|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag känner inte till hur man kan inaktivera sirenen men det bästa vore om du hade möjlighet att testa med en ny förstärkare, om någon du känner har en E61 som du. Alternativet är att chansa och köpa en ny från BMW. I mitt fall var det givetvis sladdarna (som du ser på bilden i mitt förra inlägg). Jag köpte en ny förstärkare och det hjälpte inte, de problem jag hade var bara inställningar kopplade till nyckel-minnet så att säta. Personen som köpte min nya förstärkare, som jag först prövade med, hade just samma problem som du, att larmet gick igång, efter byte av förstärkare så löste sig hans problem. Nu är det kanske inte garanterat att ditt problem löser sig med en ny förstärkare men det kan vara värt att prova. Det är också enkelt att byta själv, kan maila dig bilder på hur man gör. /Hammar |
|
|
Du får jättegära maila mig bilder. Som du säger, är problemet förmodligen (förhoppningsvis) förstärkaren så jobbet måste nog göras. All informations som kan förenkla det jobbet är varmt välkommen. Du har ingen aning om var sirénen sitter? Som sagt, att bara klämma in något ljuddämpande hade gjort gott för grannsämjan tills jag fått tid att byta boxen. Vad säger BMW om dina kablar? Jag har förstått att de inte gör något Goodwill-ärende av detta men det är ju skandalöst att en bil av denna kaliber får sådana skador. /Henrik Gröngöling |
|
|
Så länge det inte är många som tillsammans gör något åt saken är det troligen svårt att få "rätt" till någon form av förlängd garanti på detta. Men det är något alla förr eller senare kommer att råka ut för om man använder bagageluckan normalt. Tycker vi borde ha en namninsamling på alla som råkat ut för detta problem, och även förstärkaren. Här kan du ladda ner min lilla guide med bilder: Länk Länken som finns här i tråden är också bra, den beskriver egentligen samma sak men mer inriktad på att lösa problemet med de trasiga sladdarna. Lycka till. /Hammar |
|
|
För att stänga av larmet kan du ju testa detta, när man ska låsa upp vrider man nyckeln åt höger och håller den där i ca 1sec sen vrider man till vänster och då ska larmet vara av. Funkade för mig när jag hade samma problem. //Emil |
|
|
Emils avstängningsmetod funkade inte på min bil. Dock kom jag på en idiotisk men fungerande lösning som jag använt hela sommaren till grannarnas glädje. När man låser upp med nyckeln och håller kvar nyckel vriden motsols öppnas alla fönster efter några sekunder. När det är gjort lutar man sig elegant in och trycker in nyckel i tändningslåset. Därefter kan man öppna dörren utan att sirénen ljuder. Att man framstår som en raffinerad biltjuv varje gång får man ta. En vacker dag skall jag trots allt åtgärda felet. /Henrik Gröngöling |
|
|
alf1agt: Det är inte så att batteriet i din nyckel är slut och att det är därför inte larmet går att stänga av med Emils metod? Bara en tanke som slog mig. Vet inte exakt hur elektroniken i E60/E61 fungerar... /Hammar |
|
|
Tack för tanken men det är inte troligt Batteriet laddas under körning och ingen av nyckarna fungerar. Enl. BMW går det inte att se detta fel i en diagnos heller. Enda alternativet är att testa med en ny antennbox för att konstatera om det är den eller kablaget. /Henrik Gröngöling |
|
|
Har lagt upp hela instruktionen för byte av förstärkaren här: Länk Hoppas det kan hjälpa några. /Hammar |
|
|
Efter att ha slösurfat lite på forumet verkar det finnas hur många som helst som har eller har haft problem med kablarna till bakluckan på E61 modellen. BMW vägrar good-will vilket naturligtvis beror på att felet är för stort för att man skall bjuda på enstaka reklamationer och att det generellt bara inträffar på bilar som är något år och har gått en bit. Enda sättet att sätta press är att hänga ut detta offentligt ex,vis via en grupp på Facebook och kontakta marknadsavdelningen på BMW Sverige. Vem tar initiativet? |
|
|
Hej har samma symtom på min bil , men jag har et till problem, att jag inte kan öppna glasbakrutan, antagligen kabel av till den med. Så kommer ju inte åt allt under vingen. är det någon som vet hur man öppnar glasrutan? Tack på förhand. Skriv inte sök för jag har sökt på hela google utan att finna svaret tyvärr. |
|
| Om det inte går att öppna bakrutan så är det troligen mikrobrytaren det är fel på och inte någon ledning. En kompis hade det problemet och köpte ny mikrobrytare. Jag kommer inte ihåg hur han fick upp rutan för att byta den men jag tror han fick hjälp här på forumet. | |
|
