AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
99.210

Nycklar, stolminne, språk, radioinställningar borta på E61? Vad har hänt?

Sida 3 av 8
LO
22
LOTEZ
525iM M-sport Touring -05
Jahopp,

Då var det bytt och klart. Min var defenitivt fuktskadad!

hade lånebil E60 520d. Mycket trevlig motor måste jag säga... blir nog 530d när nya karossen kommer. Vad är förresten nya karossen benämningar? dvs mots till e60 & e61...

/ Lotez
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
F10/F11, än så länge...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu är mitt fel fixat. Jag lämnade in den på BMW och de felsökte, men ville ha 3000 kr för att fixa felet. Det tyckte jag var lite mycket då det bara var en kabel som var avbruten.

Det är lite fix att ordna detta, det tar nog en 3-4 timmar i och med att högra kabelstammen till bakluckan måste lossas helt, högra bakhögtalaren måste demonteras och kabelgenomföringen ovan måste också skruvas loss. Sedan får man dra igenom hela kabelstammen till högtalarinfästningen för att kunna skarva kabeln. Jag gjorde en enkel skarvning, men tyvärr var alla kablar mer eller mindre skadade. Urdålig kvalitet på ett så utsatt ställe!

Så vill någon ha en förstärkare har jag en oanvänd ny i kartong till 25 % rabatt, för BMW tar inte tillbaks eldetaljer....

Mvh Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Johan, jag är mycket intresserad av hur du lyckades göra det hela.
Har du några mer detaljerade instruktioner från A till B så att säga?

Jag har demonterat högtalaren och ser där bara själva kabeln som går in, den är skyddad av en konstig gummi-damask av något slag, går den att lossa på menar du och där dra bak kablarna, ner genom högtalarhålet och sedan skarva om med lika långa kablar och trä igenom samma väg?

Jag behöver troligen göra samma sak som du och vill heller inte lägga ner 3000:- på jobbet åt något man kan göra själv. :-)

/Hammar
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Du är rätt ute, det sitter en skruv i gummi-damasken som du kan skruva loss och sedan dra igenom kablaget. Men du måste först lossa alla kablar runt antennförstärkaren (dvs samma arbetsgång som om du ska byta antennförstärkaren), och även kabelbryggan bredvid gångjärnen till luckan, och plastskyddet runt gångjärnen.

Jag var lyckligt lottad, BMW hade monterat isär allt när de felsökte och sedan behövde jag bara skruva ihop!

Säg till om du behöver mer stöd!

Mvh Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En fråga till bara, vad fick du köpa som gick åt under operationen?
Kan vara bra att ha samma färgkodning på kablarna tänkte jag. :-)

Köpte du kablar från BMW eller använde du egna från annat håll?
Var det något annat du behövde byta i samband med arbetet?
(Något som kan riskera att gå sönder som man kanske ska ha i reserv?)

/Hammar
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag lödde bara ihop den trasiga kabeln, vilket nu så här i efterhand känns lite slarvigt. Ska det göras ordentligt så ska man skarva direkt efter kontakten vid antennförstärkaren och byta ut en halvmeter eller så. Då behövs proffsgrejer, eller en väldigt bra lödpenna + krympslang. Annars lyckades inte jag ha sönder alltför mycket mer....

Mvh Johan
Johan,

Har du kvar antennförstärkaren? Tror min pajat. Går ej att öppna med annat än nyckeln. När strulet började fungerade det dock till och från varför jag misstänker att det är nåt glapp. Nu är det dock helt dött sedan ett par månader.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Om inte Johan har kvar sin så finns min kvar.
Den är helt ny, har endast kopplat in för att kunna utesluta om det var fel på förstärkaren eller om det är glapp.

Om förstärkaren är trasig borde mottagningen vara dålig på radio/TV misstänker jag.
För min del när det bara är glapp är det fjärrlåset och stolminne (och alla inställningar som hör till) som inte fungerar ordentligt.
- Kan vara bra att tänka på.

/Hammar
va
15
vandaley
320d xDrive Touring -14
Nu har mitt fjärrlås pajat också, är det någon som har kvar antennförstärkaren?

