AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
99.198

Nycklar, stolminne, språk, radioinställningar borta på E61? Vad har hänt?

Sida 2 av 8
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Apropå kabelbrott så när jag servade bilen i somras så hörde jag, när en annan person lämnade sin e61:a, att kabelbrott i bakluckan var ett fel som de inte var helt obekanta med på denna bilmodell
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har lokaliserat felet på min bil, efter att just genomgått samma procedur som ni andra:

1. Nyckeln fungerar inte, kan inte låsa upp med fjärren
2. Köpte ny nyckel, trodde batteriet var slut.
3. Ny nyckel gick inte heller
4. Tips från BMW att bya antennförstärkaren, fick tid men avbokade för att göra jobbet själv.
5. Ny antennförstärkare på plats, fungerar fortfarande inte, bytte tillbaka till den gamla.
6. Upptäckte att det gick att låsa i ett visst läge när bakluckan var på väg upp, inser därför att det är någon form av glapp i kablarna.

- Nu vet jag att felet finns i en av kablarna som går in mot bilen under taket via lederna i bakluckan.
Det är den på höger sida.

När jag tryckte ner kabeln något (spänner den) så kan jag utan problem låsa och låsa upp med fjärren på nyckeln.

Men så snart jag släppte kabeln så slutade det att fungera.
(Kan tillägga att fjärren till webastun helt plötsligt fungerade också när allt fick kontakt)

Hur kommer jag åt slutet av kabeln inne från bilen, eller utanför, så jag kan åtgärda glappet?
)Har ni några tips, detta skulle troligen hjälpa en hel del av oss framöver...)

/Hammar
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Min bil står tyvärr hos Plåtis eftersom en herre tyckte min högersida på bilen var för hel....

Jag ska blrja riva i den direkt jag får tillbaks den. Men jag vet av erfarenhet från E46 och E39 att det INTE är kul att riva i kablarna. På E46:an fick jag riva ner halva bilen innan jag hittade den avvikta kabeln.

Men tackar för tipset, då finns det hopp!

Mvh Johan
Tråkigt med plåtjobbet. Funderar fortfarande på sambandet med tappade minnen för andra funktioner, och att mottagaren till nyckelns sändare blir spänningslös. Det verkar inte logiskt, är det nåt mera som sitter där bak, och som kan påverkas av avbrott i kablaget?
Är det så att kablaget kan klämmas sönder så att olika ledare kan komma i kontakt med varandra? I så fall är det riktigt dåligt konstruerat/monterat.

FP
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Appropå min tidigare fråga om VAR man tätar för att undvika att få in fukt i antennen ... Finns det någon som vet och som vill vara snäll och tala om det?
ol
74
olv
535d -06
Ta bort spoilern och öppna plastlådan som mottagaren ligger i och täta "lådan" med nå bra..
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tack olv
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Otroligt att bakluckekablarna fortfarande är dragna så att de går sönder...
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Johan, har du fått ordning på detta än?

Jag har samma problem på min E91.

Nyckeln slutade helt att fungera för någon vecka sedan, radion började samtidigt tjata om att jag ska stoppa in navi-dvd'n varje gång jag startar bilen.

BMW har beställt hem en antennförstärkare.

Undrar om det kan vara klämda kablar i mitt fall också?
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Update:

Jag har varit ute och öppnat och stängt och samtidigt tryckt på nyckeln i olika lägen - nada. Har även kollat säkringar, inga fel.

Det är nog antennförstärkaren i mitt fall..
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Så då har oxå jag råkat ut för detta med fuktintrång på min E61.
I mitt fall var det byte av batteri som ställde till det, körde in bilen i värmen och hade en iskaka på taket som inte gick att sopa bort.
Den halvtimme bakluckan stod öppen räckte för att vatten skulle tränga in och kortsluta mottagaren. Det krävdes alltså ingen högtrycksspruta utan Newton var stark nog.
Det här tycker jag är surt som #¤%!
Om dom inte klarar av att bygga en bil som är tät på ett kritiskt ställe så ska dom (BMW) stå för det!
Och vad jag har förstått efter att läst detta så är ju felet inte helt ovanligt och då borde tätningen inspekteras när bilen servas.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag har inte hunnit med ännu, för garaget har varit ockuperat av diverse båtgrejer. Men nu, vilken dag som helst, ska den fixas!

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu har jag gett mig på bakluckan, men får det ändå inte att funka! Hur sjutton ska man veta vilken kabel som är trasig? För min del så verkar det osannolikt att just den som är till låset skulle gå av. Men nu är kablarna lösa, nästan hela vägen, men när jag strippar isoleringstejpen så ser kablarna ut som nya! Men hur sjutton ska man mäta ut vilken kabel som är paj? Och var den har gått sönder? Det luktar nedrivning av innertaket bak....

OBS om ni gör detta, för att få loss kabeln så måste man släppa på det högra gångjärnet till glasluckan, och gångjärnet är RUGGIGT fjäderbelastat! Så se till att alla kablar är lösa osv och akta fingrar och bil. Det bästa är att släppa den främre muttern sist, samtidigt som man håller emot med en mejsel eller tång i det yttre hålet.

Hammar, min funkar inte hur jag än gör, jag trycker och sliter i kabeln men den funkar ändå inte.
LO
22
LOTEZ
525iM M-sport Touring -05
Jag misstänkte direkt att det var antenn/mottagaren som pajat. Men att fukt krupit in och pajat det är totalt kass konstuktion av BMW. Tror ni det är lönt att göra en goodwillansökan? Min är byggd 200412, utplockad 200505.

