AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.060

Kraftigt tickande efter kallstart - i två sekunder

Sida 1 av 2
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Detta är inget nytt, men min m50 tickar ganska högt de första sekunderna när jag startar den första gången på dagen. Det gör den oberoende utetemperatur. Men - kopplar man i motorvärmaren en kort stund innan så låter den inget. Har det med kallviskositeten på oljan att göra? Kör på Synpower 5w40 och byter ca. var 5000:e km.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Troligen tar det någon sekund att återfylla en eller flera ventillyftare. Det är väl ingen katastrof om det rör sig om några sekunder, men kanske en 0W-xx olja skulle hjälpa.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den oljan ska vara riktigt bra, du kan utan problem utöka bytesintervallen till 1000 mil - det är då oljefiltret brukar bli fullt.

Mvh
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Arken, vi har haft samma bekymmer på flera e34.
Det är som Anders säger, det tar 1-2 sekunder innan oljan kan bygga upp trycket i lyftarna. Det är normalt att det börjar låta så och skadar inte motorn. Du kan nog köra många tusen mil till innan alla delar är så slitna att det börjar bli skadligt. Ljudet är dock mycket irriterande men det går att göra något åt det utan att byta en massa prylar i motorn.

Att ljudet påverkas av temperaturen beror på oljans egenskaper. Lite knepigt att det verkar vara så känsligt bara. Motorvärmaren ger ju inga jätte temperaturer. Det tar ganska lång tid att värma ett helt motorblock samt ca 20 liter olja och kylvätska.

Det kanske låter lite kryptiskt, men det du behöver är förmodligen en olja med lägre viskositet. Samtidigt måste denna olja innehålla additiver som ger en stark oljefilm. Det är det som är en av de stora skillnaderna på "olja och olja".

Vi har hällt i olja från Midland i våra bilar och har på så sätt fått en markant skillnad. Även oljeförbrukningen har minskat. Följ länken nedan och tala med Jonas eller Bosse som båda är mycket duktiga applikationsingenjörer på motorolja. Du hittar kontaktuppgifterna under "kontakt". Tycker du ska ringa eller maila dem.
Det finns säkert fler fabrikat som kan lösa ditt problem, men i detta fallet har du både referenser och någon du kan tala med hos tillverkaren.
Länk

Lycka till!
//Mikael
En polares e36 325a gör så också, min gamla e36 325a gjorde också så. Min e39a gör också så... Har hört massa andra bmw som också gjort så. Är väl lite knack innan oljetrycket kommit upp?
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
För ca. 1000 km sedan bytte jag till Castrol Edge Sport 0W40 samt körde en flaska STP Engine Flush innan och kan konstatera att teorierna om lägre viskositet inte verkar hålla. Den låter nämligen ännu värre nu. Man kan säga att det rentav smäller när man startar nu. Annars likadant.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är i princip omöjligt att få det tvärtyst i början, någon/några sekunder tar det alltid för oljetrycket att byggas upp.

Måste påpeka att detta endast är ett skönhetsfel, om ticket inte tystnar efter 5-10 sekunder så kan man börja prata om slitage.

Mvh
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag var med om nåt liknande på min gamla 530 då det kunde ticka upp till 10sek när det var kalt ute o ca 5 på sommaren...
Efter mycket men o om o felsökning bestämde jag mig att köpa en så där oljetillsats som minskar slitage o det hjälpte faktiskt men det kändes som den räckte bara till 500-1000mil sen var det dags för en ny påfyllning.
Kommer inte ihåg vad den hette men det var en STP produkt.

BMW - Beroende Med Wilja!
//
300
///535power
320d EDE -11
som sakt har bilen stått ett tag rinner ju oljan från lyftarna ner och aa all olja som äör där uppe rinner ju ner i tråget och de tar ju sin tid för den att tryckas dit igen

alla M50 jag har haft har snackat något fruktansvärt i 1-2 sek sen är dom knäpptysta
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Om de stått ett tag förstår jag att det är normalt, men min låter redan efter att ha stått 2-3 timmar...
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Jag har en 523 touring en 99:a, den gör samma sak och det är inget farligt med det 1 sekond tar det för att fylla på vanos enheterna och få upp trycket, efter 2001 så gjordes en modifiering av vanos som gör att oljan stannar kvar i behållarna när man stänger av motorn även länge.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jag startade upp min M50 som sitter i min E34 för första gången efter vinteravställningen på flera månader utan att ha rört bilen. Blev positivt överraskad för jag förväntade mig lite tickande de första sekunderna men hon startade som jag om jag hade kört samma dag, helt knäpptyst...ingen motorvärmare och ca 4-5 grader i luften. Så teorin att tiden hur länge bilen stått utan att startas håller inte i mitt fall. Knäppigt det här :-)

Ny Castrol 5-40 olja och filter innan avställning dock 2,5 dl olja över max gränsen av misstag...trodde jag skulle ha i 6,0 liter men såg sedan att det står ju tydligt 5,75 i intruktionsboken.

Kanske en viktig bidragande faktor till "startmissljudet" är oljenivån i motorn samt hur ny och bra oljan är ? (under förutsättning att motorn är i bra skick) Det är ju ganska stor skillnad i oljemängd om man har så mycket olja det bara går utan att överfylla och att ha precis vid min gränsen.

BMW 4 Life
mr
66
mr_power
320i E91 aut 2006
Min fråga till dig CTech är har du VANOS på din M50? hur många? vilken årsmodell snackar du om? även BMW säger att det är ett skönhets fel som åtgärdades med versionen som kom 2001 och uppåt
//
300
///535power
320d EDE -11
sen ska ju M50 motorer ha lättflytande olja ca 0-30W
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu är det ju så att inte alla M52 har "problem" med detta missljud vid uppstart...
T.ex min 523:a är knäpptyst vid start, inget tickande hörs..snart 20000mil.
Seriöst servad och med garanterade mil.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
mr_power: Ingen vanos alls, har för mig att den motorn heter M52, jag har en tidig M50 tillverkad augusti 1991 eller nåt sånt. Min BMW är årsmodel -92 som du kan se i min profil under (äger följande). Den har gått 23700 mil.

BMW 4 Life
//
300
///535power
320d EDE -11
CTech

på din motor är det samma sak vad jag vet har itne vanosen särskilt mycket med saken att göra du har du 24st ventiltryckarhus på den motorn som är fyllda med olja när motorn är igång för att justera sig själva när motorn stått så rinner ju den oljan bort och då är det mycket stel och ja det tickar och låter lite illa en liten stund men det är inget att oroa sig för alls men tickar den när motorn vart på ett tag då har du bekymmer däremot
//
300
///535power
320d EDE -11
ja men olje nivån ska vara på max strecket på stickan ju
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Jo, det är känsligt det där. Man får kolla oljan ofta så man håller sig nera max. Trycket kommer antagligen lite fortare med så mycket olja det går utan att överfylla. Men det är det värt. Slitaget borde bli någon procent mindre med effektivare startsmörjning.

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
525power: jo, jag har den smaskiga, välljudande och relativt ekonomiska 24 ventilaren på 192 hästar :-) En bland BMWs bästa/förnuftigaste motorer ?

BMW 4 Life
//
300
///535power
320d EDE -11
ja 24 ventilaren är ju en mycket bra motor och ännu bättre om man har vanos
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.