|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Var det fel på antennkabeln? Jag har lagat alla kablar men min fjärr funkar fortfarande inte. Har fått ordning på alla andra funktioner. Eller måste antennföstärkaren kodas in när den varit utan ström? "You can call me Bon" |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej, den funkar direkt, det behövs ingen inkodning. Antennförstärkaren är både för radiomottagningen, ev dieselvärmare, samt nycklarna. Brottet på antennkabeln syntes inte utanpå, utan jag fick ohm-mäta mig fram. Tror det är svårt att se även vid högra gångjärnet. Har du bytt eller lagat alla kablar är det bara antennförstärkaren kvar.... Med vänlig hälsning, Johan |
|
Jag har fått till allt på min bil nu. Jag hade nog alla fel som listats i denna tråd. Det sista felet som kanske kan vara samma som "Bon" har är ytterst konstigt och egentligen inte löst på något bra sätt :-). När jag bytt alla kablar till silicon-modell, lött, krympslangat, märkt upp mm. så fungerade allt utom just fjärrkontrollen. Pratade med en tekniker på BMW och han försäkrade att kodningen inte sitter i själva antennförstärkaren utan längre "in" i bilen. Förstärkaren tar bara emot signalen och skickar den vidare. Jag fick också veta att den kabel som strömsätter förstärkaren är en liten röd-vit kabel som sitter i den kontakt som man sätter i förstärkaren. När jag nästan gett upp så tog jag och mätade spänningen på det stiftet och det var såklart inget där. Då tog jag batteriladdaren och gjorde en fulkoppling direkt in i förstärkaren och vips så fungerade allt. Kollade kontakt i kabeln vid högtalaren ner till säkringsdosan (det var ganska lätt att hitta vilken det var) och med den var det inga problem. Kollade då vilket stift i säkringsdosan som kabeln kopplades in på och där var det 0V. Tjuvkopplade kabeln direkt in på säkringen och då fungerade allt som vanligt. Har nu löst detta lite snyggare med riktig inkoppling men fortfarande ansluten från säkringen. Min enda slutsats är att det är något fel i den bakre säkringsdosan som kanske orsakats av kortslutning när kablarna nötts av i gångjärnet. Har kört runt med detta nu i fyra månader utan problem. Känns lite konstigt men det fungerar i alla fall. Kablaget i gångjärnet är i alla fall av högsta kvalitet. |
|
|
Till er som haft fel på förstärkaren, hur visade sig felet med radiostationerna? Mitt fel började för ca 6 månader sedan av att bilen inte gick att låsa ibland, hade upp förstärkaren och den var något fuktig så jag lät den torka och det har fungerat klanderfritt sedan dess. Nu har samma fel börjat komma tillbaka och dessutom så går inte att låsa upp heller, därtill så tappar jag inte memoreringen av radiostationer, däremot så varje gång jag startar bilen så lägger den i samma radiostation, den första som är programmerad i listan. Utöver det så låses bilen när jag kör i väg, trots att den funktionen är urkopplad i Idriven. Jag har inte haft tid att gå igenom kablarna ännu, men jag blev lite misstänksam mot förstärkaren när radiostationerna började jävlas. |
|
|
Fick samma fel för en vecka sedan. Symtom; Fjärrlåset sluta funka! Fick låsa med nyckeln och larmet gick när man låste upp igen. Idriven nollades vid ETT tillfälle, tyska menyer radiokanaler borta mm.. Åtgärd; Öppnade locket till antennförstärkaren, tort och fint! Ut med kablarna genom högtalaren enligt länken här i tråden. Det syntes tydligt var kablaget böjdes och mycket riktigt under skyddstejpen på de stället = två kablar av! Strömmen tjock röd/vit och en liten blå/vit Lappa ihop dom förstärkte lite och vipps allt funkar igen! Kostnad 27kr - en bit kabel å lite kabelklämmor =) jobb 1,5 tim |
|
| Jag hade det famösa kabelbrottet och lappade ihop det för ett år sedan. Nu har dock samma fel kommit tillbaka. Jag har inte öppnat upp och tittat hur det ser ut än. Vad är bästa sättet att få lagningen att hålla längre? Att länga kabalarna lite? | |
|
Kablar som är utsatta för böjning och rörelser är ett gammalt problem i alla sammanhang. Så här löser man det inom industri och på annat håll: Det är inte de mjuka silikonisolerade och mångtrådiga kabeltyperna som är bäst här, vilket man kanske vill tro. Anledningen till att använda mjuka och lättböjliga kablar är för hanteringens skull, inom lab och verkstad osv . I t.ex industrirobotar där kablaget konstant utsätts för rörelser använder man relativt styva och fåtrådiga modeller med noga dimensionerat isolationsmaterial, ofta speciell PVC eller PUR. De enskilda parterna i en flerledare skall ligga rakt och parallellt, inte tvinnat. I bilsammanhang tejpar man ofta ihop kabelstammarna vilket kan göra att alla ledarna inte kan röra sig fritt vid böjningen, de som ligger ytterst i radien kommer att utsättas för spänningar osv. Den viktigaste delen är där den fasta stillastående delen av kabelstammen övergår i den rörliga som böjs osv. Här måste ytterhölje, kabelskydd, skyddsslang osv harmoniera bra med kabelstammen så att böjningen kommer mjukt och gradvis i denna och inte tvärt direkt efter den fasta delen. När man reparerar och skarvar in nya kablar i stammen måste skarvarna hamna utanför den rörliga delarna. Lämna gärna kabelstammen "lös" i sin skyddsslang osv, hårt tejpade kabelstammar innebär snart nya problem. FP |