Jaha, då har vi en till med samma fel.. Bilen inne på Ditec-behandling och när den kom hem fungerade fjärren kanske en dag.. Sedan vart den död, larmet går när man öppnar dörren, stolsminnet fungerar inte utan M-knappen lyser inte och det går inte att spara inställningarna.. Dessutom försvann min parkeringsvärmare i datorn (?) Den finns liksom inte kvar där och går således inte att starta. Efter att ha läst tråden och eftersom felet uppkom efter NOGGRANN högtryckstvätt misstänkte jag direkt antennförstärkaren. Åkte in till BMW och köpte en ny och bytte.. Ingen effekt.. Alltså tyder det väl då på kabelbrott någonstans.. Hur mycket jag än drar och böjer i kablarna får jag ingen förändring... Skulle det kunna vara något annat som hänt på verkstaden.. De har ju säkert öppnat och stängt bakluckan ett tag också i och med att jag samtidigt lät dem filma rutorna.. Finns det månne någon säkring man kan kolla på, den tyska beskrivningen förstår jag inte alls, konstigt att inte BMW skickar med en svensk säkringsförteckning... Någon med idéer, känner inte riktigt för att slita loss kabelhärvan och börja blindleta trasiga kablar innan jag uteslutit alla andra felkällor.. Det talas ibland här om "batterireset".. Vad innebär och hu gör man.? Är det en riskabel operation?? /Marcus |
|
|
hej, en till med samma fel. Kommer och går, hittills 3ggr. Service bokad och skall bli spännande och se vad dom hittar (kablar och/eller antennförstärkare). Många många tack till er alla för ett magiskt forum! /S7 |
|
| I mitt fall var det sladdarna som var av.. Konstigt nog flera stycken på en gång, däremot de samtidiga symptomen..! | |
| "därav de samtidiga symptomen" skulle det stå :S | |
|
Saxat härifrån: Länk "Tog ut antennförstärkarkortet och konstaterade att där fanns en krets som heter TEA6101. Kretsen har till uppgift att switcha mellan olika antenner beroende på vilken som har bäst styrka. Den här kretsen matas på pin 1 men där sitter en liten switch med en diod som visade sig vara helt fuktskadad. Jag vet inte vad dioden heter, det gick inte att se men det är nog det som är felet. Återkommer när jag vet mer, blir nog tvungen att modifiera det här lite för att få det att fungera igen." Mvh |
|
|
Intressant, och bra att felet ringades in. Efter byte av diod funkade det igen och typ av diod är inte kritiskt här, en vanlig 1N4148 eller motsvarande fungerar, hål eller ytmonterad. Märkligt att denna kretsen sitter bak vid antennen och matas med LF från radion, den integreras normalt i radion och skickar switchsignal bak till diversitykretsarna i antennförstärkaren. Hur som helst så verkar det som kapslingen till denna enhet med elektronik är helt undermålig. FP |
|
|
Sitter också i träsket med strulande förstärkare, med tillägget att glasluckan inte går att öppna... Ett hyfsat svårt problem då även plasten på bakluckan som sitter för låset för glasluckan är skruvat så det inte går att ta bort om inte glasluckan är öppen, en idiotsäker konstruktion alltså. Det gick att öppna plasten i nederkant och åla in armarna tillräckligt för att lossa låset till glasluckan och öppna detta så glasluckan öppnas. Ser ut som jag brottats med 25 hankatter när jag tittar på underarmarna. Gjorde samma sak i somras men då fungerade c-låset igen efter jag tog bort och återmonterade förstärkaren, med facit i hand skulls jag köpt en ny direkt och satt dit. Frågan är bara om det är den som är kass, tittar jag i den ser den OK ut, jag funderar mer på om det är dålig jordning för den är oxiderad där den skall jorda mot karossen och det har säkert stått vatten då man ser kalkavlagringarna. Passade även på att dra lite i kablarna i somras och de verkar hela. Får väl ta och köpa en ny brytare till glasluckan och en ny förstärkare och hoppas att det fungerar sedan. |
|
| jag har en helt ny och oanvänd förstärkare om du är intresserad.. för mig var det nämligen knäckta kablar som var problemet... | |
|
Blev så full i skratt av den här problemtråden. Måste bara få dra min "historia". De hela började i fjol vinter när ja upptäckte att elrutan ej fungerade när ja ville avfrosta bakrutan, sen rullade problemen på. Mellan +3 och -3 grader ute "poppade" bakrutan upp ibland i stadstrafiktempo och släppte samtidigt upp insynsskyddet som då blev utsiktsskyddet. Man kunde slå igen den och den fjädra upp direkt, låsa med fjärren först och sen slå igen den så stanna den kvar. När man startade bilen fick man ett infomedd om att set time and date. Men i sommar har de varit lugnt på alla fenomen tills nyligen. Nu har min fjärr slutat fungera, och radion lär man söka kanalerna på vid varje start. Men tid datum funkar. Sen om de va laddningen i låset eller själva fjärren som felade visste ja ej. Hade bara en nyckel i min ägo så en ny inkl fjärr för 2100:- inhandlades, och va lika död som den andra. Hade en large garanti så ja boka tid för felsökning i Gävle, va de laddningen av nyckeln tog garantin det och vice versa. Fick ett glädjande besked av repratören att de va kabelstammarna i bak som behövde bytas, en nätt operation som dom ville ha 19`000:- för... Och nästa glädjande besked han gav i samma andetag va att min garanti inte omfattades av kabelstammar, så ja fick även bekosta felsökningen på 1000:-. Men såg många tips på hur ja ska kringgå larmandet, så ja anammar det tills vidare. Ceejay |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.