Dom där kablarna som ska gå i gängjärnen där bak har jag aldrig lyckats hitta hmm.. Samma med spolarvätske slangen, går den också där?

Vad kan BMW tänkas ta för att ordna så skiten med larmet funkar? Totalt då med arbete och allt. Förresten, bara jag som har problem också med att larmet går och man måste fort som attan starta bilen så man inte väcker grannarna?

Tills man får en verkstadstid så får man alltså låsa upp med nyckeln, så larmet går, och fort starta innan folk runtikring börjar undra? Eller kan man koppla bort larmet via någon säkring? Utan att för den skull få en Ostartbar bil??

Faaasiken, vad jag hatar småfel!

Men mitt fel kommer och går så kanske inte försent att ta ut, låta torka, sen täta och stoppa tillbaka? Jag har bilen i varmgarage nu inatt för att testa imorgon bitti. Fnkar det då att larma/larma av så ska jag bane mig ta loss och täta allså.. Kan vara värt det.

Tack alla ni gryma BMW freakz med grym kompetens!!

/ Lotez
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Kostnaden för reparation låg på strax över 3100:-, minns inte exakta summan. Reservdelen kostade ca: 1700:- och resten var arbete.
Min bil är en 06 där garantin gick ut i april i år men de skulle söka en goodwill reparation på detta men de gav mig inte så stort hopp om om ett godkännande på det.
Jag kommer dock att vara lite besvärlig om goodwillen inte går igenom då jag tycker det är en bedrövligt dålig konstruktion/slarvig montering om vatten kan rinna in av egen kraft när bilen står still.
Enligt verkstan så hände detta på ca: 4 bilar per år, slår man ut det på alla verkstäder i Sverige så bör det bli ett ansenligt antal vilket i mitt tycke visar på att BMW borde gjort något åt detta, t.ex. kolla tätningen vid service.
LO
22
LOTEZ
Ok.. Men 3100 känns ok ändå.. men fan jädra skitkonstruktion.

Har iaf skruvat isär idag och såg att det är fukt och vatten där. En sak dock, Jag får inte loss själva saken liksom. Jag tar bort 4 torx, spoilern släpper. Men när man sedan kopplar bort alla kablar och ska lyfta ur grejen så sitter den ju med 2 skruvandordningar till. Jag kommer inte åt och kan se vad det är för skruv. Någon som har en ide??

Men lek med tanken att jag lyckas få bort den och dit med en ny själv, kommer det funka då? alltså kan man vara något säker på det? eller måste jag riva undertak och byta ut en satans kabel också? Min defroster ptill bakrutan funkar iaf om det har någon betydelse. Måste bilen in på bmw för något efter att man bytt?

Tror ni förresten Blockets begagnat försäkring täcker detta?? Har 3mpn kvar på den nämnligen...

/ Lotez
ol
74
olv
535d -06
Jag sökte goodwill på min förstärkare 2008-04-08, bilen uttagen 2006-02 men nej.. Bara slanta upp 3895:- Sökte goodwill även på det lilla "ögat" som har någonting med aktiva styrningen att göra (mycket vanligt fel enligt verkstadsnissarna) 2008-06-02 men nej.. Slanta upp 2551:- Sur blir man.. Verkar vara vanliga fel.. Men annars grymt nöjd med bilen, peppar peppar Bilen [url=Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Låter halvdyrt med nästan 2 lappar för arbetet. För mig som helt grön tar det 30 minuter att byta boxen. Ingår felsökning då, eller vad står det på fakturan?

Kabeln i fråga försvinner in i bilen från bakluckan. Nästa steg är att ta bort höger bakhögtalare för att kunna kolla på kabeln. Kabeln ser helt ny ut hela vägen så långt jag ser den. Kan det trots allt vara den som är felet?

Mvh Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag kan bara tala för mig själv...

När jag öppnar bagageluckan, vare sig det är glasluckan eller hela bakluckan så slutar fjärren att fungera.
Då gör jag följande:

Jag öppnar glasluckan, petar lite på kabeln som går in från höger sida (när man står vänd mot bakluckan), det är dock lätt att fastna med fingret om man inte är aktsan. :-)

Efter att ha tryckt på kabeln upp och ner och lite vänster och höger så lyckas jag få kontakt igen med fjärren.
Jag trycker på lås-knappen medan jag trycker på kabeln för att se när det händer något, därefter kan jag stänga luckan och sedan använda fjärren i nyckeln + stolminner osv. fungerar.
Men så snart jag öppnar hela luckan igen så sutat det att fungera.

Så för min egen del säger det bara att något är skumt med kabeldragningen.
Var det enkelt att ta bort bakhögtalaren?
Har du några bilder på hur man gör?
- Ska själv göra ett försök eventuellt senare idag.
(Jag har bilder på hur man byter antennförstärkaren för de som vill ha och vill göra det själv, mycket enkelt kan jag tillägga, som Johan skriver, tar max 30 min)

/Hammar
LO
22
LOTEZ
hammar,

Jag tar tacksamt emot bilder och anvisningar till mail
karlstad83@hotmail.com

Ska in på BMW 8jan, 2195:- för byte inkl del och arbete! Tycker jag är överkomligt med tanke på att delen kostar 1700:-.

Sen ska dom också byta SZL-sladden under ratten! Nätt räkning på 6672:- som går till Blocket. Det är glappt och den gör att jag får varning förare airbag ur funktion.

Jag tror fortfarande inte på att min antennförstärkare är helt död, tror på lös kabel eller glapp på något sätt som hammar skriver...

/ Lotez
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.