|
|
Jag hade tre kablar av till förstärkaren precis som brander86 var det den tunna blå/vita, en grov röd/vit samt en tunn röd/vit om jag minns rätt. Jag hade bara upp den stammen och trodde allt var frid och fröjd, men icke. Som E60 ägare verkar det som man aldrig kan vara riktigt nöjd. Ett dygn efter reparation får jag upp "fog light rear failure", riktigt jävla less blir man. Lampan är hel och vad jag kan se från GDS guiderna så är det stammen på den andra sidan, dvs vänster där man står bakom bilen. Visst kanske man borde haft upp båda samtidigt, men det är sommar och semester och det sista man vill göra är att skruva bil, det är bara så. |
|
| Så efter diverse kabelrep fungerar dimljuset igen. Dock fungerar fjärren sämre och sämre, man måste stå ca en meter från förstärkaren för att den ska låsa eller låsa upp. Känns långsökt med kabeltrubbel igen, kan det vara förstärkaren? Jag har ju haft fukt i den tidigare... | |
| Tack för grymt svar Folke! Nu skall jag på't igen. | |
| Jaha, då slutade även min fjärrlåsfunktion att fungera i helgen. Jag köpte ny antennförstärkare idag och nu funkar det igen. För er som lider av samma problem och vill slippa att larmet går varje gång ni vill in i bilen så är det säkring nr 51 som skall tas ur. | |
|
Efter semesterns lata dagar har jag ingen öppnat kabelstammen utan att hitta fler fel. Fortfarande måste man stå riktigt nära förstärkaren för att bilen ska gå att låsa upp, råkar man stå framför bilen fungerar det inte alls. Jag har inga övriga problem med radio, språk inställningar etc. Finns det någon som har tips på vad man ska göra? Det känns ju som den får/tar emot signal men den är för svag. Finns det någon speciell kabel som är till själva antennen? |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Jag hade samma fel på min som jansundin (tack för tipset). Ingen ström på kabeln till antennförstärkaren, dock borde det inte vara en lösning i ditt fall. Tipset är att du mäter den röd/vita kabeln som går till antennförstärkaren. Har du ingen ström i den så gå vidare, stick hål på den nere i kabelhärvan vid säkringsdosan samt mät uppe för att se om du har kontakt. "You can call me Bon" |
| Kan vara nyckeln som slutat ta laddning också | |
|
Båda nycklarna har samma fenomen, för att förtydliga det hela. Jag kan både låsa och låsa upp bilen, dock så fungerar det bara ca 0,5m i anslutning till bilen, och råkar jag så framme vid motorhuven fungerar det inte alls. Jag har som sagt repat den grova röd/vita kabeln p.g.a det inte fungerade alls. Efter repet fungerade det klockrent ett par dagar innan i samma veva började larma för dimljus bak och fick dålig räckvidd på fjärren. Teorien med skador kring säkringsboxen kan vara värd att kolla upp, men hur vet du exakt vilken kabel som går vars? |
|
|
Nån som vet vad den BRUNA kabeln har för funktion? Som sitter i den vänstra kabelrännan, den håller nämligen på att gå mitt av. Hade lite dålig mottagning på radion i morse, men sen pillade jag lite där och nu fungerar den fint. Vilket fall som så måste jag skarva den men jag tänkte om någon visste. mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
jag tror fukt har varit mitt problem det har ju regnat massor i höst och bilen har stått mycket ute då började fjärren krångla ett tag funkade den bara om jag höll den mot bromsljuset/spoilern på bakluckan stod jag en bit ifrån så hände det ingenting senaste tiden har det blivt kallare och uppehåll då börjar fjärren funka igen |
|
Vinyl: Brun kabel är jord i tyska bilar, och även brun med svart rand. Det finns ett mektips "Generellt om elsystem" som beskriver kabelfärger och en mängd annat, för E39 i första hand men gäller för flera andra modeller. FP |
|
|
Ok, då behöver man inte va så orolig. Ska kika på den sidan, Tack Folke. mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
|
Det är nog jordkabeln till bakrutevärmen. jag fick laga den på min bil häromveckan. Kan vara värt att laga den innan den går av då vnågra har råkat uta för att när det endast är några trådar kvar så blir de så varma att de smälter håll på slangen tilll bakrutespolningen som också sitter brevid. lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.