckan?

Mvh Johan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Var sitter denna dyra enhet på E60'n?

Är det endast E61 som är drabbad?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ja det här är ett känt problem. Jag har haft något liknande vid tre tillfällen då det inte har gått att öppna bilen med fjärrkontrollen utan jag har fått öppna med nyckel i dörren. Vid ett tillfälle var idriven sedan på tyska och alla radioinställningar var borta.

Felet är dock intermitent och jag har ännu inte lämnat in bilen för detta.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Inget lyckat byte tyvärr! Jag bytte enheterna rakt av, men det blev ingen skillnad. Till min förvåning hade delarna inte samma reservdelsnummer, däremot hade de samma frekvens.

Behöver bilen inte ill BMW för att initialiseras efter den här operationen?

Själva bytet var lätt, 4 torx-skruvar och sedan drar man hela plastdelen med bromsljus och allt emot sig, så släpper det. Tar kanske en halvtimme att byta.

mvh Johan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Johan:

Jag tror du måste initera din nyckel. Detta kan du göra själv.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Fint, tackar, Simon. Hur gör man det?

Mvh Johan
ol
74
olv
535d -06
Ska inte behövas att initera eller koppla upp sig mot någon dator enligt BMW och då jag bytte så funkade det på en gång utan problem (med undantag att jag fick fel frekvens på första mottagaren) Reservdelsnummret var dock som du skriver även ett annat på min också.. Kanske det är något annat fel, avbrott i någon kabel (böjs väl lite varje gång man rör bakluckan)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Ojoj, då blir det jobbigt. Jag vet inte ens var jag ska börja då. Kan det vara spänningsmatningen till boxen? Nu när jag tänker på det så har jag faktiskt inte testat bakrutedefrostern heller.

Det vore ju tråkigt om det inte var felet, speciellt som jag gissar att BMW inte vill ha tillbaks elprylar....

Mvh Johan
Men.. mottagardelen med antenn är ju en sak, och kan göra att man inte kan fjärrstyra låset osv. Den kommunicerar med general/komfortmodul via databuss osv om det är liknande system som på E39. Minnet för alla inställningar osv ligger rimligen i dessa modulerna och borde inte påverkas/nollställas av att mottagaren blir vattenskadad eller lägger av.
Låter närmast som att bilen behöver komma under luppen hos BMW:s verkstadsdator. Kanske en felkodsavläsning kan ge lite besked, och så bör man kanske testa den vanliga batterireseten.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag var ut och tittade till bilen, och bakrutedefrostern funkar, så det kommer spänning till den i alla fall. Däremot är allt annat dött, precis som innan.

Att stolinställningen inte funkar ingår tydligen i felbilden, såvitt jag har hört.

Tänkte också prova batterireseten, men det är lite krångligt med den aktiva styrningen. Ibland funkar initieringen enligt instruktionsboken, ibland måste den in på BMW och nollas. Jaja, 350 mil till oljeservice, lika bra de får kolla på den.

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nope, funkade inte efter att intiera nyckarna heller. Det luktar avböjd kabel till just förstärkaren. Tyvärr känns det som att sannolikheten för att just DEN kabeln skulle böjas av är minimal, jag menar det går väl 5-6 kablar upp dit och allt annat verkar fungera.

Någon som vet var jag ska börja leta? Såvitt jag vet är det nämligen första gången jag hör talas om avböjda kablar på en E61....

Mvh Johan
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Om man i förebyggande syfte vill täta så inte fukt kommer in så lätt; VAR tätar man?
Gör man det i någon spalt utifrån eller plockar man isär och tätar själva antennen? Är det elektronik så känns inte silikon som första valet heller ... iaf inte på antennboxen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.