AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
99.229

Nycklar, stolminne, språk, radioinställningar borta på E61? Vad har hänt?

Sida 5 av 8
Låter mer än rimligt dyrt, jag hade nog stått på mig en del där. Bilen var alltså runt 3 år när du upptäckte problemen?
Oftast har BMW som policy att inte klippa och skarva i kabelstammar men det går utmärkt att fixa om det bara är åtkomligt, man får nog plocka ner en del inredning osv för att komma åt men allt går, och inte skulle det kosta några 19000...

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ceejay:

Här finns bilder och GDS på hur du kommer åt kablarna i bakluckan: Länk

Regga dig på 5series forumet så kan du ladda ner detta dokument: Länk

Mvh
Ce
4
Ceejay
Peugeot 508GT SW -11, Partner LeMans -07.
Tackar för tipsen, nu funkar allt igen.
Det va bara en kabel av på höger sida samt några höljen med hål på, tog även en titt på vänster sida. Där va den bruna 2.5 kvadrataren av, men i takt med att trådarna i den gått av så hade tempen blivit bra hög skulle ja tro.
Den hade smält hål på spolarslangen den va hoptejpad med så den va det hål på, konstigt nog har de aldrig luktat i kupèn, för ja antar att de är nån liter som runnit i karossen!
Den svarta 2delade "plåthylsböjen" som kablarna gick i vid gångjärnet gick de fin fint att låta sitta kvar, första tog ja bort men plastpluggen som höll den på plats blev inte de den va. Stripe genom hålet funka de med.
Så på andra sidan sprätta ja bara isär den och fick lös kablarna på så vis.
Nu har även min fjärrnyckel slutat fungera samt tyskspråk i idriven. Radiostationerna har även dem försvunnit.

Jag är gärna med och driver det här mot BMW. Det kan inte vara annat än en stor felkonstruktion
fl
5
flien
BMW X5, 3.0i E53 -03
Har fått samma problem på min 525 d touring -06.
Någon som har en antennförst till salu?
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!

Samma problem här. Bakrutans värme slinga slutade fungera för några veckor sedan och i förgår började nycklarna krångla. Ja!

Hoppas att det är kabelbrott som jag kan fixa själv... Har redan laddat ner och skrivit ut GDS instruktionerna. Hade samma fel på min förra BMW, en E39, som jag lagade själv... Så det borde gå...

Vet någon vart jag kan hitta bra GDS på hur man plockar ner dörrsidor fram i en E60/61. Det är ngt som skramlar rejält i dörren vf.

Mvh
Raif
Kr
33
Krångligt
BMW Z4 -06
BMW 520D M-Sport -12
BMW 520D M-Sport LCI -07 Såld
BMW 530i M-Sport -01(såld)
BMW 525i M-Sport -03(såld)
Har råkat ut för att radion inte får någon mottagning längre, efter att vi har öppnat bagageluckan. Har sedan fungerat efter ett tag igen. Detta har hänt två ggr. Men vi köpte bilen begagnad hos en BMW åf. med ett års garanti eller 2000mil.
Påpekade detta för killen som sålt bilen. Fick en tid på verkstaden idag, och då konstaterades att det är antagligen kabelbrott, vet inte om dom byter ut antennförstärkaren också. Verkstaden hade nämnt för min sambo att det dröjer några veckor innan dom kan hjälpa oss, och om bilens fjärr inte längre skulle fungera fick vi använda nyckel.
Det verkar inte vara några problem att få detta gjort på garanti. Brukar alltid köpa bil privat, men i detta fall så känns det bra att ha köpt på firma! Bilen är E91 520D -07 LCI. Hoppas nu att vi slipper bekömmer med detta i framtiden.

== Åker bil och KÖR MC! ==
Bi
8
BimmerDude
120i -06
325i -06
530d - 08
Nu har även jag fått problem med fjärrlåset och löst det med GDS-beskrvingen som Rob_t_j72 länkade till på 5series.net

Fjärrnycklarna tvärdog samtidigt och i samband med det övegick iDriven till tyska och alla radioinställningar försvann. Jag läste beskrivningarna här och misstänkte fuktskadad antennförstärkare eller kabelbrott.