//Emil
va
15
vandaley
320d xDrive Touring -14
Nu har jag iallafall kommit på hur man öppnar bilen utan att larmet går igång. När man ska låsa upp vrider man nyckeln åt höger och håller den där i ca 1sec sen vrider man till vänster och då ska larmet vara av. Jag tror mina grannar gillar detta.
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Nu råkade även jag ut för denna trissta sak, jag var en tur upp till
Riksgränsen för skoteråkning och på vägen hem var det snöblandat regn
som slog upp på bakrutan. Ställer in bilen i garaget och dagen efter helt död.
Jag har varit noga när jag tvättat och aldrig sprutat rakt mot spoilern där
förstärkaren sitter. Man kan ju fundera på hur dom tänkte när dom placerade
den där? I V70 jag har sitter den integrerad i backspegeln. Döm av min förvåning men BMW i Luleå har denna del på lager, uppenbarligen ingen ovanlig sak. Nu skulle jag ändå göra en hjulinställning så jag lämnade in bilen då dom bara skulle ha några hundralappar för att byta den, Den kostade dock 2100 kr. Vilket är det bästa tippset ni har för att täta den nu,
vill ju inte köpa en ny om ett år!

MVH Baccala
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Innehåller denna förstärkare även fm-förstärkare eller finns den någon annanstans? Min radio är plötsligt mer eller mindre död, men oavsett om jag drar ur anslutningarna till denna box ( som för övrigt i min bil var helt fukt och dammfri under skyddslocket) så sker ingen förändring av signalstyrkan. Är det månne kabelbrott och i så fall vilken kabel leder fram till radion?
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Det här felet har jag surnat ihop ordentligt på!
Som jag förstått det har BMW slarvat vid ihopmonteringen/tätningen av bromsljuset/spoilern på E61:or.
"Min" verkstad sade att det var 4-5 st per år med detta fel att antennförstärkaren blev fuktskadad.
Jag har pratat med de få jag känner som har en E61 och ett försvånantsvärt stort antal har fått den utbytt på garantin eftersom felet har uppstått inom garnatiperioden.
Om "min" verkstad har 4-5 utbyten /år och min google sökning på BMW verkstäder ger + 40 träffar så ger 40 st verkstäder x 4 st trasiga antennförstärkare 160 x 3100:- närmare en halv mille i verkstads intäkter!
Och det är alltså beroende på en dålig montering av tillverkaren!
Jag anser att den amerikanska modellen med stämning av en grupp vore fint i detta fall!
Kalla mig gnällig men jag tycker detta är skitdåligt av BMW!
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Här är ytterligare en som fått det här felet åtgärdat på garantin. I början inträffade det vid enstaka tillfällen men till slut gick det inte att öppna bilen alls med fjärrkontrollerna. Vid ett tillfälle tappade bilen alla inställningar. Till ocn med trippmätaren nollställdes och språket blev tyska på skärmen.

De gånger jag öppnade bilen med nyckeln gick larmet igång. Alla gånger utom en så lät bara larmsirenen men en gång lät bilens tuta också. Hur kommer det sig? Ska tutan låta när larmet går?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tänkte bara informera om, att det nu finns en fin Do-it-yourself guide på e60.net för ni som är sugna på att göra detta själv:

Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Sitter just nu med sladdarna lossade och dragna ut från högtalarhålet.
Har virat upp kletet runt sladdarna och hittar inget avbrott på någon sladd, de ser hela ut.
Vet någon vilken av kontakterna går till fjärrlåset in i förstärkaren?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...glöm mitt inlägg, grävde lite längre upp i härvan och vips så fick jag en av sladdarna i handen.
Ser nu vad du menar med att nästan alla sladdar är skadade... hua!!

Hur gör man för att skarva dessa?
Jag har svårt att tro att jag kan skarva på en sladd och förlänga dem med vanliga skarvhylsor, eller går det?
Krävs ju i så fall 7 x 2 st. och det blir tight...?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
För er som vill se hur det ser ut (bedrövlig syn!!)

Länk

/Hammar
al
4
alf1agt
523iA Touring -06
316i Compact -98
Jag har precis samma symptom på min bil men har ännu inte hunnit reda ut orsaken.
Är det någon som vet hur man blir av med larmsirénen? Grannarna börjar klaga då larmet ljuder varje gång jag skall in i bilen.
Jag hittar ingen säkring för larmsirén.
Var sitter den? Kanske finns en kontakt man kan dra eller bara försöka dämpa den?
Andra idéer?
BMW kan inte hjälpa mig förrän efter semestrarna.

Mvh Henrik

Gröngöling
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.