Lämnade in till en fristående BMW-verkstad och hoppades på max 3.000 enligt Johans beskrivning tidigare i tråden. Tyvärr blev det inte riktigt så. De felsökte och lyckades utesluta allt utom kabelbrott. Innan de började leta efter kabelbrottet ringde de och frågade om jag tyckte att det var värt 15.000 att få det lagat (byta ut hela kabelstammen). Trevligt och proffsigt gjort. Däremot kändes 15.000 lite jobbigt med tanke på att flera här har gjort det själv.

Eftersom de hade säkerställt att det med största sannolikhet är kabelbrott och dessutom bra väder i helgen så plockade jag isär enligt GDS-beskrivningarna. Det såg ut nästan exakt som på bilden. 1 kabel var helt av, 1 kabel gick av bara jag rörde den och på ytterligare 3 hade isoleringen gått av. Det såg ut som om någon hade knipsat sladdarna med tång. Uppenbar konstruktionstabbe. I alla fall, 4.5 timmar senare (inklusive en tur till OKQ8 för att fixa skarvhylsor) så hade jag sparat 10.000 (verkstaden korrigerade ner priset när de upptäckte att det fanns ett reparationskit). Helt klart värt besväret och inget svårt att reparera även för en som inte har speciellt stor vana av att meka.

Jag vet inte hur pass länge skarvningen kommer att hålla givet att kabelhärvan blir betydligt tjockare på just det stället där de tidigare har gått av. Men nu funkar det i alla fall! Tyvärr har jag fått ett felmeddelande på aktia styrningen: "active steering inactivated". Någon som vet hur man får bort? Jag antar att det aktiverades när jag kollade säkringar.
Bi
8
BimmerDude
120i -06
325i -06
530d - 08
Glömde tacka alla som har postat här för hjälpen!

Synd att BMW gjort en sådan uppenbar konstruktionstabbe på en annars så bra bil. Och väldigt dåligt att de inte tar på sig ansvaret när man ser och hör talas om bil efter bil med samma problem på exakt samma ställe.
Om man byter sin antennförstärkare, behöver man då koda om nycklar för att få fjärrkontrollen att funka?
Ka
6
Kallelindahl
E61 - 520 d
Trodde det var förstärkaren då allt annat fungerade, men nu när vintern börjat komma så fungerar ej avfrostningen på bakrutan. Fråga: kan det fortfarande vara förstärkaren eller är det kabelbrott istället?

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Gissar på kabelbrott. Har du kollat så att t.ex, bromsljuset på ovansidan av bakluckan fungerar?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vilken kabel som går av beror på vilken kabel som hamnat närmast "läppen" som sitter för att hålla kablarna på plats. Kabeln böjs nämligen mer än man ska böja en kabel och då spricker isoleringen och sedan går kardelerna av en efter en. Värmen i bakrutan är extra känslig då man valt att dra en lång grov kabel från kontrollern fram i bilen till själva bakrutan. Värmeslingan är har ganskla låg resistans och i kabeln går därför ganska hög ström och resistansen i kabeln används delvis som strömbegränsning. Försvinner några kardeler i den kabeln så ökar resistiva förlusterna och strömmen till bakrutan begränsas direkt. Då blir den inte ordentligt varm.

Konstruktionen är för mig helt obegriplig skulle aldrig ens tänka mig att göra något så dumt. Naturligvis har man en enkel mos-switch som styrs via kontrollkabel, men det kostar ju några ören mer så kanske inte är värt det på en bil som man får betala 500tusen sek för ny. Man skulle enkelt kunna lagt till den här funktionen på kortet under spoilern och styra via serielinan som redan finns där. Det kortet är för övrigt under all kritik också, felkonstruerat. Efter att jag lagade mitt så passade jag på att bygga om mitt för att få ordentlig räckvidd( normal räckvidd). Sedan har jag lackerat mitt kort så att den fungerar under vatten eftersom att kapslingen också är felgjord. Skulle tippa att kapslingen håller IP64 men borde vara klara IP68 med tanke på att det regnar ibland.

IP68 är ju vattentätt ner till visst djup, dvs trycktätt, kanske lite overkill eller...)
Redan IP54 klarar av strilande vatten utan problem.
Det där med att matarkabeln för bakrutevärmen används som serieresistans och strömbegränsare var överraskande. Har du nån källa på detta, eller nån teknisk beskrivning? Det skulle vara intressant att ta del av detta isf, och vilka bilmodeller det gäller osv. Jag kan inte se några fördelar med att bränna bort en del energi i kablaget, varför skulle man öht strömbegränsa? Värmetrådarna på rutan funkar ju själv alldeles utmärkt som strömbegränsare och är designade för en viss effekt vid nominell spänning osv.
Eftersom systemet är trögt brukar man effektbegränsa genom pulsning av effekten med låg frekvens, i bakrutevärmare, värmestolar osv. E39 bl.a använder denna teknik.

FP
Ny
2
NyköpingsTobbe
116i - 2006 samt en 520 Touring Diesel - 2007
Tusen tack för beskrivningen för att fixa kabelbrotten. Läste detta forum 21.00 under kvällen då centrallåset inte funkat på några dagar. Jag har tidigare haft isär antennförstärkaren och kollat den. 21.10 låg jag i bagageluckan med pannlampa och en bil på tomgång ( -10 grader ute ). 22.49 var barnstolarna på plats igen och med ett glatt leende och ett fungerande centrallås gick jag in.
Frågade på BMW under dagen och de tyckte att jag skulle börja med att byta antennförstärkaren ( det billigare alternativet på över 4.000 kr ) annars var det att köpa en skarvsats och lämna in bilen och det skulle gå på upp emot 10.000 kr. Fn om man hade den här timlönen, då skulle man kunna åka sprojtans nya bmw-bilar. 1 timme och 39 minuter besparade mig åtminstone 14.000 kr.
Ett tips för dem som hamnar i samma situation. Börja INTE med att byta antennförstärkare utan följ instruktionerna (skitenkelt) och kolla ev kabelbrott. Funkar inte det... Ja då kan du fundera på antennförstärkaren.

// Tobbe
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej,

sorglustigt nog har nu bakluckefunktionerna i nästa 535 lagt av, 3 år efter att den förra 535:an pajade. Dock är det värmen i rutan, spolningen (slangen har pajat med läckage som följd) samt radiokanalerna som pajat nu. Dessutom tycker jag värmen är sämre, så jag funderar på om dieselvärmaren pajar ur även om man inte har fjärr till den? För jag antar att det sitter en dieselvärmare som stödvärme?

Frågan jag tänkte ställa var om jag ska leta vid vänstra Gångjärnet nu, med de symptom jag har? Är det samma arbetssätt fast jag plockar dn vänstra högtalaren?

Med vänlig hälsning,

Johan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Stödvärmen i E6X är av el. Om bilen har Webasto parkeringsvärmare, används denna som stödvärme under +5 grader och när kylvattnet är kallare än 73 grader.

Trist med bakluckan! Inga bilder på "nya" bilen ? Kommer ihåg din förra "vollaustattung" 535'a :-D
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej, tyvärr är den här klart blekare. Den förra var helt sanslöst välutrustad! Den här är välutrustad men utan m-paket. Finns till salu på powerbörsen!

Tack för info, då är det nog mikrofilterna som behöver bytas.

Med vänlig hälsning,

Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag rev ner kablarna på vänstra sidan nu ikväll. Det gick fint, kabel till bakrutevärmen var av så jag lödde ihop den. Slangen till spolningen hade smält, så den får jag byta ut. Men jag får fortfarande inte radiomottagningen att fungera! Jag har ju fortfarande kvar min nya antennförstärkare från förra bilen, den som jag aldrig behövde byta. Jag kopplade in den istället, men fortfarande ingen mottagning.

Frågan är om antennkabeln kan ha smält ihop invändigt fast den ser ok ut på utsidan? Någon som har kollat på det här?

Med vänlig hälsning,

Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu har jag fixat allt även på den här bilen! Det var inte lika enkelt att laga funktionerna vid vänstra gångjärnet, så jag skulle behöva fixa till det lite snyggare när det är varmare ute.

Vill någon köpa en antennförstärkare har jag en ny 868,4 MHz i kartong till 30% rabatt.

Med vänlig hälsning, Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.